אובמה לישראל: אינני בוטח באיראן, כל האופציות על השולחן

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בחר אמש (מוצ"ש) באופן יוצא דופן, לראשונה מאז ביקורו בישראל בחודש מרץ האחרון, לפנות לציבור הישראלי מעל לראשה של הממשלה. אובמה הופיע בכינוס השנתי העשירי של "פורום סבן" בוושינגטון לשיחה לא מכופתרת עם המיליארדר היהודי-אמריקני, חיים סבן, ללא נאום כתוב מראש ובשעת צפיית השיא בישראל במוצאי שבת.

באולם ישבו במתח גם כמה שרים ישראלים, בציפייה לשמוע את התייחסותו המפורטת הראשונה של הנשיא למתיחות העזה השוררת בחודש האחרון בין ממשלו לבין ממשלת נתניהו, סביב הסכם הביניים בין המעצמות לבין איראן על תכנית הגרעין שלה.

השרים ליברמן, שלום ולבני, ראש הממשלה לשעבר אולמרט, המתווך האמריקני לשיחות המדיניות בין ישראל והרשות הפלסטינית, מרטין אינדיק, ורבים אחרים, הוזמנו לאירוע יוצא הדופן. אובמה, כהרגלו, הציג הופעה מחויכת, כנה וישירה שמטרתה הייתה אחת – להבהיר לציבור בישראל ולקהילה היהודית-אמריקאית שממשלו עומד לצידם.


אובמה. אתמול הדליק נר שמיני, היום פנה לציבור בארץ. צילום: רויטרס

בפתח הראיון אמר סבן לאובמה: "77% מהישראלים לא מאמינים שההסכם עם איראן יועיל וחוששים מאיראן גרעינית. מה אתה יכול להגיד להם?" בתשובה, הזכיר אובמה את משטר העיצומים החמור שהטיל על איראן: "בגלל הסנקציות האלה העם האיראני הגיב באמרו שהוא רוצה תיקון במדיניות החוץ. זה מה שהביא את הנשיא רוחאני לשלטון והוא לא היה הבחירה הראשונה של מובילי הקו הנוקשה שם".

ולמרות האופטימיות הבהיר הנשיא: "אין זה אומר שעלינו לבטוח בהם. תמיד אמרתי שאני לא מסיר אף אופציה מסדר היום, אבל אני רוצה לבחון את האפשרות להגיע להסכם דיפלומטי".


"זוכרים את האיור של נתניהו באו"ם?"

אובמה סקר את פרטי מתווה הביניים בז'נבה – "לראשונה זה עשור הבטחנו עצירה של תכנית הגרעין האיראנית. הפסקה של ההעשרה ל-20%. אתם זוכרים את האיור שהציג נתניהו באו"ם? הוא התכוון בדיוק לאותה העשרה, שאם יגיעו ל-250 ק"ג של אורניום מועשר זה יהיה הקו האדום. דאגנו להוריד את זה לאפס", אמר.

"יהיו לנו ביקורות יומיות של פקחים בכור האיראני באראק. בששת החודשים הקרובים איראן לא תקדם את תכניתה הגרעינית! היא לא תוכל לצבור מאגר נוסף של חומר מועשר. במקביל כל משטר הסנקציות בעינו עומד. נתנו להם הקלות של 7 מיליארד דולר שווי נכסים פיננסיים בלבד. יהיה לנו זמן לבחון את מידת רצינותם לנוע לעבר הסכם קבע".


בטח שזוכרים את הקו. צילום: רויטרס

אובמה, שענה גם לשאלות בודדות מהקהל, נשאל ע"י האלוף במיל' עמוס ידלין מהו הקו האדום שהציב בנוגע לאיראן. בתשובה, הבהיר כי אין כל סעיף בהסכם שמגבה את זכותה של איראן להעשיר אורניום.

בתשובה לשאלה מה תכנית המגירה שלו, השיב: "לא אפרט מה יקרה אם ההסכם לא יצלח. אם לא נוכל להשיג את הפתרון המקיף שיספק אותנו, אז הלחץ שהפעלנו והאופציה הצבאית יישקלו. תמיד אמרנו זאת. דבר לא השתנה. כשאני שומע אנשים שמבקרים את הסכם ז'נבה ואומרים שזה חייב להיות הכל או כלום, אני אומר שללא הסכם זה, האיראנים הרבה יותר קרובים ליכולת גרעינית".


"ישראל לא יכולה לתת את ביטחונה בידי קבלן חיצוני"

סבן הקשה ושאל איך יבטיח אובמה ש"הגרעין האיראני שונה מאחרים", כשהוא מתייחס לתקדימים שאירעו בעבר עם פקיסטן וצפון קוריאה, אשר מחזיקות היום בפצצה גרעינית למרות הצהרות נחרצות של קודמיו של אובמה בתפקיד.

"אנחנו לא יודעים, קשה לדעת", השיב אובמה בכנות. "איראן מדינה גדולה ועשירה למדי, טכנולוגיית הגרעין והידע כיצד לייצר פצצה נמצאים בחוץ. וכן אנחנו לוקחים ברצינות את האפשרות שהם יחתרו לנשק גרעיני". הוא ציין כי בעת חתימת ההסכם עם קוריאה החזיקה פיונגיאנג כבר בנשק גרעיני, כך שלמעשה ההסכם שנחתם עמם היה עקר. ביחס לפקיסטן, ציין כי לא הוטלו עליה סנקציות בינלאומיות.


אובמה וסבן, הערב. צילום: רויטרס

"כשאומרים לי שאנחנו נאיבים, אני אומר שאין כאן בחירה בין מצבים אידאליים. אילו הייתה לי אופציה טובה להבטיח פירוק כל בורג בתכנית האיראנית, הייתי לוקח אותה. אבל היא לא קיימת. עדיף הסכם, מתוך הבנה שאיראן מעורבת בשורת הפרות של כללי הקהילה הבינלאומית כמו טרור וחתרנות נגד בעלי ברית שלנו. אנחנו לא נסכים לכל איום על בעלי בריתנו ולאיראנים אין שום ספק בעניין הזה".

אובמה דיבר בצורה חברית במיוחד על נתניהו, בניסיון לפזר את השמועות על מתיחות קשה ביחסים בין השניים: "אני יודע שידידי ביבי ידבר בפורום מחר", אמר. "נתניהו ואני מתייעצים תכופות בנושא הזה בחמש השנים האחרונות, צריך לחזור על זה – שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני בינינו מעולם לא היה חזק יותר. התמיכה שלנו בביטחון ישראל מעולם לא היתה חזקה יותר".

"לי כנשיא ארה"ב יש עמדות טקטיות שונות משל נתניהו, וזה ברור. ישראל לא יכולה לתת את ביטחונה בידי קבלן חיצוני ועליה לעשות את השיקולים שלה. אבל דעתי היא שמבחינה טקטית צריך לבחון את האיראנים. אנחנו נתייעץ עם ישראל ועם בעלות בריתנו. כולם יוכלו לבחון את ההסכם. אבל לא לנסות תהיה שגיאה".


"איננו יכולים להכתיב לישראל מה היא צריכה"

מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, ינאם מחר בפורום סבן – יומיים בסך הכל לאחר סבב הדילוגים האחרון שלו בין ירושלים ורמאללה. גם אובמה התייחס בדבריו לנושא: "הדרך היחידה לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני היא שהצדדים יבחרו בכך. ארה"ב יכולה לפשר ולגשר אבל שני הצדדים צריכים לרצות להגיע להסכם".

"אני משבח את נתניהו ואבו מאזן על קיומן של שיחות רציניות בחודשים האחרונים אבל הם מגיעים עכשיו לנושאי הליבה. אין הרבה סודות והפתעות כאן – אנחנו יודעים את המתווה להסדר. והשאלה היא אם שני הצדדים מוכנים לקבל את ההחלטות הפוליטיות האמיצות הנדרשות".

אובמה העריך כי ניתן להגיע בחודשים הקרובים למסגרת שאינה מפרטת עדיין את כל פרטי ההסכם, אבל מאפשרת התקדמות. "השקענו הרבה זמן בעבודה עם נתניהו ואנשיו כדי להבין מה נדרש לביטחון ישראל בהסדר כזה. אנחנו מבינים שאיננו יכולים להכתיב לישראל מה היא צריכה לביטחונה, אבל אנחנו מציעים הצעות. ישראל חייבת להיות בטוחה בכך שסיפור עזה לא יחזור על עצמו בגדה המערבית. אז צריך לראות אם אבו מאזן מסכים לתקופת מעבר שתטיל מגבלות על הצד הפלסטיני".

סבן שאל את אובמה איך ניתן להגיע להסכם עם ציבור פלסטיני שחצוי בין שלטון הגדה לשלטון עזה: "זה צריך לקרות בשלבים. יש אנשים עם רצון טוב בשני הצדדים שמכירים בכך שהמצב הקיים לא יכול להאריך ימים", אמר הנשיא. "פגשתי צעירים בישראל וברשות הפלסטינית, שרוצים להיחלץ מהמצב הזה ולחפש עתיד אחר. אם נוכל ליצור דגם לשלום עם הרשות, צעירים בעזה יוכלו לראות דוגמא לחיי עצמאות ופריחה כלכלית ותרבותית בגדה ולאמץ את הרצון להגיע בעצמם למצב כזה".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן