אין הפתעות: בנק ישראל הותיר את ריבית דצמבר ברמה של 2%

בהתאם לציפיות: בנק ישראל הותיר את הריבית במשק לחודש דצמבר ברמה של 2%, כך נמסר הערב מן הבנק. הותרת הריבית על כנה תואמת את ציפיות מרבית האנליסטים, אשר חזו כי למרות הירידה המפתיעה במדד המחירים לצרכן, בנק ישראל לא ימהר להוריד ריבית חודש לאחר שהורידה מ-2.25% ל-2%.

נתון שתמך בהורדת ריבית היה ירידתו המפתיעה של מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר ב-0.2%. עם זאת, לפי בנק ישראל "התפתחות המחירים בפועל מצביעה על המשך התמתנות סביבת האינפלציה, ובהסתכלות על 12 החודשים האחרונים האינפלציה עומדת במטרה והתייצבה על 1.8%".

במבט אל העולם מציין הבנק כי רמת הסיכונים הכלכליים מהעולם נותרה גבוהה, ועימה החשש מפני השפעות שליליות על הכלכלה המקומית. "האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על שיפור מתון בכלכלות ארה"ב וסין לעומת המשך מיתון באירופה והחמרה במצב הכלכלי ביפן. בתוך כך האינפלציה בעולם ממשיכה להיות נמוכה ומחירי הסחורות ששמרו החודש על יציבות, צפויים להמשיך לתמוך בהשארת האינפלציה ברמתה הנוכחית", נכתב בהודעת הבנק.

פישר | צילום: רויטרס

עוד נדבך בהחלטת הבנק הייתה העובדה כי במהלך החודש האחרון לא נרשמו שינויים במדיניות המוניטרית של מרבית המשקים ושיעורי הריבית במשקים המובילים נותרו נמוכים. על פי הבנק, השווקים אינם מאותתים על העלאת ריבית בשנה זו על ידי הבנקים המרכזיים בעולם.

בחודש שעבר הפתיע בנק ישראל כאשר הודיע על הורדת הריבית ב-0.25%, זאת בניגוד להערכות האנליסטים. "הורדת הריבית שכל כך הפתיעה בחודש שעבר הייתה מאוד מתאימה לנתונים של החודש", אומר הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי. "בדיעבד מסתבר שבנק ישראל ידע לקרוא את התמונה נכון והקדים עם הורדת הריבית את ההאטה בפעילות ובאינפלציה. אפשר להניח שההורדה בחודש שעבר לא הייתה הצעד האחרון של בנק ישראל ואנו נראה בחודשים הקרובים הורדה נוספת של הריבית".

גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות סבור כי "התחממות מחירי הדיור, התנפחות בועת הנדל"ן וההתאוששות בכלכלה האמריקאית, כפי שניכר מנתוני התחלות הבנייה שהתפרסמו, לא מאפשרים לנגיד להמשיך ולהוריד את הריבית. מאידך, מדדי המחירים האחרונים הנמוכים והתחושה הכללית של האטה וודאי לא מאפשרים לו להתחיל להעלות אותה. כך ש-2% מרגיש כמו נקודת איזון טובה בין צרכי הצמיחה הישראלית לבין החשש מהתנפחותה של בועה".

 


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן