איך לא לנווט את הספינה: 5 טעויות של מתחילים שיבלמו את הסטארט-אפ שלכם

התחלה טובה לסטארט-אפ לא מנבאת בהכרח הצלחה עסקית. דוגמה בולטת היא אתר הרשתות החברתיות "פרנדסטר" שדחה את הצעת הרכישה של "גוגל" בסכום של 30 מיליון דולר ואז בבת אחת ירד ערכו. יזמים מתחילים רבים המסונוורים מהצלחתם נכשלו עקב חוסר הניסיון שלהם, וקריאה נכונה של המפה העסקית היא אחד האתגרים הגדולים ביותר של סטארט-אפ מצליח בתחילת דרכו. להלן רשימת מלכודות אשר יכולות לבטל את הרווחים הראשוניים:

1. מעקב אחר עלויות שוטפות: מנהלים מתחילים נוטים להתמקד בעבודה מול לקוחות, ולהתעלם משחיקת הרווחים אל מול העלויות ה"אמיתיות" בשטח. ככל שהעסק גדל מתווספות עלויות תחזוקה חדשות, עלויות תקורה, עלויות ביטוח, ניהול משרד ועוד. עם זאת ישנן עלויות שוטפות המוסיפות לצמיחה: שירות לקוחות, מיתוג ושיפור הגישה לעסק ולמוצריו. חשוב לא להקל ראש בעלויות הקבועות ולהתייחס אליהן להערכת סדר הגודל האמיתי של עלות העסק.

2. כישלון במעקב אחר תשלומים. בעסקים רבים מועד התשלום הוא קבוע (15 עד 30 יום) אולם לאחר סגירת עסקה, מנהלים מתחילים נוטים להקל ראש בכך שלקוחות מאריכים את מועד התשלום. כדאי לבחון את הרווחים בהתאם לתשלומים שכבר התקבלו.

3. התעסקות יתרה בניהול עובדים. הצלחת העסק תלויה בגיוס העובדים המתאימים והכשרה בעייתית עשויה להרוס את העסק. ליזמים מתחילים יש מעט ניסיון בתחום של ניהול כוח אדם ולכן כדאי להשקיע בו, לרוב דרך גופים חיצוניים, לצורך הבנת הדרישות מהעובד והתאמתן לעסק.

אסור להיות שאננים. יש לגבש מערך חדש כדי לשמור על הכיוון הנכון | צילום: Fotolia

4. חוסר פיקוח על ניהול הכספים. סטארט-אפיסטים מתחילים מעדיפים להאציל סמכויות ולהעביר את ניהול הכספים לעוזר האישי או רואה החשבון. פעמים רבות ניהול בעייתי של כספים דרך הזמנות מיותרות, סדרי עדיפויות בעייתיים וקביעה לא נכונה של מועדי תשלום, פוגע קשות בעסק.

5. עבודה ללא תיעוד: ככל שהעסק צומח, גדל הצורך בעזרה ובשיתוף גורמים נוספים שאינם בעלי אותו רקע, עולם מושגים וניסיון כמו של הותיקים, ויתקשו בפתרון בעיות שכבר טופלו בעבר. חשוב לשמור על הוראות בכתב ותיעוד של התהליכים כדי לשמור על התנהלות יעילה של העסק.

כשהגל הראשון של הלקוחות מגיע וההכנסות מתחילות לזרום, אסור להיות שאננים. יש לגבש מערך חדש כדי לשמור על המומנטום.
הדרך הטובה ביותר להימנע מטעויות היא גיוס צוות עסקי מנוסה, המבין את האתגרים של מכירות, שיווק, כוח אדם, כספים ותפעול. כיזמים, אתם זקוקים לעזרה שלהם בניהול אנשים, תהליכים, וכספים, והם צריכים את החזון והכיוון שלכם כדי לשנות את העולם. מצב של win-win לכולם.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן