אחרי 27 שנים: בכמה העלה פרגוסון את שוויה של מנצ'סטר יונייטד?

סר אלכס פרגוסון, שהודיע על פרישתו ממנג'ר מנצ'סטר יונייטד, הביא את שוויה של השדים האדומים למספרים מכובדים, אולי השווי הגבוה בהיסטוריה שמיוחס למאמן אחד. על פי הערכות, פרגוסון אחראי ל-385 מיליון דולר, או 11% מערכו של אחד המועדונים הגדולים בכדורגל באנגליה ובעולם כולו – ערך שמסתכם ב-3.5 מיליארד דולר.

פרגוסון רושם את ההישג הזה לאחר שנים של נצחונות והובלת מנצס'טר יונייטד לשורה הראשונה באירופה, דבר שאפשר לקבוצה לבנות את אחד מהמותגים היקרים והמוערכים ביותר בעולם הספורט. מותג שככל שהתבסס בצמרת הספורט, הגדיל את הזרמת הרווחים לקופת המועדון.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

פרגוסון נכנס לתפקיד ב-1986, לאחר שבקבוצה ספרו 19 שנים מאז האליפות האחרונה ו-18 שנים מאז אליפות אירופה האחרונה. אך במהלך 26 העונות של פרגוסון כמנג'ר, מנצ'סטר יונייטד זכתה 13 פעמים באליפות הפריימר ליג, הוסיפה לארון 5 גביעים אנגליים, פעמיים בליגת האלופות ועוד פעם באליפות העולם לקבוצות של פיפ"א.

שווה לקבוצה 385 מיליון דולר | צילום: רויטרס

מאז עונת 1992-1993 (העונה הראשונה של הפריימר ליג) ועד 2012, ההכנסות של הקבוצה עלו מ-39 מיליון דולר ל-502 מיליון דולר – סכום שהוא 15% מהכנסות הליגה כולה, או 10% מעל ההכנסה הממוצעת של יתר הקבוצות בליגה.

הצמיחה משתקפת בהערכת שווי של הקבוצה. כאשר מנצ'סטר הנפיקה מניות לבורסה לניירות ערך בלונדון בשנת 1991 הערכת השווי הייתה 74 מיליון דולר. עד שמלקולם גלזר רכש את הקבוצה 14 שנה לאחר מכן שווי הקבוצה כבר נעמד על 1.47 מליארד דולר – כמעט פי 20. היום השוק מעריך את מנצ'סטר יונייטד ב-3.5 מליארד דולר – פי 48 מאז אותה הנפקה.

אז נכון, ההכנסות של קבוצות רבות בפריימר ליג עלו בצורה חדה כלפי מעלה מאז כניסתה של הטלוויזיה המסחרית, אבל תודות לעסקת ה-559 מיליון דולר, עסקה בה ג'נרל מוטורס הייתה לספונסרית של חולצות הקבוצה ל-7 שנים, שווי הקבוצה קפץ בצורה חדה יותר מאשר שאר הקבוצות באנגליה.

הפסל בדמות פרגוסון שהוצב מחוץ לאולד טראפורד | צילום: רויטרס

אבל הנה העובדה המרכזית: ההכנסות המצרפיות של 20 קבוצות הליגה בשנת 1993 הייתה 314 מיליון דולר, מתוכם מנצ'סטר יונייטד תרמה 12.5%. בעונה שעברה, לעומת זאת, ההכנסות הכוללות של ליגת העל באנגליה היו 3.76 מיליארד דולר, מתוכם 13.4% באו מהשדים האדומים. כלומר, פרמית ההכנסות גדלה ב -11% תחת זמנו של פרגוסון.

11% פרמיה זה חישוב שמצביע על 385 מיליון דולר ועל בסיס הארגוני של מנצ'סטר יונייטד הערך מיוחס ברובו ככולו לפרגוסון. אם כבר, 385 מיליון דולר עשויי להיות שמרני מדי. אחרי הכל, ערכה של הפריימר ליג כולה עלתה כתוצאה מההצלחה של מנצ'סטר יונייטד כמותג גלובלי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן