Forbes Israel Logo

נעים להכיר: האיש העשיר באסיה מגיע לישראל

מעוניין להשיג אחיזה בנמלי המערב. גאוטם אדאני | צילום: Chirag200201, Wikipedia. צילום נמל חיפה: ורהפטיג ונציאן
מעוניין להשיג אחיזה בנמלי המערב. גאוטם אדאני | צילום: Chirag200201, Wikipedia. צילום נמל חיפה: ורהפטיג ונציאן
גאוטם אדאני זינק בשבועות האחרונים למקום הרביעי ברשימת עשירי העולם של פורבס • במקביל זכה יחד עם חברת גדות במכרז להפרטת נמל חיפה תמורת 4 מיליארד שקל לאחר שארצות הברית הביעה התנגדות למכירתו לתאגיד סיני • עם הון של יותר מ־116 מיליארד דולר ואימפריית תשתיות בינלאומית שואף אדאני להפוך גם למוביל עולמי באנרגיה ירוקה – אבל יש מי שחושבים אחרת

הלחץ האמריקני הצליח. הסינים נמנעו מלגשת למכרז הבינלאומי להפרטת נמל חיפה, והתאגיד ההודי Adani, של המיליארדר ואיש העסקים העשיר באסיה גאוטם אדאני, הגיש הצעה גבוהה בהרבה מהערכות המדינה המוקדמות – והרבה יותר ממה שיתר המתמודדות למכרז יכולות לשלם. הסכום הנקוב בהצעה של אדאני היה 4 מיליארד שקל. גבוה ביותר ממיליארד שקל מההצעות האחרות שהתקבלו. בהחלט הצעה שמעידה כי מדובר על רכישה אסטרטגית.

התאגיד ההודי יעמוד מאחורי מי שתנהל את נמל חיפה בפועל לאחר ההפרטה, חברת גדות מסופים הישראלית, שתחזיק לאחר הרכישה ב־30% מהנמל. גדות, שנמצאת בבעלות של הקרנות טנא (60%) ו־ווליו (40%), שולטת במסופי כימיקלים בחיפה ובממגורת חיפה (דגון), ומחזיקה במונופול על ייבוא תבואה וכימיקלים לישראל.

הרכישה האסטרטגית התבררה גם כבעלת אופי היסטורי־מדיני, כשאדאני צייץ בחשבון הטוויטר שלו לאחר השלמת העסקה: "אני שמח על הזכייה במכרז להפרטת נמל חיפה בישראל עם שותפתנו גדות. זוהי עסקה בעלת משמעות אסטרטגית והיסטורית עצומה עבור שתי המדינות. אני גאה להיות בחיפה, שם הובילו ההודים, בשנת 1918, את אחת מתקיפות הפרשים הגדולות בהיסטוריה הצבאית".

הון במיליארדי דולר

האינטרס הישראלי

אבל נראה כי היעד החשוב ביותר בתוכנית האסטרטגית של אדאני הוא השגת אחיזה בחצי הכדור המערבי, בו אין לו נמלי ים או תעופה. אין ספק כי הכניסה לישראל מעידה על כוונתו לחזק את השינוע הימי בין אסיה לאירופה. בישראל מצפים גם להשקעות בתחומי האנרגיה הירוקה, תחום בו אדאני הצהיר כי ישקיע כ־70 מיליארד דולר בשנים הקרובות, ואף בתעשיות הביטחונית.

יעד נוסף של אדאני, של ישראל וגם של ירדן – מסתמן כחיבור של נמל חיפה עם ירדן באמצעות מסילת רכבת. מימוש מהלך כזה יהווה תחרות קשה עבור נמל המפרץ שנמצא בבעלות התאגיד הסיני SIPG.

קבוצת אדאני היא אימפריית גז, חשמל, נמלי ים, שדות תעופה, מוצרי צריכה ואחת מיצרניות החשמל הסולארי הגדולות בעולם. היא מחזיקה ב־15 טרמינלים ונמלי ים ברחבי העולם, 12 מתוכם בהודו. נמל חיפה יהווה עבורה דריסת רגל משמעותית במזרח התיכון ושער למערב, והוא הנמל השני בגודלו בישראל אחרי נמל אשדוד. בשנת 2021 כ־47% מכלל מטעני המכולות בישראל עברו דרכו והביאו להכנסות של 845 מיליון שקל ורווח נקי של 271 מיליון שקל. לאחר הפרטתו, נמל אשדוד יוותר הנמל הממשלתי היחיד במדינה.

הקפיצה הגדולה

איל התשתיות, גאוטם אדאני (60), מחזיק במניות בשש חברות ציבוריות הנושאות את שמו ופועלות בתחום החשמל, האנרגיה הירוקה, הגז, הנמלים ועוד, והוא מדורג במקום הרביעי ברשימת עשירי העולם של פורבס. הונו של אדאני יותר מהכפיל את עצמו מאז תחילת 2021 לסכום הנוכחי של 114.4 מיליארד דולר. אדאני עקף את המיליארדר ההודי מוקש אמבאני והפך לאדם העשיר ביותר באסיה בפברואר. הוא היה שווה 90.1 מיליארד דולר אז — ודורג במקום העשירי בעולם.

גם הוא, כמו ביל גייטס שנשר מהרווארד, לא סיים את לימודיו במכללה והקים חברת ייצוא סחורות ב־1988. הוא הופיע לראשונה ברשימת המיליארדרים העולמית של פורבס ב־2008, עם הון של 9.3 מיליארד דולר. ביוני האחרון התחייבו אדאני ומשפחתו לתרום 600 מיליארד רופי (7.7 מיליארד דולר) למגוון מטרות חברתיות לציון יום הולדתו ה־60.

אבל את הקפיצה הגדולה – בהון וגם עבור האימפריה שבנה – עשה בשנתיים האחרונות. מגפת הקורונה סייעה להתרחבות בכל התחומים בהם אדאני גרופ משקיעה – אנרגיה, תקשורת ונמלי ים ותעופה – הביאה לזינוק בשווי התאגיד והפכה את אדאני לאיש העשיר ביותר באסיה.

חיפה: נמלים ישראליים – המפעילים סינים והודים

עבור המטיילים בטיילת לואי שבחיפה נגלית פעילות הנמלים הענפה במלוא הדרה – מבסיס חיל־הים שבדרום מפרץ חיפה, דרך מספנות ישראל, נמל חיפה ונמל המפרץ שבצפון. נמל חיפה הוותיק הוא הנמל השני בגודלו בארץ, אחרי נמל אשדוד – כשבשנה החולפת עברו דרכו 47% מכלל מטעני המכולות בישראל.

בשנת 2005 יצאה לדרך הרפורמה בנמלי ישראל ובמסגרתה הוחלט להפריט את הנמלים. כחלק מהרצון להגביר את התחרות בענף, ועם הגידול בתנועת המכולות וכניסתן של אוניות ענק חדישות לשימוש – נפתח בספטמבר 2021 נמל המפרץ.

כמו נמל חיפה, גם נמל המפרץ נמצא בבעלות ממשלת ישראל באמצעות חברת נמלי ישראל, אך הוא מופעל על ידי החברה הסינית Shanghai International Port Group.

ב־2018 הושג סיכום עקרוני להפרטת נמל חיפה ולמכירת זיכיון ההפעלה שלו למשקיע אסטרטגי. בחודש שעבר זכו במכרז גדות מסופים לכימיקלים שתחזיק בבעלות של 30%, וחברת אדאני ההודית ב־70%.

השקעותיו באנרגיה ירוקה, וההשקעה של מיליארדים במיזמים שלו מצד חברות אמירתיות – הן אלה שהקפיצו אותו הישר למקום הרביעי ברשימת עשירי העולם של פורבס. זאת יחד עם הכרזתו של ביל גייטס על תרומה של מיליארדים לצדקה, צעד שפינה את המקום הרביעי עבורו. כעת, הוא ממוקם אחרי מייסד אמזון, ג'ף בזוס, מייסד תאגיד היוקרה LVMH, ברנר ארנו ומייסד Space X וטסלה, אילון מאסק.

מהפכה ירוקה

לאחרונה חתמה הקבוצה על הסכם עם חברת TotalEnergies הצרפתית, המייצרת ומשווקת דלקים, גז טבעי וחשמל, לעסקה במסגרתה ירכוש התאגיד הצרפתי 25% ממניות אדאני תעשיות. בתמורה, תשקיע אדאני תעשיות יותר מ־50 מיליארד דולר בפיתוח אנרגיה ירוקה במהלך 10 השנים הבאות.

"במסע שלנו להפוך לשחקן המימן הירוק הגדול בעולם, השותפות עם TotalEnergies מוסיפה מספר ממדים הכוללים מחקר ופיתוח, טווח הגעה לשוק והבנה של הצרכן הסופי", אמר אדאני לאחר חתימת העסקה בחודש שעבר.

7 דברים שלא ידעתם על גאוטם אדאני

1. בשנת 1998 נחטף אדאני, והחוטפים דרשו תמורת שחרורו מיליון וחצי דולר. הוא שוחרר בסופו של דבר מבלי שהכופר שולם.

2. אדאני שרד גם את מתקפת הטרור במלון טאג' מאהל פאלאס במומבאי ב־2008. הוא אכל במסעדת המלון, וכשהמתקפה החלה הוא הסתתר במרתף. 

3. כמו ביל גייטס גם אדאני נשר מהלימודים במכללה בשנה השנייה ללימודיו כדי להקים חברת ייצוא סחורות שהפכה אותו מאוחר יותר למיליארדר.

4. אדאני הוא הבעלים של אבוט פוינט, פרויקט כריית פחם שנוי במחלוקת באוסטרליה, שמכרה הפחם שלו נחשב לאחד הגדולים בעולם.

5. הוא הפך למיליונר שעשה את הונו במו ידיו כשהוא בן 20. הוא נולד למשפחה שפעלה בתחום הטקסטיל, אבל העדיף לעבור למומבאי ולעסוק ביהלומים.

6. אדאני הוא המוח מאחורי מדיניות הקישור בין הנמלים לרכבות של הודו. בין תוכניותיו לאזור גם רעיון להקמת מסילת רכבת מנמל חיפה לירדן. 

7. אדאני הוסיף 72.5 מיליארד דולר לעושרו רק בשנים 2021־2022.

אדאני תעשיות שואפת להיות יצרנית המימן המשולב הגדולה בעולם על ידי הרחבת נוכחותה – מייצור ציוד מתחדש ואנרגיה ירוקה כגון פאנלים סולאריים וטורבינות רוח ועד יצירת מתקנים המייצרים נגזרות מימן ירוקות כגון דשנים חנקניים ומתנול.

בשלב הראשון יפיק מיליון טון מימן ירוק בשנה שיופעל על ידי 30 ג'יגה וואט של אנרגיה מתחדשת עד 2030. הוא גם יפיק 1.3 מיליון טון של דשן אוריאה (Urea) ממימן ירוק בשנה עבור השוק ההודי, מה שיצמצם את ייבוא הדשן למדינה.

אדאני גרופ ו־TotalEnergies החלו את השותפות שלהן ב־2018. בשנת 2020 רכשה החברה הצרפתית 20% ממניות Adani Green Energy, שהיא יצרנית האנרגיה הסולארית הגדולה בעולם, ו־50% ממניות של Gwac, חברת הפעלת נכסים סולאריים בבעלות אדאני גרין אנרג'י בהשקעה כוללת של 2.5 מיליארד דולר.

קשרי הון־שלטון

המיליארדים של אדאני מגיעים גם מקשריו הטובים עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, ובזכות אימפריה מרובת זרועות ותחומים, בחלקם השקיע לראשונה רק בשנה האחרונה ובכך הגדיל את הונו. לצמיחה המשמעותית שרשם בשנים 2020 ו־2021 בעקבות מגפת הקורונה אפשר להוסיף את השפעתה של ההתחממות הגלובלית.

חברת החשמל שבבעלותו, אדאני פאוור, יצרנית החשמל הפרטית הגדולה בהודו, רשמה זינוק של 247% במכירות בעקבות הקיצים האחרונים בתת היבשת שהביאו לשימוש מוגבר במזגנים.

תחום נוסף בו אדאני שואף להיות היצרן הגדול ביותר הוא מתכות. הקבוצה נמצאת בתהליך מתקדם לבניית מפעל לייצור נחושת אשר יצמצם את תלותה של ממשלת הודו בייבוא מתכות. גם כאן, כמו בכל פרויקט שהוא יוזם, השאיפה של אדאני היא לבנות את המפעל הגדול במדינה שיעבד מידי שנה כמיליון טון נחושת.

כרזות מחאה נגד אדאני באוסטרליה | צילום מסך מאתר stopadani.com

גאוטם אדאני מוכר גם באוסטרליה שם הוא מנהל את פרויקט כריית הפחם השנוי במחלוקת. הוא אף זכה לאתר המתנגד להפעלתו Stopadani.com. עם הפרסומים ביבשת כי אדאני מתכננת לכרות פחם באחד מהאזורים האבורג'ינים במדינה, החלה מחאה רחבת היקף, שכוללת גם עשרות חברות אוסטרליות.

חלק מהטענות הן כי הכרייה נעשית ללא הסכמת בעלי הקרקע, הרס סביבתי רב לאזור בו מוקם המכרה – והסיבה המרכזית: חוסר האמון באג'נדה אותה מנסה אדאני לקדם בתחום של אנרגיה ירוקה בזמן שהחברות בבעלותו, כך לפי מפעילי האתר, עושות בדיוק את ההפך – ממשיכות לזהם, אינן עומדות ברגולציות ובהסכמים למניעת פליטת פחמן, הפחתת השימוש בחומרים מזהמים נוספים ועוד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.