אוסקר 2014: "12 שנים של עבדות" הסרט הטוב ביותר, השחקן – מקונוהיי

הסרט "12 שנים של עבדות" הוא הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס האוסקר ה-86, שנערך לפנות בוקר בתאטרון דולבי בלוס אנג'לס. הטקס, בהנחיית אלן דג'נרס, לא סיפק הפתעות גדולות, וכל הפייבוריטים לזכייה אכן אחזו בפסלון בסוף הערב.

מפיק "12 שנים של עבדות", בראד פיט, עלה לקבל את הפרס הגדול בסיומו של ערב ארוך, כשהוא מפרגן לאדם "שבזכותו כולנו כאן", הבמאי סטיב מקווין. "12 שנים של עבדות" גבר בקטגורייה על תשעה סרטים, שהבולט בהם הוא "חלום אמריקאי", שהיה המפסיד הגדול של הערב.

"לכולם מגיע לא רק לשרוד – אלא לחיות. זוהי המסורת החשובה ביותר של סולומון נורת'אפ (שהסרט מבוסס על יומנו, מ.ד.פ)", אמר סטיב מקווין, במאי הסרט.

גם קטגוריות המשחק הראשיות הלכו בהתאם לניחושים. מתיו מקונוהיי זכה בפרס השחקן הראשי על תפקידו ב"מועדון הלקוחות של דאלאס". מקונוהיי, שהשיל 14 ק"ג ממשקלו עבור התפקיד, גבר על כריסטיאן בייל ("חלום אמריקאי"), ברוס דרן ("נברסקה"), לאונרדו דיקפריו ("הזאב מוול סטריט) וצ'יווטל אג'יופור ("12 שנים של עבדות").


מקונוהיי עם הפסלון. צילום: רויטרס

"קודם כל, אני רוצה להודות לאלוהים, כי אליו אני נושא עיניים. הוא בירך את חיי בהזדמנויות שאינן בידי, ולא בידי אף אדם אחר. הוא הוכיח לי, כעובדה מדעית, שהכרת תודה אכן מביאה לגמול", אמר מקונוהיי בן ה-44, שזכה לראשונה בפרס.


דיקפריו מפרגן. צילום: רויטרס

כוכבת "יסמין הכחולה" קייט בלנשט נבחרה על ידי האקדמיה לקולנוע לשחקנית הטובה ביותר על תפקידה ב"יסמין הכחולה". בלנשט ניצחה בדרבי זוכות גלובוס הזהב את איימי אדאמס ("חלום אמריקאי"), כשהיא גם גוברת על סנדרה בולוק, מריל סטריפ וג'ודי דנץ'.

"עד כמה שהפרס הזה או אקראי ואישי, הוא מהווה בשבילי משמעות רבה, בשנה שהייתה ואופיינה, שוב, בביצועים יוצאי דופן של נשים", אמרה בלנשט בנאום הזכייה שלה. היא ציינה כי עדיין קיימים מספר אנשים בתעשיית הסרטים "שבאופן טיפשי עדיין נצמדים לרעיון לפיו סרטי נשים עם נשים במרכז, הם סרטי נישה בלבד. הם לא. הקהל רוצה לראות אותם, והם רווחיים, זאת עובדה", אמר בלנשט.


בלאנשט. צילום: רויטרס

לופיטה ניונגו זכתה בפרס שחקנית המשנה על תפקידה ב"12 שנים של עבדות", כשהיא גוברת בין היתר על ג'ניפר לורנס וג'וליה רוברטס. ניונגו (31), שזו לה הופעתה הראשונה בסרט, זכתה לסטנדינד אוביישן מהקהל . "אני לא מתעלמת מכך שזכיתי לרגע כל כך מאושר בחיי תודות לכל כך הקבה כאב בחיים של מישהו אחר", היא אמרה בהתייחסה לסרט שבו כיכבה.


ניונגו, נרגשת באוסקר. צילום: רויטרס

לפני כן, את הפסלון החשוב הראשון של הערב קיבל ג'ארד לטו על תפקיד המשנה ב"מועדון הלקוחות של דאלאס" כטרנסג'נדרית חולת איידס. זו היתה המועמדות הראשונה של לטו בן ה-42, שחזר לשחק אחרי הפסקה בת שש שנים. "הפרס הוא עבור 36 מיליון בני אדם שהפסידו במאבק לאיידס", הוא אמר בנאום הזכייה.

בקטגוריית הבימוי זכה כצפוי אלפונסון קוארון המקסיקני, במאי "כח משיכה", שניצח את דייויד או ראסל ("חלום אמריקאי"), אלכסנדר פיין ("נברסקה"), סטיב מקווין ("12 שנים של עבדות" ומרטין סקורסזה ("הזאב מוול סטריט"). וכשברקע ההאשמות שהשמיעה בתו המאומצת נגדו, וודי אלן לא הצליח לזכות בקטגוריית התסריט המקורי על "יסמין הכחולה". הפרס הלך לספייק ג'ונז על "Her".


לטו, היה המועמד המוביל. צילום: רויטרס

קטגוריית הסרט הזר אמנם אינה כוללת סרט ישראלי הפעם, אבל הנציגות של הרשות הפלסטינית "עומאר" הפסידה את הפרס ל"יפה לנצח". ולישראל בכל זאת היה גם זוכה הלילה באוסקר – ניב אדירי, שזכה בפסלון הסאונד יחד עם הצוות של הסרט "כח משיכה". בכלל זה היה הערב של כח משיכה בכל הקטגוריות הקטנות.


ניב אדירי (שני משמאל) עם שותפיו לזכיה בפרס על הסאונד בסרט "כוח משיכה". צילום: רויטרס

המנחה אלן דג'נרס פתחה את המופע עם שורת הבדיחות הרגילה שמאפיינת את המופע. "יש שתי אפשרויות", היא אמרה לקהל הנוצץ, "או ש'12 שנים של עבדות" יזכה, או שכולכם גזענים".

דג'נרס גם ביצעה "ניסוי" אינטרנט בשידור חי, כאשר צילמה סלפי, שכולל את עצמה, את בראדלי קופר, כשמאחור ניצבים גם בראד פיט וג'ניפר לורנס. בתוך חמש דקות זכתה התמונה שצוייצה בטוויטר ל-100 אלף ציוצים חוזרים. אחרי 45 דקות, היא כבר קיבלה מיליון ציוצים חוזרים.

בהמשך הערב, עלתה גלן קלוז להציג את אנשי התעשייה שהלכו השנה לעולם. תארטון דולבי חלק כבוד בין היתר לג'יימס גנדולפיני, פול ווקר, שירלי טמפל, פיטר אוטול וזוכה האוסקר פיליפ סימור הופמן שמת בחודש שעבר.

רשימת הזוכים

סרט: "12 שנים של עבדות"

שחקן: מתיו מקונוהיי, "מועדון הלקוחות של דאלאס"

שחקנית: קייט בלנשט, "יסמין הכחולה"

שחקנית משנה: לופיטה ניונגו, "12 שנים של עבדות"

שחקן משנה: ג'ארד לטו, "מועדון הלקוחות של דאלאס"

במאי: אלפונסו קוארון, "כח משיכה"

תסריט מעובד: ג'ון רידלי, "12 שנים של עבדות"

תסריט מקורי: ספייק ג'ונז, "Her"

סרט זר: "יפה לנצח"

סרט אנימציה: "לשבור את הקרח"

אפקטים חזותיים: טים וובר, כריס לורנס, דייויד שירק וניל קורבולד – "כח משיכה"

עיצוב תלבושות: קתרין מרטין, "גטסבי הגדול"

איפור ועיצוב שיער: אדרואית'ה לי ורובים מת'יוס, "מועדון הלקוחות של דאלאס"

פסקול מקורי: סטיבן פרייס, "כח משיכה"

שיר מקורי: קריסטן אנדרסון לופז ורוברט לופז, "לשבור את הקרח"

עריכת מוזיקה: גלן פרימנטל, "כח משיכה"

סאונד: ניב אדירי, סקיפ לייבסיי, כריסטופר בנסטיד וכריס מונרו – "כח משיכה"

סרט דוקומנטרי קצר: "The Lady in Number 6: Music Saved My Life"

סרט דוקומנטרי: "20 רגל מסטרדום"

סרט קצר: "הליום"

סרט אנימציה קצר: "מר האבלוט"

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן