אחרי ההפיכה: ראש בית המשפט לחוקה הושבע כנשיא זמני במצרים

ההפיכה במצרים נמשכת: יום לאחר הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי על ידי הצבא, הושבע הבוקר (ה') עדלי מנסור לנשיא הזמני של מצרים עד אשר יתקיימו הבחירות במדינה. מנסור הושבע לפני כן כראש בית המשפט לחוקה. מורסי עצמו מוחזק על ידי הצבא החל מאתמול במתקן של המודיעין בקהיר. תחנות טלוויזיה המזוהות עימו הורדו מהאוויר.

סוכנות הידיעות המצרית דיווחה הבוקר כי מנהיגי "האחים המוסלמים" שוהים בכלא טורה, אותו בית סוהר שבו נמצא גם נשיא מצרים המודח חוסני מובארק. סעד אל קטאני, ראש המפלגה, נעצר יחד עם מנהיג נוסף בשם רשאד אל-באיומי במבצע צבאי שבוצע בשעות שלאחר הדחת מורסי.

נשיא המדינה המודח מוחמד מורסי סירב להצעת הצבא לעזוב לטקריה, קטאר או לתימן ובחר להישאר במעצר בית במדינתו, כך מדווח העיתון המצרי אל – אהראם. ביום שאחרי ההפיכה הצבאית במצרים והדחתו של הנשיא מוחמד מורסי, נרשמו חגיגות ברחובות מצרים לצד תקריות אלימות שגבו קורבנות. 14 בני אדם נהרגו בשורת עימותים בין תומכי מורסי ומתנגדיו, שמונה מהם בעיר הצפונית מרסה מטרוח.

בעיר הנמל אלכסנדריה נהרגו עוד שלושה בני אדם, אחת מהן אישה, שעל פי הדיווחים, נדקרה למוות בבטנה. המפגינים יידו אחד על השני אבנים ועל פי הדיווחים העימות הסלים לשימוש בנשק חם. עוד 50 בני אדם נפצעו בעימותים.

שלושה בני אדם נהרגו בעיר מינייה, שניים מהם שוטרים. תריסר נפצעו בעיר פאיום בדרום קהיר, כאשר אלמונים חמושים פרצו למשרדים של מפלגת האחים המוסלמים והציתו אותם.

בשעות הבוקר המוקדמות, דיווחו האחים המוסלמים על פתיחה בירי לעבר הפגנת תמיכה של המפלגה במורסי, אשר נערכה במסגד בקהיר. רחאד אל-חדד, דובר התנועה, אמר לרויטרס כי בשעה 3.00 לפנות בוקר אנשים בבגדים אזרחיים החלו לירות לעבר 2,000 התומכים, רובם הגדול עסק באותה השעה בתפילה. לדבריו, מספר בני אדם נפגעו במתקפה שנמשכה כרבע שעה.

צילום: רויטרס

אמש, צבא מצרים הודיע רשמית על פיטוריו של מוחמד מורסי, נשיא מצרים. בהודעת הצבא נאמר: "מורסי לא הקשיב לדרישת העם. הצבא קיבל את המסר של הרחוב". הצבא ימנה נשיא זמני עד הבחירות, שיתקיימו תוך 6 חודשים. 

מוקדם יותר סירב מורסי להתפטר בעצמו ואמר כי "מפת הדרכים לפתרון המשבר במצרים חייב להיות מבוסס על החוק". מורסי גם השמיע ביקורת נגד הצבא והוסיף: "זו טעות לתמוך רק בצד אחד של הרחוב".

 הפגישה  של הצבא נערכה שעות לפני הדד ליין שהציב הצבא למורסי ליישם את דרישות העם ולהידבר. לפי אותו מקור, בפגישה נכחו מפקדים בכירים של הצבא. על פי דיווחים נוספים, מפקד הצבא עבד אל-פתאח א-סיסי נפגש בשעות הצהריים עם מנהיג האופוזיציה מוחמד אלבראדעי.

עם זאת, מפלגת האחים המוסלמים סירבה להזמנה לפגישה עם מפקדי הצבא, מספר שעות לפני שהאולטימטום שהציבו ייפקע. בשעות האחרונות נפגשים ראשי הצבא אך הם הודיעו כי הם עוד לא קבעו זמן בו ימסרו הודעה נוספת. "אנחנו לא הולכים לפגישות עם אף אחד. יש לנו נשיא וזהו וזה", אמר ווליד אל חדד דובר בכיר של המפלגה.

צילום: רויטרס

כמו כן, חיילי צבא מצרים המלווים ברכבים צבאיים השתלטו על אולפני הטלוויזיה הממלכתיים של מצרים וגרשו את מרבית עובדי המקום, כך מסרו גורמים בטחוניים.

מורסי נאם הלילה והודיע כי אינו מתכוון להתפטר. "אני לא מתכוון להתפטר". בנאום טלוויזיוני בן למעלה מ-40 דקות טען הנשיא כי הוא נבחר בבחירות חופשיות, ושבכוונתו להגן על הלגיטימיות החוקתית שלו, גם אם זה יעלה לו בחייו: "אני מוכן לתת מדמי למען שלטון החוק. יהיה זה מחיר זול אפילו".

הנשיא המצרי קרא לאזרחים שלא להישמע למה שכינה "שאריות המשטר הקודם והמושחת", ואמר: "אל תיפלו בפח, אל תתנו להם לגנוב את המהפכה שלכם".

שלוש שעות אחרי נאומו של מורסי התפרסמה בעמוד הפייסבוק הרשמי של צבא מצרים, בראשות שר ההגנה עבד אל-פתאח א-סיסי, הודעה תחת הכותרת "השעות האחרונות" ובה נכתב כי "הצבא מוכן להקריב עצמו על מנת להגן על אנשי העם מפני טרוריסטים, קיצונים וטיפשים".

מקור צבאי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ההצהרה מבהירה כי גורמי הצבא לא ייסוגו מדרישותיהם. בתום הנאום פרצו בפתח אוניברסיטת קהיר מהומות אלימות בין תומכיו של הנשיא לבין כוחות הביטחון, בהן נהרגו 16 בני אדם ו-200 נוספים נפצעו.

על פי עדויות, במהלך המהומות כוחות הביטחון המצריים עשו שימוש בנשק חם ובגז מדמיע. מספר ההרוגים ביממה האחרונה במצרים עלה ל-23, לאחר שאתמול נהרגו שבעה בני אדם בהפגנה בעיר גיזה.

תנועת תמרוד שמובילה את המחאה במצרים התייחסה גם היא בשעות הצהריים לדבריו של מורסי ואמרה כי "יש לאסור את מורסי מיידית באשמת קריאה למלחמת אזרחים". "נאומו", לדברי התנועה, "הוא דוגמא לכך שאינו יכול לקחת אחריות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן