אובמה מבטיח: "הסיוע הבטחוני לישראל לא ייפגע"

לאחר מעט יותר משלוש שעות סיימו הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו את פגישתם הראשונה במהלך הביקור הזה בישראל. ראשון לדבר היה ראש הממשלה, שניגש ישר לנושאים שעל הפרק.

"אני מקווה שהכרת התודה של העם בישראל גרמה לכך להרגיש בבית. הנושא הראשון עליו דיברנו הוא ניסיונה של איראן להשיג נשק גרעיני ואתה התחייבת למנוע מאיראן למנוע מהם נשק גרעיני, אך המאמצים שננקטו עד עכשיו לא עצרו אותם צריך להשלים את הסנקציות עם איום אמין בפעולה צבאית. אני מעריך שתמיד דאגת שהעם היהודי יוכל גם להגן על עצמו".

נתניהו הוסיף: "זה שינוי גדול בעבור העם היהודי, היום יש לנו גם את הזכות והיכולת להגן על עצמו. המהות של לידתה של ישראל זה הגשמת חלום הדורות של העם היהודי. אני יודע שאתה מבין היטב שאנחנו לא יכולים לוותר על זכותנו להגן על עצמו לאף אומה אחרת".

נתניהו גם עבר לנושא הסורי, "אנחנו חולקים את אותה המטרה של סוריה יציבה ושקטה אנחנו גם חולקים את הנחישות למנוע את אותו הארסנל של נשק קטלני למנוע מכך שיפול לידיהם של טרוריסטים".

על תהליך השלום אמר, "הביקור הזה נותן לנו את הדרך לקדם את השלום עם הפלסטינים, היו שאלות מהי המדיניות של המשלה החדשה ישראל נשארת מחויבת לפיתרון של שתי מדינות לשני עמים. אני מצפה שגם השר קרי יעזור לנו להפוך דף במטרה להגיע לפשרה היסטורית".

לסיום אמר, "אני אסיים בנימה אישית אני יודע כמה יקר ערך הזמן של הנשיא האמריקני זו הפעם ה-12 בה אנחנו נפגשים בחרת בישראל כיעד הראשון שלך בכהונה השנייה אני רוצה להודות לך על ההשקעה אנחנו מעריכים זאת מאוד. אנחנו ערב חג הפסח והוא חשוב ביותר בעיניי הוא יציאה מעבדות לחופש. זה מאבק שנתן השראה לרבים, גם לאבות המייסדים של ארה"ב".

צילום: רויטרס

אובמה: "הסיוע האמריקאי לישראל הוא חסר תקדים"

נשיא ארה"ב פתח את דבריו כשהודה לנתניהו ומשפחתו על האירוח בירושלים: "אני רוצה לומר תודה מיוחדת לשרה ולשני בניך על החמימות והאדיבות שבה קיבלו אותי. אמרתי לראש הממשלה שבניו הם שני גברים נאים, וברור כי הם קיבלו את יופיים מאימם, וזה נכון גם לגבי בנותיו. הנשים טובות מאיתנו", אמר בחיוך.

לאחר מכן התייחס להקמת הממשלה בישראל: "אני רוצה לברך אותך על הקמת הקואליציה. בארה"ב אנו צריכים לגשר בין שתי מפלגות בלבד. העובדה שהצלחת להתמודד עם כל כך הרבה מפלגות ממחיש את שגשוג הדמוקרטיה הישראלית".

על השיחה שערכו השניים אמר אובמה: "בילינו הרבה זמן יחד וזה מראה על האינטרסים שאנו חולקים, ועל עומק היחסים בין שתי המדינות".

אובמה דיבר על נושא הביטחון הישראלי: "הג'וב שלי כנשיא ארה"ב היא לשמור על העם האמריקאי בטוח, כמו תפקידו של נתניהו בישראל. הביטחון הישראלי הוא יוצא דופן. הייתי בשדרות וראיתי ילדים שרוצים לגדול ללא פחד. ראיתי בטיסתי את טווח הביטחון הישראלי במיילים".

על היחסים בין המדינות אמר אובמה: "המחויבות היא מוחלטת ואינה פתוחה למו"מ. כיום שיתוף הפעולה הדוק יותר. אנו מספקים יותר טכנולוגיה, כולל כמובן כיפת ברזל שהצילה חיי ישראלים רבים. זו איננה רק דעתי ואני חושב שאתה (נתניהו) שותף לה – הסיוע לישראל הוא חסר תקדים".נושא הסיוע האמריקאי לתוכניות ההגנה הישראליות אמר אובמה: "הסכמנו על הרחבת והארכת הסיוע המימון הבטוני לישראל, ועל כך שלא תהיה הפרעה להמשך מימון כיפת ברזל. זו רק תזכורת לכך שנמשיך לשמר את היתרון האיכותי של ישראל כדי שתוכל להגן על עצמה בפני כל אויב".

על המגעים בין ישראל לפלסטינים אמר אובמה: "מרכיב משמעותי של שלום הוא צורך בטחוני. מדינה ריבונית פלסטינית היא אינטרס ישראלי. אנו חווים לראשונה שנה בה ישראלים לא נהרגו בגדה המערבית וברור שלישראל יש אינטרס עז למדינה פלסטינית חזקה ולבטחון בגדה. ישראלים ופלסטינים יכולים לבנות אמון עליו יתבסס שלום בר קיימא".

לאחר מכן עבר אובמה לעסוק במדינות השכנות לישראל ולמצב במזרח התיכון. "ארה"ב תומכת במצרים ובשינוי ההיסטורי שם. אנחנו ממשיכים להעריך את תרומת מצרים לביטחון האיזורי".

"בעניין סוריה, ארה"ב ממשיכה לעבוד עם ישראל ועם גורמים נוספים כדי לסיים את שלטון אסד ולעבור לשלטון חדש. אסד איבד את הלגיטימציה מאחר שתקף את עמו בכל נשק קונבנציונלי כולל סקאדים. כבר אמרנו ששימוש בנשק כימי יהיה טעות טראגית מצידו. אנו תומכים במאבק ישראל נגד העברת נשק כימי מסוריה, כולל לחיזבאללה. אסד מבין שהוא יצטרך לתת את הדין על שימוש והעברת נשק כימי", הוסיף אובמה.

נשיא ארה"ב התייחס לנושא פרויקט הגרעין האיראני כשאמר: "בנוגע לאיראן, הבנו שנשק גרעיני יהיה איום. המדיניות שלנו היא לא של הכלה. אנו מעדיפים למנוע זאת ממנה בדרך דיפלומטית. המנהיגים של איראן חייבים להבין שצריך לסיים זאת. ארה"ב תמשיך להתייעץ עם ישראל לגבי הפעילות, אבל נעשה ככל הדרוש כדי למנוע מאיראן את הנשק הנורא בעולם. זה ידרוש מאיתנו נחישות".

לסיום אמר כי "אתה בנימין נתניהו ומשפחתך הקרבתם למען שיראל והעברתם את המורשת שלכם הלאה. ביום שישי אגיע להר הרצל, היכן שקבורים חללים ישראלים כולל אחיך יוני נתניהו. הוא כתב כי הצדק והעוז הם לצידנו, וזה עניין גדול. אני יכול להגיד היום כי בטחון ישראל מובטח, כי יש לצידה את ארה"ב".

לידיעה המקורית

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן