בתיבת צ'אט מתחת לקנבס שחור וריק, המייסד השותף של Tome, הנרי ליריאני, מקליד בקשה להצעה לגיוס כספים עבור סטארט-אפ העוסק בטלסקופים.
תוך פחות מדקה, התוכנה של Tome מפרסמת את המצגת שביקש: שמונה שקופיות מאורגנות לפי תוכן עניינים, עם טקסט מבוא, מודל עסקי ותוכנית מכירות – אפילו תמונות בנושא סייבר-פאנק, כולן נוצרו על ידי בינה מלאכותית. לא מדובר בנאום מעלית מוכן להצגה, אבל ברור שזו נקודת התחלה. אין צורך לדלג בין תבניות, תיבות טקסט וגדלי תמונות ב-PowerPoint או Google Slides.
"יש מידה של אקראיות לתפוקה של המוצר, שלדעתי היא דווקא מהנה", אומר ליריאני. "דרך מעניינת לחשוב על זה היא ככלי שהוא שותף למחשבה."
ליריאני והמנכ"ל קית' פייריס, שניהם מנהלים לשעבר במטא, עבדו על Tome במשך שנתיים לפני שהשיקו גרסת בטא בחינם בספטמבר האחרון, ושילבו מנועי בינה מלאכותית מ-OpenAI חודשיים לאחר מכן. בתחילת פברואר החברה, שבסיסה בסן פרנסיסקו, עברה את מיליון המשתמשים 134 ימים לאחר ההשקה מה שהפך את Tome לכלי הפרודוקטיביות המהיר ביותר שהגיע אי פעם לציון דרך משמעותי זה.
החברה גייסה 43 מיליון דולר בסבב גיוס מסדרה B בהובלת Lightspeed Venture Partners וכוללת שלל משקיעים אחרים כולל Coatue, Greylock, מנכ"ל גוגל לשעבר אריק שמידט ועוד. סבב הגיוס מעריך את Tome בשווי 300 מיליון דולר לאחר ההשקעה, לעומת 175 מיליון דולר בסבב A בשנת 2021, ועל פי מקור בעל ידע על הגיוס – כל זאת מבלי להרוויח ולו דולר אחד במכירות.
"יצאנו לבנות חברה שיכולה לעזור לכל אחד לספר סיפור משכנע", אמר פייריס בראיון לפורבס. "סטורי-טלינג זו אבן הבניין היסודית של פרודוקטיביות לאנושות, מציורי מערות לסיפורים סביב האש ועד ל-PowerPoint". תסכול מ-PowerPoint, תכנת מצגת השקופיות האייקונית שפורסמה לראשונה על ידי מיקרוסופט ב-1987, הייתה חלק מההשראה ל-Tome, שהתפתחה מתוך מפגשי סיעור מוחות של סגרי מגיפת הקורונה בין ליריאני, פייריס ומנהל מוצר נוסף לשעבר של מטא, סת' רוזנברג. אחרי שמנהלי מוצר אחרים אמרו שישלמו עבור גרסה מלאה יותר של דגם שהוא חיבר במהירות, פיריס וליריאני התחילו לעבוד על מה שנקרא במקור Magical Tome, כשהמיליארדר ריד הופמן הוביל סבב Seed והצטרף לחבר המנהלים.
התוכנה של Tome משדרגת את מערכת ה-PowerPoint באמצעות תוכנה שיכולה למקם ולהתאים באופן אוטומטי טקסט ותמונות שנפלו על הקנבס שלה. שלא כמו מצגת מסורתית, אריחי Tome הם מודולריים, כאשר שינויים באחד מעדכנים באופן דינמי אחרים.
מאז שילוב הבינה המלאכותית, Tome משתמשת במספר דגמים של שפות כדי לבצע שאילתות מאחורי הקלעים ולמלא את הנחיית המצגת של המשתמש. ראשית, התוכנה מייצרת מסגרת לפלט, וקובעת את אורכו וסגנונו; לאחר מכן, שאילתות קטנות יותר לדגמי הבינה המלאכותית ממלאות תמונות וטקסט מתאימים. לאחר מכן, המשתמשים יכולים לכוונן את התוצאות או לבקש מה-AI ליצור דפים נוספים באמצעות הנחיות נוספות.
Tome יכול ליצור את הכל, החל מסיפורי ילדים לפני השינה ועד אבות טיפוס תלת-ממדיים, אבל הוא זכה לתהודה בעיקר בתור רוצח פאוור-פוינט. Supernormal, הסטארט-אפ למפגשי בינה מלאכותית גייס סבב גיוס באמצעות פיץ' שנבנה ב-Tome; אחרים הציגו מצגות מכירה או פוסטים חזותיים בבלוגים.
המשקיע מייקל מיגננו, המייסד לשעבר של סטארט-אפ הפודקאסט Anchor וכיום שותף ב-Lightspeed, ראה את סרטון ההכרזה של Tome על הדגמה של כלי הבינה המלאכותית שלה בטוויטר וביקש מיד מנקול מנדאן, מייסד Audacious Ventures, שיכיר ביניהם. לאחר שיחה עם המייסדים ביום חמישי בלילה, למחרת בבוקר הוא טס לסן פרנסיסקו והציע מונחים לסדרה B החדשה תוך ימים ספורים. "הופתעתי לגלות באיזו מהירות ניתן ליצור את הנכס האיכותי הזה, וזה היה פורמט שנראה לי הרבה יותר מודרני מכל פורמט מצגות אחר שקדם לו", אמר מיגננו.
בשיחות למאמר מגזין על תנופת הבינה המלאכותית הנוכחית, משקיעים אמרו לפורבס שאחת השאלות הגדולות ביותר עבור סטארט-אפים המבקשים לבנות עם כלי בינה מלאכותית תהיה האם הם בונים מוצרים וחוויות משתמש בני הגנה, או כאלה שיועתקו בקלות, עוד או פחות, על ידי חברות מכהנות.
Tome, שמתכננת לגבות כ-10 דולר למשתמש עבור מנוי חודשי כשתוציא את הגרסה הארגונית שלה השנה, תתמודד עם ספקנות כזו. יותר מ-30 שנה לאחר הופעת הבכורה שלה, PowerPoint היא עדיין כוח, עם מיליוני מצגות שנוצרו בכל יום, וחברת אם במיקרוסופט שהשקיעה רבות ב-OpenAI עם תכנית לשלב את הדגמים שלה בין מוצריה. גוגל, שהוציאה את Slides לפני יותר מ-15 שנה, בזבזה את ההובלה המוקדמת בתחום הבינה המלאכותית, אך הפכה את משלוח המוצרים החדשים לעדיפות. ואז יש תוכנות עיצוב ושיתוף פעולה מבוססות כמו Canva, Coda ו-Notion, שהכריזו על תכונות AI הצפויות בקרוב.
פירייס לא מוטרד. PowerPoint, עם בסיס המשתמשים הגדול שלה המאומן על גבי שנים רבות של שימוש, לא תוכל לחדש את המוצר שלה בצורה קיצונית מדי, אמר. "כשאנשים יגידו שאתה צריך לבנות מוצרים לנייד בלבד, או מובייל תחילה, כדי לעשות מובייל, אני חושב שזה יהיה נכון ב-AI", הסכים הופמן, התומך הראשון שלה. "אתה לא יכול פשוט לרתך AI על החלק החיצוני של מוצר".
Tome גם חיפשה בעלי ברית באופן פעיל: מלבד שמידט, משקיעים מרקע תוכנות פרודוקטיביות כוללים מנהיגים מזרוע הסיכון של Airtable, Notion ו-Zoom; ל-Tome כבר הייתה גישה מוקדמת ל-GPT-4 דרך קשרי המשקיעים שלה ל-OpenAI, והביאה את Mostaque ואת המנכ"לים של Copy.ai ו-Weights & Biases כמשקיעים אישיים.
בחודשים הבאים, מייסדי Tome מתכננים בנייה ותחזוקה של דגמים שהוכשרו במיוחד, כדי להפוך את דורותיהם הבאים למתקדמים יותר; הם מתארים עתיד שבו צוותים יכולים להטמיע בשידור חי, עדכון אוטומטי של קבצי Figma או מדדי משתמש הישר ממסד הנתונים של הלקוח, תוך מתן אפשרות למשוב חי שיתופי לשינוי פלטים לפי ערכת צבעים או גוונים. קלט אנושי יישאר מכריע, טען פייריס: "אני לא רואה עולם שבו אתה לוחץ על כפתור ונאום המעלית שלך נגמר, ואתה שולח אותו לחברות הון סיכון, והן מעבירות לך כסף".
עם זאת, לא כולם יקבלו בברכה פרויקטים בעזרת Tome, כמו שלפחות משתמש אחד למד בדרך הקשה. בינואר, ליריאני צייץ צילומי מסך של מיילים, באישור, מתלמיד תיכון אלמוני שהמורה שלו גילה שיצר מצגת ב-Tome. לבקשת התלמיד, Tome סיפק נתונים שגיבו את טענתו שהשתמש ב-Tome כנקודת התחלה. המורה אפשר לתלמיד לבצע מחדש את הפרויקט — עבור עד 70% מהציון, ובשימוש ב-Google Slides.