איך הפכו שני ישראלים לזוג החזק של עמק הסילקון? הסיפור שמאחורי ההצלחה המסחררת של Houzz

"אנחנו לא מקימים טיפוסיים", אומרת עדי טטרקו. "אנחנו אנשים פשוטים. אנחנו לא באים מרקע מיוחס". המנכ"לית של Houzz עושה כמיטב יכולתה על מנת לחמוק מלדבר על הרווחים הכלכליים שהיא ובעלה, אלון כהן עשו מאתר עיצוב הבית שהקימו.

5 שנים בלבד לאחר שהקימו ממטבח ביתם את Houzz, שני הישראלים המתגוררים כיום בארה"ב, מחזיקים במעצמה. אם אתם חושבים על שיפוץ המטבח וחולמים על רעיונות חדשים לשינוי, או שאתם מעצבים המעוניינים להזרים דם חדש לעסק שלכם, Houzz הוא המקום בשבילכם.

בכל חודש מושך האתר יותר מ-25 מיליון מבקרים אל הגלריות האין סופיות שלו. המשקיעים בטוחים שהאתר יתפוס חלק גדול משוק העיצוב בארה"ב המגלגל 300 מיליארד דולר , ומעריכים כעת את החברה בכ-2 מיליארד דולר. טטרקו וכהן המחזיקים קרוב לשליש מהחברה, מחזיקים למעשה בהון הקרוב ל-500 מיליון דולר.

אלון כהן ועדי טטרקו. מייסדי אתר Houzz | צילום: מתוך אתר החברה

הזוג הישראלי הוא מקרה די נדיר בנוף של עמק הסיליקון, בו קשה למצוא נשים העומדות בראש חברות גדולות ובוודאי שזוגות. ועל אף שסטארט-אפים של נשים מצליחים בדרך כלל לגייס פחות כספים מאשר מיזמים שבראשם עומדים גברים, הזוג הצליח לגייס יותר מ-200 מיליון דולר. ההישג מרשים עוד יותר אם לוקחים בחשבון שלטטרקו אין רקע טכני והיא מנהלת את החברה בעזרת יצירת קשרים ויכולת רתימה של אנשים לעזרתה.

הלקוחה הראשונה של Houzz היתה טטרקו בעצמה, כאשר ניסתה למצוא רעיונות לעיצוב מחדש של דירת ארבעת החדרים שלה ושל בעלה בפאלו אלטו בקליפורניה. "אנחנו אוהבים יזמים שבונים חברות על מנת לפתור בעיות בחייהם שלהם, אפילו אם הם לא מומחים בתחום", אומר אלפרד לין מקרן סקויה, שהחלה בהקמת החברה ב-2011. "הם רואים דברים בצורה שאחרים לא מצליחים לראות".

עד כה המשקיעים היו מוכנים לממן את החברה על בסיס מאגר המשתמשים העצום שלה. Houzz כבר שילמה למעשה את כל חובותיה, מבלי שתאלץ לאמץ אסטרטגיית רווח אגרסיבית. אחד ממקורות ההכנסה המשמעותיים הוא תשלום שנתי של 2,500 עד 4,000 דולר שמשלמים כמה אלפי אדריכלים תמורת נראות משמעותית יותר שלהם באתר. סכום כסף מצומצם יותר נכנס באמצעות תשלומים של חברות עיצוב גדולות כמו איקאה.

בחודש שעבר השיקה החברה ניסיון ראשון להיכנס אל הליגה של הגדולים: שוק שמאפשר לגולשים לקנות כל פריט שהם רואים באתר. הפוטנציאל הוא עצום ואם תצליח להפוך את כל המבקרים באתר גם לקונים – היא תוכל לייצר מכירות שיגיעו למיליארד דולר בחמש השנים הבאות.

כאשר טטרקו וכהן מסיימים את ארוחת הצהריים המשותפת, הם פונים לפינות שונות במשרד רחב הידיים שלהם. כהן, המשמש כנשיא החברה, אחראי על החלק ההנדסי של האתר. טטרקו, בת ה-42 יושבת במחלקת העריכה, שם נשמע קולה החזק עולה ויורד כאשר מתעוררות בעיות רציניות. טטרקו גדלה בישראל במשפחה של נשים שאפתניות. אמה הייתה סוכנת נדל"ן, סבתה הייתה מעצבת אופנה שטסה לתערוכות בחו"ל בתקופה בה נשים לא היו עושות דברים כאלה. "הייתי כל כך גאה בה", היא מספרת.

טטרקו סיימה תואר ביחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית ב-1996 ותכננה להסתובב בעולם "ולהפוך מקומות מכוערים ליפים". את בעלה אלון, פגשה בטיול בתאילנד. כאשר חזרו לישראל פתחו עסק טכנולוגי קטן, ב-1998 התחתנו ועברו לניו יורק. ב-2001 הם כבר הגיעו לעמק הסיליקון שם עבד כהן ב-eBay, בעוד Houzz היה עיסוק משני של הזוג בסופי השבוע.

הרעיון הופיע מתוך מאבקם, הנפרס על תקופה של 3 שנים, לשפץ את ביתם בצורה מאורגנת. הם נדהמו ומיד לאחר מכן התמלאו במוטיבציה מהעובדה כי אפילו לאחר 15 שנים של פיתוחי סטארטאפים צרכניים אף אחד לא פתר צורך כל כך גדול ונפוץ. המוטיבציה הזו הניעה אותם להקצות 2,000 דולר בחודש למשימה, הם עבדו מהמטבח, הוא קודד את האתר היא כותבת את התוכן תוך שהיא מחליטה כי הפילוסופיה המנחה של האתר היא כדלקמן: "מזמין, לא בעל טעם רשמי ומאיים, רחוק מבתי הסלבריטאים ולא מתעסק בפנטזיות אשר לא ניתנות למימוש".

בסוף 2009 הבין כהן שהמיזם הולך ותופס נפח וכבר לא יכול להמשיך כתחביב של סופי שבוע. החברה נזקקה ל-20 סרברים על מנת לשמור את כל המידע שהצטבר, ובנוסף התעורר צורך לשכור מהנדסים ועורכים במשרה מלאה. כהן הבין כי עליו לעזוב את המשרה ב-eBay וכי האתר החדש שלהם מצריך הרבה יותר מזומנים ממה שהם מסוגלים להשקיע.

ואז עלתה השאלה לאיזה כיוון לפנות, כהן נזכר כי בזמנו הם פחדו מקרנות הון סיכון וכי היה להם ברור שהוא יוכלו לייצר רווח קטן על ידי מילוי האתר במודעות פרסום או דרישת תשלום מאדריכלים ולקוחות. אך טטרקו סירבה לשתי האופציות היא ידעה כי היא מעוניינת בכך שלפחות בשנתיים הראשונות שלו Houzz יהיה אתר חופשי משתלום, ידידותי וקליל לתפעול.

הפתרון הגיע מהמשקיע אורן זאב מעמק הסילקון, הוא הבטיח לזוג היזמים כי הם יישארו בשליטה על האתר והוא יתמקד בתמיכה בחזון שלהם. ביולי 2010 הוא הוביל סינדיקט של משקיעים שקנו 35% מהחברה תמורת 2 מיליון דולר, קרנות הון הסיכון הגיעו מאוחר יותר כמו גם ממנים אינדיבידואליים כמו דוד סאקס שהתאהב ב- Houzz בזמן שיפוץ ביתו בסן פרנסיסקו. "היינו מתחילים לדפדף בתמונות באתר ופשוט לא יכולנו להפסיק" הוא נזכר.

הופעת אפליקציית האייפד של Houzz התקבלה בביקוש אדיר ורק הוכיחה את כוחו האמיתי של תוכן האתר העשיר. האפליקציה הראשונה זכתה לדירוג של 4.5 כוכבים מתוך 5 והגרסה הבאה אחריה כבר השיגה את הדירוג המושלם, כאשר אנשים מורידים את האפליקציה ללא הרף ומבקרים בה מעל 100 פעמים בחודש. שינוי השוק לא שיוועו הזוג הגיע, ואדריכלים ומעצבי פנים החלו להשאיר בבית את הקלסרים הגדולים והופיעו לפגישות עם לקוחות עם אייפד המצויד באפליקציה אחת – Houzz.

האתר החינמי, חסר מודעות הפרסום המשיך לצמוח והתנועה בו המשיכה לגבור והוא החל לגייס סכומים גדולים יותר לקרבות הבאים. השלב הבא לפי טטרקו היא התרחבות בינלאומית, היא כבר פתחה אתרין בבריטניה ואוסטרליה ובקרוב יתווספו לרשימה גם צרפת וגרמניה. מטרת העל לפי טטרקו היא להאיץ את זרימת רעיונות העיצוב ברחבי העולם, כך שעיצובו של מטבח במילאנו יעורר השראה אצל בעלי בתים באסיה ובאמריקה.

אז מה יכול להשתבש בעסק כזה שאנו יכולים רק לחלום עליו? זאב מודאג מהאפשרות שהזוג, ובעיקר טטרקו מותחים את יכולתם יותר מדי. ימי העבודה הנפרשים על פני 12 שעות הם כבר חלק מהשגרה ובנוסף לכך כהן וטטרקו הם גם הורים. "מלבד העבודה והילדים אין להם ממש חיים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן