אובמה: "המנהיגים שלכם לא יעשו שלום אם לא תדרשו זאת מהם"

נשיא ארה"ב ברק אובמה נאם לפנות ערב בפני סטודנטים בבנייני האומה בירושלים. בנאומו אמר אובמה: "פה, בעיר שעמדה במוקד של טרגדיות ונצחונות גדולים, ישראל הצליחה לבנות משהו שאיש לא היה מאמין שאפשרי לפני 65 שנים. היום אתם הצעירים צריכים לדרוש את העתיד – העתיד של ישראל ייכתב על ידיכם, וכנשיא של מדינה שאתם יכולים לסמוך עליה כחברה הגדולה ביותר שלכם אני בטוח שאתם תוכלו לעזור לנו למצוא את ההבטחה בימים שיבואו".

"אובמה חזר והבהיר את תמיכתה של ארצו: "ישראל היא המדינה הכי חזקה באזור, ויש לה את התמיכה הבלתי מעורערת של המדינה הכי חזקה בעולם. ישראל לא הולכת לשום מקום. יש לכם את היכולת לראות את העולם כפי שהוא צריך להיות. בן גוריון אמר פעם שבישראל כדי להיות ריאליסטי, אתה צריך להכיר בניסים. לפעמים הנס הגדול ביותר הוא ההבנה שהעולם יכול להשתנות".

"שלום אפשרי. אני לא אומר שזה מובטח, אני אפילו לא יכול להגיד שזה סביר יותר מלא סביר, אבל אני יודע שזה אפשרי. תמיד יהיו סיבות להימנע מסיכונים, יש מחיר לכישלון. תמיד יהיו קיצוניים שיספקו תירוץ לא לנקוט פעולה. אני יודע שיש משהו מתיש במחלוקות ובמשא מתן מייגע".

"מנהיגים פוליטים לא ינקטו צעדים אם העם לא ידחוף אותם לעשות זאת. אנשים צעירים יכולים לעשות דברים מדהימים. פלסטינים חייבים להכיר בישראל כמדינה יהודית. ישראל חייבים להכיר בעובדה שמדינה פלסטינית ברת קיימא היא חיונית. המו"מ אפשרי והפיתרון היחיד הוא שתי מדינות לשני עמים", אמר אובמה, ונענה בתשואות.

צילום: רויטרס

אובמה ביקש מהישראלים להסתכל על המצב עם הפלסטינים מנקודת מבט שונה: "זכותכם לביטחון קיימת וחייבים להכיר בה. אבל שימו את עצמכם בנעלי הפלסטינים, תראו את העולם דרך העיניים שלהם. זה לא פייר שילד פלסטיני לא יכול לגדול במדיני משלו. זה לא צודק שאלימות מסוימת כלפי פלסטינים עוברת ללא ענישה. זה לא צודק למנוע מפלסטינים לנוע בחופשיות באדומותיהם, לחרוש אותן או לסלקם מביתם. כיבוש זו לא התשובה".

אובמה החל לדבר על השלום ונענה במחיאות כפיים: "השלום נחוץ לישראל, אני מאמין בזה. אני מאמין שהשלום הוא המתווה היחד לביטחון אמיתי. יש לכם את ההזדמנות להיות הדור שיצליח להבטיח את החלום הציוני. בהתחשב בדמוגרפיה, הדרך היחידה של ישראל לשרוד כמדינה יהודית ודמוקרטית היא להכיר במדינה פלסטינית ברת קיימא".

עוד אמר אובמה: "אף חומה לא מספיק גבוהה ואין כיפת ברזל מושלמת שתעצור כל אויב שרוצה לגרום נזק. רק שלום יכול למנוע את זה. נגמרו הימים שישראל יכולה לעשות שלום עם מנהיגים אוטוקרטים, עכשיו היא תצטרך לעשות שלום עם עמים".

הנשיא האמריקאי תקף את נשיא סוריה אסד ואת חיזבאללה: "כל אומות העולם צריכות לקרוא לחיזבאללה בשמו – ארגון טרור. העולם לא יכול לסבול ארגון שתוקף אנשים חפים מפשע. שתומך בהרג של ילדים ונשים בסוריה ממש עכשיו. לא נסבול שימוש בנשק כימי נגד הסורים, או העברתו לחיזבאללה. אסד – העולם עוקב אחריך. לעם הסורי יש את הזכות להשתחרר מלפיתת דיקטטור. אסד חייב ללכת כדי שלסורים יהיה עתיד". 

כהרגלו, הנשיא האמריקאי לא מעביר נאום בלי בדיחה, והתלוצץ על המתיחת שהייתה בינו לבין אובמה: "אני יודע שבדמוקרטיה הישראלית כל מילה ומחווה נבחנות בקפידה, אבל אני רוצה להבהיר שכל דרמה שהיתה ביני לבין ביבי הייתה בעצם מזימה כדי לספק חומר לארץ נהדרת. רצינו לוודא שלכותבים יהיה חומר טוב".

אובמה פתח בברכת תודה לעם הישראלי: "זה כבוד גדול להיות איתכם בירושלים ואני אסיר תודה על קבלת הפנים שקיבלתי מעם ישראל".


צילום: רויטרס

לידיעה המקורית

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן