איקאה בהלם: מטוס סילון בבנייה עצמית – ב-125 אלף דולר

דמיינו את זה: אתם משייטים ב-300 קמ"ש, לבד בקוקפיט. נוף המדבר חולף תחתיכם ברצף מהיר של חום וירוק, הקרקע נושרת אחרי רכסי המרכז לעבר עמק הירדן. קניון עמוק נפער מימין ובלי לחשוב אתם מדגדגים את הסטיק, והמטוס הזעיר מגיב מיד, משנה כיוון וצולל בין הסלעים.

הריכוז מירבי, קירות הסלע נמרחים בקצה שדה הראיה, ורק יעלים מופתעים מביטים בכם – בכלי הטיס הצהוב – מפלחים את האוויר הלוהט של מדבר יהודה. עוברים את מצוק ההעתקים ומושכים חזק למעלה – לאוויר הקריר בגובה הנתיב בדרך לאילת. פחות משעה ואתם בפיינל למסלול 21 והמים הקרירים של הבריכה מחכים לכם.

ואת המטוס הזה אתם יכולים לקנות ולבנות בעצמכם. הוא מיוצר כערכה לבניה עצמית תחת חוקי EXPRIMENTAL של עולם התעופה, ואם אתם מעט חוששים אפשר להרגיע ולספר כי מדובר ביצרן וותיק מאד של ערכות כאלו – כולל גרסה חשמלית – ואחד הנפוצים והזולים יותר. הפיתוח של הגרסה הסילונית, להלן SUBSONEX , נמשך מזה כמה שנים כשהחשיפה הראשונה שלו הייתה בשנת 2009 בתערוכת התעופה העצומה של אושקוש בארה"ב.

הערכה מכילה את גוף המטוס, הכנפיים, המאזנות ורכיבים נוספים כשעל המרכיב – שזה אתה – להרכיב את 51% הנותרים. זאת כדי לעמוד בתקנות המגדירות כלי טיס מבניה עצמית בקטגוריה הניסיונית.

אמנם לא כזה מנוע, אבל עדיין סילון I צילום: רויטרס

המנוע מיוצר בצ'כיה ופותח במיוחד לטובת תעופה זעירה ודאונים, ויש אומרים שגם מזל"טים מתקדמים. למנוע מדחס צירי בעל שלב יחיד וגם טורבינה יחידה. תא הבעירה אחוד (בניגוד לכמה "בקבוקים"). המיסבים – נקודת תורפה בכל טורבינה שפועלם בטמפ' ולחץ גבוהים – מצוידים במערכת שמן סגורה. הפיקוד על המנוע נעשה אלקטרונית וזה כולל את ניהול הכוח וכן את פרוצדורת ההתנעה המורכבת. המנוע מפיק 247 ליב' דחף וזה מספיק למהירות מירבית (Vne) של 443 קמ"ש! לפי היצרן הטווח עומד על כ-370 ק"מ עם רזרבה של 30 דק' נוספות באוויר. שיעור הנסיקה עומד על 1900 רגל/דקה והוא מסוגל לנחות על מסלול באורך של 300 מ' בלבד. גרסת היצור תצויד גם במצנח בליסטי של BRS – תוספת חשובה שהולכת והופכת לנפוצה בתעופה הספורטיבית.

אם אתה נחושים להגשים את חלום התעופה ולהטיס מטוס סילון שאתם בניתם – כל מה שצריך להבטיח לכם את אחת הערכות הראשונות של 2014 הוא מקדמה של 10,000 דולרים. מחיר הערכה המלא – עומד על 125,000 דולרים בלבד. מחיר זעום בעולם התעופה.

לכתבה המקורית באתר שטח

עוד בשטח: ה"הארלי דוידסון" של המדרכות

עוד בשטח: המתחרים הישראלים לראלי ברסלאו-בלקן יוצאים לבולגריה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן