אוצר בבקבוק: כך הצליח אספן וייטנאמי להכנס לספר השיאים של גינס

אספן וייטנאמי הצליח לאתר במשך שנים את בקבוקי הוויסקי הנדירים והיקרים ביותר בעולם • הערכת שווי עדכנית הכניסה את האוסף שלו לספר השיאים של גינס

כשאיש העסקים הווייטנאמי וייט נגויין דינאה טואן התחיל לאסוף ויסקי לפני 20 שנה, הוא לא חלם שיום אחד יחזיק באוסף ויסקי שובר שיאים.

בסוף השנה שעברה הוא הוכרז כמחזיק שיא גינס על אוסף הוויסקי היקר בעולם. על אף שברשותו רק 535 בקבוקים (ישנם אוספים המונים אלפי בקבוקים), חלקם הם היקרים והנדירים בעולם. האוסף מוערך ב־10.8 מיליון פאונד (13.9 מיליון דולר). אם האוסף יימכר דרך בית מכירות פומביות בריטי, כמו סות'ביס, תתווסף למחירו פרמיית קונה, כך שערכו יעלה ל־13 מיליון פאונד (16.75 מיליון דולר), וזה הסכום שמופיע בגינס.

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר 2020 של פורבס ישראל. לרכישת הגיליון לחצו כאן

הבקבוקים של וייט כוללים את האוסף השלם היחיד של Macallan Fine & Rare, כולל המהדורה האיקונית מ־1926. זה האחרון שבר לאחרונה את השיא עבור מחיר לבקבוק יחיד, ונמכר תמורת 1.9 מיליון דולר. לווייט יש שלושה כאלה. יהלומים אחרים באוסף שלו כוללים אחד מתריסר הבקבוקים העתיקים ביותר של ויסקי Bowmore, ואחד מ־24 הבקבוקים של 1919 Springbank, שאחד מהם נמכר לאחרונה תמורת 220 אלף פאונד (283 אלף דולר).

טואן עם האוסף. התחיל לפני 20 שנה. צילומים: סותבי'ס

הזכייה תפסה את וייט לא מוכן. "התגובה הראשונה שלי היתה הפתעה. יחד עם זאת, אני שמח מאוד ומרגיש שזכיתי בכבוד גדול בכך שנכללתי בשיאי גינס, כאדם שמחזיק באוסף הוויסקי היקר בעולם. זה מרגיש כמו הוקרה על המסירות שלי בעשרים השנים האחרונות", אמר.

סדרה של שיאים

הערכת האוסף התבצעה על ידי אנליסטים של שוק הוויסקי ויועצים מ־Rare Whisky 101. במהלך השמאות הוערך מחירו של כל בקבוק בשוק החופשי ונשלחה הצעה ריאלית לגינס, שיוצאת מנקודת הנחה שהאוסף יוצע למכירה פומבית בשוק הנוכחי בבריטניה.
השותף המייסד של Rare Whisky 101, אנדי סימפסון, בטוח שאין אוסף שמתקרב לערך של זה: "יש בהחלט אוספים ידועים מסביב לעולם שכוללים כמות הרבה יותר גדולה של בקבוקים. אך מנקודת מבט של הערך, אנחנו בטוחים שהאוסף הזה נמצא הרבה מעל השאר. אנחנו מאמינים שמר וייט הוא אחד משלושה אספנים בעולם שמחזיקים את כל שלוש הגרסאות של מקאלן 1926 האגדי, ששבר לאחרונה את שיא העולם. ייתכן מאוד שהוא היחיד בעולם שמחזיק בשלושתם".

שבירת השיא הנוכחית מגיעה אחרי תקופה שבה נשברו שיאי ויסקי רבים. המשמעותי ביותר היה האוסף שנמכר בסות'ביס על ידי אדם שבחר לקרוא לעצמו, במסתוריות רבה, "אספן הוויסקי האולטימטיבי", ובקבוק הוויסקי שלו – מקאלן 1926 – היה זה ששבר את שיא המחיר הגבוה ביותר ששולם עבור בקבוק יחיד.

יחד עם זאת, שלא כמו אספן הוויסקי האולטימטיבי, לווייט אין שום כוונה לוותר על הבקבוקים שלו בקרוב: "בכל הנוגע לאוסף שלי, אין לי כוונה למכור שום חלק ממנו. גם לא בקבוק אחד. למעשה, אני אמשיך לצוד בקבוקים עתיקים ונדירים יותר כדי להעשיר אותו עוד".

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר 2020 של פורבס ישראל. לרכישת הגיליון לחצו כאן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן