Forbes Israel Logo

כמעט כאן: הסייברטראק של מאסק מנפץ את כל ההבטחות

בנויה עם מעטפת חיצונית המיועדת לעמידות אולטימטיבית ולהגנה על נוסעים. הסייברטראק של מאסק | צילום: Shutterstock
בנויה עם מעטפת חיצונית המיועדת לעמידות אולטימטיבית ולהגנה על נוסעים. הסייברטראק של מאסק | צילום: Shutterstock
הגרסה החשמלית של אילון מאסק לטנדר מרגשת את מעריציו, מעוררת תמיהה בקרב מומחי הרכב ונראית מגוחכת ומיותרת לשוחרי איכות הסביבה • יום לאחר שהעניק סיור מודרך ונסיעת מבחן לראש ממשלת ישראל – האם הרכב העתידני יספק את הסחורה?

החזון של אילון מאסק עבור טסלה משנת 2006, לפני שהיה המנכ"ל ומקבל ההחלטות הבלעדי של החברה, ריגש את שוחרי איכות הסביבה: להילחם בפליטת פחמן דו חמצני באמצעות כלי רכב חשמליים, על ידי יצירת מכונית ספורט יוקרה ולאחר מכן מעבר לדגמים משפחתיים במחירים נוחים – שמונעים על ידי השמש. 17 שנים מאוחר יותר, ההמצאה שלו, ה-Cybertruck – משאית הסייבר הגדולה והמגושמת, שתוצע למכירה בשבועות הקרובים – כבר לא כל כך קשורה למשבר האקלים.

"המשאית בנויה עם מעטפת חיצונית המיועדת לעמידות אולטימטיבית ולהגנה על נוסעים", מסביר דף האינטרנט של החברה. "החל משלד חיצוני כמעט בלתי חדיר, כל רכיב מתוכנן לחוזק וסיבולת מעולים, החל מעור מפלדת אל-חלד אולטרה-קשיחה ועד זכוכית שריון של טסלה". טסלה גם טוענת שהמשאית הכבדה יכולה "למשוך קרוב למסה אינסופית".

אין שום התייחסות לתועלת סביבתית כלשהי באתר – ואין פרטים על תאריך המכירה, המחיר, המשקל וטווח הנסיעה לכל טעינה של משאית הסייבר. "זו לא מכונית קטנה", אמר מאסק בשיחת ועידה לאחרונה, והבטיח שהמשאית תשווק השנה. הוא גם טען שהביקוש אליה גבוה במיוחד, מבלי לספק פרטים. טסלה לא ענתה לבקשת תגובה מפורבס.

המשיכה של המולטי-מיליארדר לטנדרים קשורה פחות לחשש הסביבתי ויותר לשורה התחתונה: כלי הרכב המוכוונים לעבודה הם הפלח הגדול והמשתלם ביותר בשוק הרכב האמריקני. אמריקנים קנו כ-2 מיליון טנדרים בשנה שעברה, ונמכרו בממוצע ב-59 אלף דולר בשנה שעברה. אז אם טסלה הייתה מוכרת לפחות 100 אלף משאיות מדי שנה תמורת 60 אלף דולר או יותר, החברה יכולה הייתה לראות יותר מ-6 מיליארד דולר בהכנסות שנתיות נוספות.

דברי השנאה גברו מאז השתלטותו? אילון מאסק | צילום: Shutterstock
"זו לא מכונית קטנה". אילון מאסק | צילום: Shutterstock

מאסק אולי מצפה לתמיכה מאנשי איכות הסביבה על ידי הצעת טנדר גדול המופעל על ידי חשמל, במקום שימוש בבנזין פולט פחמן או דיזל. חוקרים במעבדה הלאומית של Argonne שפיתחו טכניקה להערכת פליטת הפחמן ועוצמת האנרגיה של רכבים אומרים שאפילו רכב חשמלי ששוקל יותר מ-3,500 קילו עם מארז סוללות מסיבי יכול להזיק פחות לכדור הארץ מאשר משאית בגודל דומה הפועלת על דלק מאובנים.

עם זאת, נראה שהכמות הגדולה של אנרגיה, אלומיניום וחומרים הדרושים לבניית המשאית עומדת בסתירה לעקרונות שימור האקלים של מאסק. ובעוד חומרים אלו מבטלים את פליטת האגזוז, לאיסוף שלהם יש נזקים סביבתיים, כולל זיהום מי תהום משאריות כרייה וכימיקלים, וניצול בני אדם, כמו שימוש בקטינים במכרות קובלט בקונגו. “קשה לי להתרגש ממשאית הסייבר מנקודת מבט אקלימית. היתרונות של מאסק עכורים במקרה הטוב אם חלק מהרוכשים היו קונים אחרת רכב בגודל צנוע יותר", אמר חוקר התחבורה דיוויד ציפר, עמית אורח במרכז טאובמן של בית הספר הרווארד קנדי.

ביקורות צרכנים בינוניות

פורד, ששולטת בפלח הטנדרים במשך עשרות שנים עם דגם ה-F-150 שלה, הביסה את טסלה עם ה-F-150 Lightning המופעל על ידי סוללה, המיועד הן לחובבי הטנדרים והן ללקוחות מסחריים. עד כה, זו המשאית החשמלית המובילה. GM עומדת להשיק את Chevy Silverado החשמלית שלה ובסוף השנה הבאה Stellantis תתחיל למכור את דגם ה-RAM 1500 REV שמבטיח עד 800 קילומטרים של טווח לטעינה.

לקוחות המחפשים משאית לא מסורתית יכולים לקבל גם את דגם ה-R1T חשמלי מבית היוצר של Rivian, דגם ספורטיבי שהחברה מקדמת לקמפינג ולטיולי חוף עם חברים שכולל פנסים קעורים ייחודיים היוצרים מראה של פנים ידידותיות. זה רחוק מאוד מהפרופיל המאיים של משאית הסייבר, שנראה כאילו נוצר בהשראת תנועת האדריכלות הברוטליסטית של השנים שלאחר מלחמת העולם השנייה ותוכנן לנסיעות דרך שממה פוסט-אפוקליפטית.

בנימין ושרה נתניהו עם אילון מאסק בסיור במפעל טסלה בסן חוזה | צילום: אבי אוחיון לע"מ

אנליסטים של טסלה כמו דן איבס מ-Wedbush חושבים שהחברה תוכל למכור לפחות 150 אלף משאיות סייבר בשנת 2024 – ואולי עד 250 אלף אם הייצור יעבור בצורה חלקה. נובל לא בטוח שיש שוק גדול כל כך לטנדר נישה, ומצביע על המכירות הכוללות של ה-Rivian R1T: פחות מ-2,000 מכירות בחודש השנה, לפי Automotive News.

המעריצים של טסלה אולי נרגשים, אבל ביקורות צרכנים לא נלהבות מצביעות על כך שהחברה מתמודדת עם תגובת נגד. היא דורגה במקום הנמוך ביותר בקרב קונים פוטנציאליים של טנדרים חשמליים שנסקרו על ידי Cox Automotive. ה-F-150 Lightning של פורד הוביל את הסקר, ואחריו Ram EV של דודג', סילברדו החשמלי של שברולט והטנדר של Rivian.

היעדר הפרטים ששיתפה טסלה על משאית הסייבר עד כה מונע הערכה מדויקת של הידידות הסביבתית שלה. עדיין לא ברור אם היא נאלצה לשלב יותר חומרי גלם או הנדסה לצורת הגוף שלה או ליישר את לוחות הנירוסטה בתהליך הייצור.

באופן פוטנציאלי, המשאית יכולה לסייע לצמצם את פליטת הפחמן בכ-50% לאורך השימוש, בהנחה שקונה יחליף משאית בנזין בגודל דומה, אמר ניק מולדן, מנכ"ל ומייסד Emissions Analytics, חברת חקר רכב עצמאית שבסיסה בבריטניה. אבל אם הבעלים משתמש ברכב החשמלי בתדירות נמוכה יותר מאשר במשאית הבנזין, הדבר עלול לפגוע בתועלת האקלים.

בנימין ושרה נתניהו עם אילון מאסק בסיור במפעל טסלה | צילום: אבי אוחיון לע"מ

ולמרות שהוא עשוי לייצר פחות זיהום פחמן, לא מדובר ברכב נטול פליטות. הסיבה לכך היא שכלי רכב חשמליים וכבדים יוצרים אבק צמיגים מזיק יותר מאשר כלי רכב רגילים, אמר מולדן. טיפול כימי מסוכן המשמש בדרך כלל בצמיגים קשור לירידה באוכלוסיית הסלמון בארה"ב ואבק הצמיגים נתפס כתורם לא מוסדר למחלות ריאות ולב.

"סביר להניח שהבלאי בצמיגים יהיה גדול יותר באופן משמעותי בגלל תוספת המשקל, וזה יתבטא בהאצה, בלימה ובפניות", אמר. "ויש גורמים נוספים כמו בטיחות – זה לא נראה כמו רכב שהיית רוצה להיפגע ממנו".

לפי המצב כרגע, נראה כי ה-Cybertruck אינה עומדת בתקנות הבטיחות עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים באיחוד האירופי וכנראה שלא ניתן יהיה למכור שם את המשאית במתכונתה הנוכחית. "אני מתקשה מאוד להסתכל מעבר לסכנה שהעיצוב שלו מהווה להולכי רגל ורוכבי אופניים. אני לא רואה סיבה לכך שהפחתת גזי חממה מצריכה פשרה בנושא בטיחות בדרכים", אמר ציפר, חוקר התחבורה, לפורבס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.