אין לכם סיכוי לקבל העלאה מהבוס? נסו לגרד הטבות

אם בדיוק הציעו לכם עבודה חדשה, או שביקורת הביצועים השנתית שלכם מתקרבת, אתם מן הסתם חושבים כיצד לשאת ולתת על שכרכם. אבל באקלים הכלכלי הנוכחי, עם אימת המיתון מעל לראש והחברות ברובן זהירות מאי פעם ומהססות יותר מתמיד לפתוח את הארנק, יכול להיות שהמשכורת איננה נתונה למו"מ. ועדיין, גם אם העלאה היא מחוץ לשאלה – אתם יכולים להתמקח על יתרונות אחרים – או בשמם המוכר: הטבות.

אפשר להגדיר הטבות במספר דרכים: הן עשויות לנוע מדברים כמו חניה שמורה דרך לקבוע מי יהיה בצוות שלך ועד תעסוקה גמישה. לא משנה מה אתה רוצה, יש חשיבות מכרעת שהמעסיק יעשה מה שביכולתו כדי לענות על צרכיך. אם יתנו לך את ההטבות בהן אתה מעוניין, תהיה עובד יותר יעיל, יותר שמח ויותר פורה.

לקחת בחשבון מה פתוח לדיון ומה לא | אילוסטרציה: ingimage/ASAP

יש לקחת בחשבון כי הטבות מסוימות יותר פתוחות לדיון מאחרות. יהיה חכם יותר מצד העובד לבקש הטבה שסביר יותר כי המעסיק יכול להעניקה לפי שיקול דעתו. לרוב המעסיקים כמעט ואין השפעה על היכולת להעניק יותר בתחומים כמו ביטוח בריאות או פנסיה, וגם מרחב התמרון שלהם לגבי משכורות ובונוסים עשוי להיות מוגבל למדיי. מצד שני יש תחומים שבהם יש ביכולתם להפגין גמישות – למשל, בונוסים חתומים, או הטבות ללא עלות כספית כמו לוחות זמנים, מיקומי עמדות, זמני חופשות או חלוקת פרויקטים מתועדפים, לדוגמא. שווים של אלה עבור עובד יחיד עשוי להיות גבוה מכסף.

אם אתם מועמדים לעבודה חדשה ומתכננים להתמקח על הטבות, דעו כי מוטב שלא להתחיל במיקוח בטרם יש לכם הצעה מבוססת בידיים. אם מועסק נהייה אגרסיבי מדי בתהליך הקודם לשכירתו, המעסיק עשוי להאמין כי הוא מציע עבודה למישהו המצפה ליתר יחס מיוחד. עוד דבר שחשוב לזכור: בין אם אתם מועמדים למשרה ובין אם אתם עובדים מצטיינים המאמינים שמגיע להם לקבל יותר, עשו את התחקיר הנדרש וחישבו בזהירות על מה שתבקשו. המנטרה "כל דבר נתון למו"מ" היא פחות כל-יכולה בתקופה של קיצוץ תקציבים והידוק חגורה, ויש לנהוג בה משנה זהירות.

הטבות רפאויות שונות וביטוחי חיים, שעלויותיהן משתנות ותנודתיות, הן לרוב לא נתונות למו"מ כאמור. גם פנסיות והתאמי חברה הם לרוב מחוץ לתמונה. הטבות שעלותן כספית, דוגמת רכב משופר, הן קשות יותר להשגה באקלים הנוכחי, אם כי לא בלתי אפשריות. 

הטבות פופולריות רלוונטיות יכולות להיות ימי חופשה, עבודה מהבית, מנוי למכון כושר, החזרי ניקוי יבש (!), טיפול בילדים, החזרי נסיעות, החזרי הוצאות לימוד וכו'. למעשה, גמישות בעצם התעסוקה היא אחת ההטבות המבוקשות ביותר ע"י העובדים, ולמרבה העניין היא גם אחת הסבירות יותר להשגה.

אם החברה שלכם מגייסת, או שואפת לשמר את כוח האדם האיכותי ביותר, היא מן הסתם תיטה יותר להיכנע ולהעניק יותר הטבות, אבל זה לאו דווקא אומר שתוכלו לשבת בחיבוק ידיים ולא תצטרכו להיאבק עליהן כהוגן. כדי לקבל את ההטבות שאנחנו רוצים, חשוב לברר אילו תקדימים כבר התקיימו באותה מסגרת; עשו את שיעורי הבית, בררו מה הציעה החברה לעובדיה בעבר, והדבר יעזור לכם להצדיק את קבלת ההטבה הזו גם על ידכם.

דרך יעילה נוספת לשאת ולתת על הטבה היא לציין ולהדגיש איך ולמדוע היא תשפיע באופן חיובי על ביצועיכם וכיצד היא גם תגמול למעסיק: הטיעון הטוב ביותר הוא כי ההטבה מתשתתת, או מאפשרת, ביצועים עיליים – ועשויה לסייע לעובד לעבוד שעות ארוכות ורבות יותר ביעילות גבוהה יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן