Forbes Israel Logo
"מחזור כביסה אחד משתמש ב-10 ליטרים של מים לשטיפת כל ק"ג" | צילום: Oxwash

הכירו את הסטארט-אפ שינקה את הבגדים מבלי ללכלך את הכדור

ב-Oxwash מתכוונים לחולל מהפכה בשירותי הכביסה באמצעות שינוי התהליך מייסודו. כך מצליחה חברה אחת, שמבוססת על שליחים באופניים, לצמוח בכל שנה בממדים מפתיעים

כשמדען לשעבר בנאס"א מתחיל לעסוק ביזמות בריטית קורים רק דברים טובים. לפחות במקרה של Oxwash, זה גרר עד כה השקעה של 5.2 מיליון ליש"ט (7 מיליון דולר) – והעסק רק ממשיך לגדול.

החברה נוסדה בשנת 2018, על ידי ד"ר קייל גרנט, מדען שעבד בעבר בנאס"א, וסיים את הדוקטורט שלו לביולוגיה סינתטית באוניברסיטת אוקספורד.

כשהוא מתוסכל כל הזמן ממכונות הכביסה השבורות בקמפוס, הוא איחד כוחות עם מהנדס אחר באוקספורד, טום דה ווילטון. השניים, חמושים בתיקי גב כחולים עליהם רוסס שם המותג, החלו לאסוף ולכבס בגדים לתלמידים אחרים.

העניינים התגלגלו במהירות, והסטארט-אפ הפך לשירות הכביסה לפי דרישה המהיר ביותר בבריטניה. המודל פשוט למדי: לקוחות מבצעים הזמנה באינטרנט, בוחרים את הזמן והמיקום לאיסוף, ואוקסוואש אוספת, מכבסת ומספקת את הכביסה הנקייה חזרה לבית הלקוח.

שומרים על איכות הסביבה

אך תהליך הכביסה בפועל הוא שהפך את הסטארט-אפ לייחודי.

"ידענו שעוד אפליקציה לא תפחית את כמויות הכביסה", אומר המנכ"ל ד"ר קייל גרנט. "פיתוח מודל מקומי, טכנולוגי ושלא פולט פחמן – כזה שישנה את ההשפעה השלילית של הכביסות על איכות הסביבה – היה דבר נדרש".

מדי שנה 14 אלף טונות של סיבים מזעריים מוזרמים לאוקיינוסים כתוצאה מכביסות – כלומר שליש מכל הפלסטיק שנמצא באוקיינוס ​​הם סיבים מזעריים שנפלטו מכביסת בגדים – בעוד בזבוז מים ושימוש בממסים רעילים רק מוסיפים לבעיה.

אז אוקסוואש התחילה לעבוד, תוך שימוש בטכנולוגיה שנמצאת בדרך כלל בחלל ובעיקור בבית החולים, כדי להתמודד עם כל בעיה בנפרד.

"מחזור כביסה אחד אופייני משתמש בסביבות 10 ליטרים של מים לשטיפת כל ק"ג", אומר גרנט. "אנו יכולים לצמצם זאת על ידי חיסכון של עד 32 ליטר בכביסה רגילה של 8 ק"ג באמצעות טכניקות סינון המים והמיחזור שלנו".

טכנולוגיית סינון הסיבים של החברה מסירה גם יותר מ-95% מהסיבים שנפלטים במהלך הכביסה, ומונעת מזיהום הפלסטיק להגיע למאגרי המים ולמי השתייה. "על ידי התקנת טכנולוגיית הסינון במכונות שלנו, אנו מונעים מלמעלה ממיליון סיבי פלסטיק מזעריים להיכנס למערכות המים שלנו בכל ק"ג בגדים שאנו מכבסים".

בנוסף, התהליך של אוקסוואש הורג חיידקים בשלושה שלבים (חיטוי בגז אוזון, עיקור כימי וטיהור תרמי) עד כדי כך שהוא מפחית 99.99999% מהזיהומים – פי 100 יותר מאשר תקן NHS – שירות הבריאות הלאומי באנגליה.

אבל הם לא עוצרים שם. "רוב המכבסות ישתמשו בחומר הניקוי הזול ביותר ובדרך רעיל מאוד", הוא אומר. "אנו משתמשים בחומרים מתכלים המוזרמים במינון אוטומטי בהתאם למשקל הכביסה". זה מונע שימוש של עד 25% חומרים כימיים עודפים בכל שטיפה, להערכה של משקיעים מוקדמים וחדשים בעלי מודעות לסביבה.

מלקוחות פרטיים ועד מלונות

עד מאי 2020 גייסה אוקסוואש 2 מיליון ליש"ט (2.7 מיליון דולר) מקבוצת משקיעים נחשקים, ביניהם: TrueSight Ventures, Founders Factory והמייסד השותף של טוויטר, ביז סטון. כולם ללא ספק ישמחו מהצמיחה המהירה של החברה (15% בכל חודש) מאז תחילת המגפה.

אוקסוואש מתגאה כיום ביותר מ-8000 לקוחות פרטיים, לצד לקוחות עסקיים כמו מלונות Marriott, ועוד.

"על ידי כיבוס בגדים בטמפרטורות הסביבה ושימוש בחיטוי באמצעות גז אוזון להסרת מיקרואורגניזמים על ידי חמצון ולא באמצעות חום, אנו יכולים להפחית את פליטת הפחמן ב-45%", הוא ממשיך ומציין כי החברה משתמשת רק באופניים חשמליים בעלי אפס פליטה. בהשוואה לשירותי איסוף/משלוח כביסה מסורתיים, כל אופניים חוסכים 6,700 ק"ג פחמן דו חמצני בשנה.

במטרה להשיג פליטת פחמן בכל שירותי הכביסה והניקוי היבש שלה, אוקסוואש קיבלה עוד 3 מיליון דולר ממשקיעים. ההון החדש ישמש להרחיב את הצוות ולהשקיע בטכנולוגיה קניינית שתניע את הלוגיסטיקה ומתקני הכביסה המתקדמים של העסק על מנת לשפר את השירותים הן לצרכנים והן לאיכות הסביבה.

"במהלך המגפה אוקסוואש הכפילה את הטכנולוגיה שלה בכדי להעניק שירותי כביסה פשוטה ובר קיימא לכולם", מוסיף ביז סטון. "התרשמתי להפליא ממהירות הביצוע המבצעי שלהם ואני בטוח שהם הולכים להתרחב במהירות לאחר המגפה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.