אביב ערבי 2.0: מה קורה כשממשלת דובאי מעודדת חדשנות בנסיכות?

בארה"ב, אירופה והודו הממשלות הן לרוב בירוקרטיות, עובדות לאט, לעיתים קרובות מושחתות ויודעות כיצד להרוג את החדשנות בצורה הטובה ביותר. התפיסה הרווחת היא שאנשים אמורים להיות היזמים, לא הממשלה.

דובאי היא אולי יוצאת מהכלל. בניגוד למה שחושבים על מדינות המזרח התיכון, נפט מרכיב רק כ-12% מרווחי הממשלה בדובאי. מה שמדהים לגביה, הוא מקור הרוח היזמית שלה.

דובאי היא מקום בעולם בו ייתכן והממשלה היא הרבה יותר יזמית מאשר האנשים בה. נאמר עליה שהיא עברה שפל גדול בעקבות ההתמוטטות הכלכלית. אם מסתכלים עליה היום, קשה להאמין שהיה בה משבר גדול, מכיוון שפעילות הנדל"ן שלה והעגורנים הניצבים גבוה בקו הרקיע שלה מראים אחרת. נדמה כי היא משמשת ככוורת לפעילות ענפה.

סטודנטים ממדינות במזרח התיכון שעשירות בנפט, מזהירים כי רוב האנשים במדינות שלהם רוצים להצטרף לממשלה בשל המשכורות הגבוהות, סגנון החיים חסר הסיכונים ושאר ההטבות הנלוות. בוועידת היזמות בדובאי, רוב המשתתפים והדוברים היו אקדמאים ממדינות אחרות. הדוברים המקומיים היו בעיקר פקידי ממשל גברים, אבל היו גם שתי נשים יזמיות מאיחוד האמירויות אשר הראו דינמיות רבה ותושייה. הן פתחו עסקים קטנים, והערות המפתח שלהן היו על הקשיים בהקמת עסק קטן – בדיוק כמו בכל מקום אחר – וכיצד כולם ייעצו להן למצוא עבודה בממשלה.

בוועידה זו הייתה אמורה להיות תכנית מיוחדת שמציגה יזמים מקומיים, אבל לא היו בה כאלו, אלא רק יזמים ואקדמאים ממדינות אחרות.

לעומת זאת, וועידת "ממשלה-חכמה" נוספת התקיימה באותו המקום. הניגוד היה מאוד מעניין. רוב המשתתפים והמציגים בוועידה הממשלתית היו בעיקר בירוקרטים – גברים וכאלו שהגיעו מאיחוד האמירויות.

דובאי מנסה להראות לעולם שיזמות חשובה יותר מנפט | צילום: thinkstock

באופן מעניין, דובאי מעודדת יזמות. לפי מחקר שנעשה על ידי סוכנות ממשלתית בדובאי, 74% מבתי הספר הפרטיים במדינה מלמדים יזמות. לכן, השאלה היא האם החינוך הזה יעזור להפוך את הדור הבא של גברי דובאי ליזמי יותר, או שהוא יקדם דווקא את ילדי התושבים הזרים.

בכל אופן, הרוח היזמית בדובאי ניכרת מאוד דרך ההתחדשות, ההסתגלות לשינויים והצמיחה שלה, ונראה כי הממשלה נמצאת במרכז כל אלו. משפחת אל מאקטום, אשר שולטת בדובאי כבר כמה דורות, נמצאת במוקד היזמות והפעילות. המשפחה יוצאת הדופן הזו נראית נחושה ובעלת מחויבות להראות לעולם שיזמות היא חשובה יותר מנפט (למרות שהמניעים שלהם לא לגמרי ברורים). אז למה ממשלת דובאי היא כל כך יזמית?

1. אולי כי אין לה מספיק נפט, והיא ענייה יחסית לשכנותיה העשירות, מה שמניע אותה לחפש תחומים אחרים.

2. אולי הרצון להיות שונה עוזר בכך. אפשר לשתות אלכוהול בדובאי במלון, ואנשים מערביים רבים משתזפים על חופי הים, כאשר הנשים עושות זאת בביקיני. במדינה ערבית שקרובה מאוד למרכז העולם האיסלאמי, זה לא מובן מאליו.

3. אולי בגלל שהממשל שלה מורכב ממנהיגות יזמית, עם היכולת לשלוט ולזגזג כדי להתאים את עצמה לתנאים המשתנים.

4. אולי כי דובאי יודעת שאין לה אפשרויות אחרות, אם ברצונה לבסס סגנון חיים מסוים במדינה, והחדשנות היא התשובה שמצאה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן