אובמה הושבע לכהונה שנייה: "המסע שלנו לא הושלם"

"התחלנו בשיקום הכלכלה. האפשרויות של אמריקה בלתי נדלות. אנחנו, העם, מבינים כי ארצנו תוכל להצליח, אולם לא אם כמה ישגשגו ואחרים לא יגמרו את החודש". כך אמר הערב ברק אובמה, 4 שנים לאחר שעשה היסטוריה והפך לנשיא האפרו-אמריקני הראשון של ארצות הברית, בנאומו, לאחר הטקס בו הושבע באופן ציבורי-ממלכתי לקדנציה שניה בתפקיד. 

אובמה הציג בדבריו סדר יום שכלל את שיקום הכלכלה, טיפול בנושאי האנרגיה ורפורמה בהגירה. הוא הרבה להשתמש במילה "אנחנו", ו"יחד", ונמנע מלהזכיר נושאים שמפרידים בין דמוקרטים לרפובליקנים. הוא רמז כי אינו מעוניין להראות כתוקפני מבחינת מדיניות החוץ שלו. לפני אובמה הושבע סגן הנשיא, ג'ו ביידן, בידי השופטת סוניה סוטומאיור. מיד אחריו הושבע כאמור אובמה בידי שופט בית המשפט העליון, ג'ון סטיוארט.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"הפטריוטים של 1776 העניקו לנו רפובליקה של הם, על ידי העם ולמען העם", פתח אובמה את דבריו. "כך עשינו במשך למעלה מ-200 שנה. נענו יחד קדימה, ובנינו את הכלכלה שבנתה גשרים ובתי ספר. גילינו את השוק החופשי שפועל רק כאשר יש תחרות הוגנת". 

"אף אחד לא יכול לחנך את ילדינו עבורנו", המשיך הנשיא. "אנו חייבים לבנות את הדברים האלה יחד כאומה אחת. דור זה נבחן על ידי משברים שעדיין לא נפתרו. אומה שתיתן את ההזדמנות לכל אמריקאי יחיד – זה מה שנדרש. אנחנו, העם, עדיין מאמינים שלכל אזרח מגיעה מידה מינימלית של ביטחון וכבוד עצמי. אנו זוכרים את הלקח מהעבר, ממאות שנים שלהורים לא היה לאן לפנות. החופש לא אמור להישמר רק לבני המזל. בכל זמן יכול כל אחד לעמוד בפני פיטורים מהעבודה".


אובמה במהלך נאומו, הערב | צילום: רויטרס

עוד מדבריו של הנשיא: "נגיב לאתגר של שינויי האקלים, למען ילדינו. כמה עדיין מכחישים את מה שהטבע מלמד אותנו. הנתיב לאנרגיה מתחדשת הוא ארוך, אבל אנו חייבים להוביל אותו. לא ניכנע למדינות אחרות, נשמר את החיוניות הלכלית שלנו. זה מה שיתן משמעות למסורות של אבותינו".   

"נגן על עצמנו מפני אויבנו. ננסה לפתור את מחלוקותינו בדרכי שלום כי אנו לא רוצים להצטייר כתוקפניים. נתמוך בדמוקרטיה באפריקה ובמזרח התיכון כי זה מה שאומר המצפון שלנו. עלינו להיות תקווה לקורבנות רדיפה, לא כצדקה, אלא כי שלום נדרש לצורך התקדמות". 

"המסע שלנו לא יושלם עד שנשים ירוויחו בהתאם ליכולתיהן", אמר אובמה, "עד שלכל אחד תהיה הזכות לבחור כרצונו, עד שלמהגרים ינתנו הזדמנויות שוות. מדטרויט ועד האפלצ'ים אנשינו צריכים להיות בטוחים מכל רע. עלינו להיות אמיתיים לערכינו".  

"השבועה שנשבעתי היום היא לאל ולמדינה, לא למפלגה", סיכם. "עלינו למלא את ההתחייבות הזו למען אזרחינו. יש לנו האזרחים את הכוח לקבוע את עתיד המדינה, ואת המחויבות להתאים את הערכים לימים אלה, כדי להגן על ערכינו, במטרה משותפת לענות לקריאת ההיסטוריה. אלוהים יברך את אמריקה".

אתמול הושבע אובמה באופן רשמי, בטקס מצומצם ביותר שנערך בחדר הכחול בבית הלבן, לכהונתו השניה כנשיא ארצות הברית. אובמה הושבע לתפקיד על ידי נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברט, בטקס פרטי עם משפחתו. את השבועה הנשיאותית אמר אובמה כשהוא מניח את ידו על ספר תנ"ך שהיה שייך למשפחתה של רעייתו מישל אובמה. 

שיעור אבטלה גבוה מתמשך, קרבות פוליטים קשים וקמפיין בחירות מפולג מעיבים על האווירה האופטימית שהשרה אובמה בהשבעתו ב-2009. הפעם, נעשתה ההשבעה בצורה צנועה יותר. המסיבות הגדולות כמעט ובוטלו כליל והכל בכדי להתאים את ההשבעה לימים הלא פשוטים שעוברים על הכלכלה הגדולה בעולם.

כ-700 אלף איש הגיעו לשמוע את נאומו הראשון של הנשיא. מדובר בירידה משמעותית בהשוואה לשנת 2009, אז נרשם שיא כאשר 1.8 מיליון בני אדם הצטופפו ובאו לשמוע את דבריו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן