איטליה הולכת לבחירות: התוצאות עשויות להכריע את עתיד גוש היורו

הבחירות הכלליות באיטליה יצאו היום לדרך. במהלך היומיים הבאים יבחרו אזרחי המדינה את המנהיג הבא שלהם ויתנו לו את המנדט להתמודד עם המשבר הכלכלי במדינה. עקב מצבה הקשה של איטליה, הפכה מערכת הבחירות הנוכחית לאחת המסוקרות ביותר בהיסטוריה. מיליוני תושבים בגוש היורו ובאירופה כולה ממתינים לראות האם המנהיג החדש שיבחר יצליח לחלץ את המדינה מן המיתון הכבד בו היא שרויה ויכריע למעשה את עתידו של הגוש כולו. 

איטליה היא הכלכלה השלישית בגודלה בגוש היורו. המיתון במדינה הוא החמור ביותר בקרב 17 המדינות החברות בגוש, למעט מצבה הכלכלי הקשה של יוון. עקב כך הפציר הבוקר שר הפנים האיטלקי בכ-47 מיליון בעלי זכות ההצבעה במדינה, לצאת מהבית ולממש את זכותם. עם זאת, קיים חשש לאחוזי הצבעה נמוכים עקב מזג האוויר החורפי הצפוי ברחבי המדינה ביומיים הקרובים. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי הסקירם האחרונים שפורסמו במדינה לפני כשבועיים, נראה כי מנהיג מפלגת המרכז-שמאל פייר לואיג'י ברסאני זוכה ביתרון של 5 נקודות על פני יריבו סילביו ברלוסקוני, אך אנליסטים במדינה מטילים ספק ביכולתו לגבש רוב שיאפשר לו להיאבק במשבר הכלכלי במדינה. 

עצרת תמיכה במלפגת הימין-מרכז של סילביו ברלוסקוני ברומא | צילום: רויטרס

בחודשים האחרונים מאז חזר ברלוסקוני למפה הפוליטית האיטלקית והשתמש בתקשורת כדי לנסות לזכות בקולם של האזרחים במדינה, תוך שהוא מבטיח להם החזרי מס של מיליוני יורו. 

הקרב הקשה ביותר של מפלגת השמאל-מרכז של ברסאני צפוי להיות בסנאט האיטלקי. נצחונו בבית התחתון מובטח, הודות לחוק האיטלקי המאפשר למי שיקבל את מירב הקולות בהצבעה הכללית לזכות ברוב שם, אך בסנאט מדובר באתגר גדול הרבה יותר. 

על מנת לזכות ברוב בבית העליון, צריך ברסאני לנצח את יריבו במחוזות המפתח במדינה. היתרון בסנאט מוענק למי שזוכה ברוב המחוזות. ברסאני זוכה לגיבוי מראש הממשלה הפורש מריו מונטי, שהחליט להתפטר לפני מספר חודשים בעקבות החרפת המשבר הכלכלי. 

אולם, הקמפיין האגרסיבי שניהל ברלוסקוני ומשך אחריו אלפים במסגרת עצרות תמיכה ראוותניות שקיים, מעלים את החשש כי הבחירות באיטליה עלולות להסתיים ללא מנצח מובהק. 

כל ממשלה שתיבחר, תיאלץ להתמודד עם האתגר של חילוץ איטליה מן המיתון הבד ביותר שידעה ב-20 השנים האחרונות. כישלון של הממשלה החדשה בהנהגת רפורמות כלכליות ויציאה מן המיתון, עלולה להוריד את בטחון המקשיעים ולהחריף את המשבר הכלכלי בגוש היורו כולו. 

בנובמבר 2011 החליף מונטי בהנהגת המדינה את ברלוסקוני, שהיה מעורב בסקנדלים מתוקשרים רבים, ביניהם קיום יחסי מין בתשלום עם קטינה ואף שימוש לרעה בסמכויותיו כראש ממשלה. במהלך כהונתו, הנהיג מונטי רפורמות כלכליות רבות, ביניהם צעדי צנע הכוללים קיצוץ נרחב בתקציב המדיני, העלאת מסים וקיצוץ בקצבאות פנסיה. מהלכים אלה החזירו את בטחון המשקיעים והורידו את התשואות של האג"ח הממשלתיות של המדינה. 

עם זאת, צעדי הצנע עוררו את זעמם של אזרחי איטליה שיצאו לרחובות ומחו על האבטלה הגואה במדינה. כעת יצטרך המנהיג החדש של המדינה להוכיח כי הוא מסוגל להתמודד עם התכווצות המשק ולהחזיר את אמונם של המשקיעים ושל הציבור בכלכלת המדינה הרעועה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן