אין סיבה לדאגה: כיצד הרוויחו הקלינטונים כ-230 מיליון דולר מאז שעזבו את הבית הלבן?

פחות משבוע לפני שהקלינטונים עזבו את הבית הלבן ב-2001, הם קנו בית חלופי במרחק 15 דקות במורד הרחוב, תמורת 2.85 מיליון דולר. זו הייתה קנייה יקרה עבור זוג שהיו לו יותר ממיליון דולר חובות, ללא נכס בעל ערך משמעותי באותו הזמן. אבל לקלינטונים הייתה סיבה מועטה לדאגה – הם עמדו בפני התעשרות. במשך 15 השנים שלאחר מכן, הם הרוויחו יותר מ-230 מיליון דולר (לפני מיסים).

הכסף זרם לחשבונם מהר מאוד. ביל שחרר את הראשון ממאות נאומיו, עבורם הוא גובה לא מעט כסף, ב-5 בפברואר 2001, פחות משלושה שבועות לאחר שעזב את הנשיאות. בנאום זה הוא נשא דברים במורגן סטנלי בניו יורק תמורת 125 אלף דולר, לאחר שהחברה התמקחה עמו. במשך הזמן העלה ביל את המחיר הממוצע ל-225 אלף דולר לנאום, ובכמה מקרים אף דרש 500 אלף דולר, לפי דוחות גלויים אשר הילארי מילאה כסנטורית וכחברת קבינט. ב-2005, ביל אפילו דרש 125 אלף דולר עבור שיחת וועידה בווידאו מניו יורק לקבוצה בשם HSM בהודו. הוא גרף כ-100 מיליון דולר רק מנאומים בשנים 2001-2014.

הנשיא לשעבר עשה הון גם מכתיבת ספרים. ב-2004 הוא פרסם את הביוגרפיה שלו "חיי", אשר הפכה לרב מכר מס' אחד של הניו יורק טיימס. בשנים 2001-2005 קלינטון רשם את הנאומים והכתיבה שלו כעסק משותף בהחזרי המס שלו, כך שקשה להגיד כמה בדיוק הוא הרוויח מהספרים לעומת הנאומים בזמן התקופה הזו. אבל ההכנסות מהנאומים מתועדים בדוחות של הילארי כסנטורית. לפי הערכת פורבס, קלינטון הרוויח 38 מיליון דולר בשנים 2001-2014 מכתיבה בלבד.

ביל הרוויח כסף גם מעסקים, כאשר גבה יותר מ-15 מיליון דולר לשירותיו כיועץ עבור החברה Yucaipa בראשות המיליארדר רון בורקל, בשנים 2003-2008. קלינטון הצהיר על הפסד של 725 אלף דולר כאשר עזב את השותפות עם החברה. שנה לאחר מכן, ב-2009, הוא החל לייעץ לשתי חברות אחרות, תעשיות שנגרי-לה והשקעות ווסרמן. במשך שנתיים, קלינטון שלשל לכיסו 5.6 מיליון דולר משתיהן יחד.

ב-2010, קלינטון הוסיף את עסקת הייעוץ המשתלמת ביותר, כאשר עבד לחברת קולג' בשם Laureate Education, אשר שילמה לו כ-16 מיליון דולר בחמש שנים. בשנים 2011-2014 הא ייעץ לחברה חינוכית נוספת, GEMS Education, במה שהעלה את סכום רווחיו משירותי הייעוץ (חוץ מ-Yucaipa) ל-27 מיליון דולר בסך הכל.

בזמן שביל הרוויח הון, הילרי עבדה בסנאט, ולאחר מכן כמזכירת המדינה בקבינט של הנשיא אובמה. יחסית לבעלה, היא הרוויחה משכורת ממשלתית זעומה, אך הוסיפה כסף רב להכנסתה על ידי הספרים שלה. ב-2001 עד 2007, הילרי הרוויחה בממוצע כ-1.3 מיליון דולר לשנה ככותבת, בעיקר הודות לרב המכר שלה מ-2003, "Living History".

50 מיליון דולר עומדים בסימן שאלה. הזוג קלינטון | צילום: ויקיפדיה

הילרי לא עמדה בקצב של בעלה עד ל-2013, אז עזבה את מזכירות הסנאט. היא קפצה במהרה למסע נאומים משתלם, כאשר החלה, בדומה לבעלה בעבר, על ידי נאום למורגן סטנלי תמורת 225 אלף דולר. היא המשיכה בדרך זו באותה שנה, במיוחד בקהלים בארה"ב וקנדה, ומעולם לא דרשה פחות מ-225 אלף דולר. עד סוף השנה, היא הכניסה כ-9 מיליון דולר מנאומים.

הגברת הראשונה לשעבר של ארה"ב חזרה על הופעתה זו ב-2014, אז הרוויחה 9 מיליון דולר ממסע נאומים, כמיליון דולר יותר מבעלה ביל באותה שנה. אם מוסיפים 8 מיליון דולר משירותי הייעוץ של ביל, ו-5 מיליון דולר נוספים מהספרים של הילרי, בסך הכול הרוויח הזוג כ-28 מיליון דולר בשנה שעברה. מדובר בסכום שעולה על השכר הכולל של כמה מהמנכ"לים של התאגידים הגדולים באמריקה, כולל ג'יי.פי. מורגן, וול מארט ואפל. למען ההגינות, לקלינטונים יש שני מפרנסים, ואילו בחברות האלו מדובר במנכ"לים יחידים.

בסך הכול הרוויח הזוג כ-229 מיליון דולר מ-2001 ועד 2014 לפני מיסים, לפי החזרי המס שלהם. לפי דוח שמילאה הילרי מוקדם יותר השנה, הרווחים של הקלינטונים השנה עברו כבר את הסכום של 230 מיליון דולר.

מה שהופך את הקלינטונים לשונים מרוב הטייקונים העסקיים, רבים מהם מופיעים ברשימת המיליארדרים העולמיים של פורבס, הוא שהם עשו את ההון שלהם במזומן ישיר, ולא ברווחים מרכישות. האנשים שמופיעים ברשימת המיליארדרים שווים יותר מהקלינטונים, אך רוב העושר שלהם מסתכם בבעלות שלהם על חברות שונות. רבים מהמיליארדרים מרוויחים פחות מזומן בכל שנה מאשר הקלינטונים. הנזילות של ביל והילרי מעניקה להם קרן כספים שמופעלת בזמן קמפיינים פוליטיים. ב-2008, הילרי הלוותה 13.2 מיליון דולר לקמפיין שלה. היא מעולם לא החזירה לעצמה את הכסף.

לא ברור בדיוק מה הקלינטונים עשו עם שאר הכסף שהרוויחו. דרך מסמכים גלויים והחזרי מס שנתיים, פורבס מעריך כי הקלינטונים שווים ביחד כ-45 מיליון דולר. הם הוציאו 95 מיליון דולר על מיסים, שני הבתים שלהם עולים יחד 5 מיליון דולר והם תרמו 22 מיליון דולר נוספים לצדקה בשנים 2001-2014, לפי החזרי מס היסטוריים ודוחות נכסים. אבל לפי החישוב של פורבס, 50 מיליון דולר חסרים.

"זה מוזר", אמר רואה החשבון של ג'ו ביידן, וולטר דיילה. "חייבים לדווח על כל הנכסים. חייבים לדווח על נכסים שיש גם לבני הזוג שלכם".

אך דבר אחד ברור: הקלינטונים לא צריכים לדאוג יותר האם הם יכולים להרשות לעצמם את הבית בוושינגטון ששווה מיליונים, או כל דבר אחר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן