אין הפתעות: בנק ישראל הותיר את הריבית במשק ברמה של 1%

בהתאם לתחזיות, החליטה הועדה המוניטרית של בנק ישראל להותיר את הריבית במשק לחודש פברואר על רמה של 1%, רמה אליה ירדה הריבית במשק בהחלטה של חודש אוקטובר 2013. בהודעה שפרסם הבנק נכתב כי "עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין".

בין הגורמים שציין הבנק להחלטתו היא סביבת האינפלציה הנמצאת בתחום היעד, מעט נמוך ממרכזו. בבנק ציינו את מדד נובמבר שהפתיע כלפי מטה והדגישו כי למרות עלייה מתונה בציפיות מהמקורות השונים לאינפלציה בשנה הקרובה, כולן עומדות עדיין מעט מתחת למרכז יעד האינפלציה.

עוד ציינו בבנק את צמיחת המשק בקצב מתון, תוך שיפור מסוים ברביע הרביעי של השנה שעברה לעומת הרביע שקדם לו. תמונת היצוא ברביע הרביעי טובה מאשר ברביע השלישי, אך בדצמבר שוב חלה התמתנות.שיעור האבטלה המשיך לרדת ומצוי ברמה נמוכה, אולם אינדיקטורים שונים, כגון נתוני המשרות הפנויות ונתוני מס בריאות, מצביעים על רפיון מסוים בשוק העבודה.

הנגידה פלוג. השאירה את הריבית על כנה גם החודש | צילום: דוברות הכנסת

מאז הדיון המונטרי האחרון השקל התחזק מול הדולר ב-1%, בעוד שבעולם הדולר התחזק מול מרבית המטבעות העיקריים. במונחי השער הנומינלי האפקטיבי התחזק השקל ב-1.5%.

בבנק ציינו גם כי לאחר שנתיים שבהן כל העדכונים לתחזיות היו כלפי מטה, הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית עדכנו החודש את התחזיות לצמיחה העולמית כלפי מעלה. עם זאת, העדכון היה בשיעור מתון, והתחזית לצמיחת הסחר העולמי עודכנה כלפי מטה. הבנקים המרכזיים העיקריים ממשיכים לבטא מחויבות לשמר את הריבית המוניטרית ברמה נמוכה לאורך זמן. למרות התחלת תהליך הצמצום ההדרגתי של רכישות האג"ח בארה"ב (tapering), התשואות הארוכות שם ירדו החודש.

על שוק הדיור אומרים בבנק, כי לאחר שבחודש הקודם הנתונים הראו על התמתנות מסוימת, החודש חלה עלייה במחירי הדירות וביצועי המשכנתאות. גם מספר העסקאות ומשקל המשקיעים בעסקאות שבו לעלות. על רקע הוראות המפקח בתחום האשראי לדיור, נמשכת מגמת ירידה במאפייני הסיכון של המשכנתאות החדשות, כגון יחס המימון הממוצע, שיעור ההחזר להכנסה, וחלקן של המשכנתאות בריבית משתנה.

בסיכום ההודעה נאמר כי בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות במשקים הישראלי והעולמי ובשווקים הפיננסיים, ובפרט נוכח האי ודאות הנמשכת במשק העולמי. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו – יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור.

אהוד רצאבי, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים), מסר בתגובה להחלטה כי "שיעור האבטלה ממשיך להיות נמוך הודות לגידול בתעסוקה בשירותים הציבוריים, אולם במגזר העסקי נרשמת ירידה בתעסוקה – מצב שבהחלט מעורר דאגה. לכן, יש להתייחס לשיעור האבטלה הנמוך באופן זהיר. כמו כן, יש לזכור כי אבטלה נמוכה אינה מצב שנשאר לנצח, וכי מדי שנה מצטרפים למעגל העבודה כ-60 אלף עובדים חדשים שצריך לוודא שתהיה להם עבודה, ועל כן הממשלה חייבת להמשיך ולעודד את הפעילות במגזר העסקי כולו, ובייחוד בקרב עצמאים ועסקים קטנים ובינוניים, המספקים את מרבית מקורות הפרנסה במשק".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן