“איראן לעולם לא תשבית את מפעל העשרת האורניום בפרודו”

"איראן לעולם לא תפסיסק את העשרת האורניום במפעל פרודו", כך אמר בכיר בממשלו של הנשיא אחמדיניג'אד. הדברים נאמרו לאחר שבשבוע שעבר קיבלה הרפובליקה האיסלמית הצעה מארצות המערב, לפיה אם תפסיק את תוכנית הגרעין שלה, תחול הקלה בסנקציות הכלכליות נגדה. 

במסגרת ההצעה המערבית, מוכנים במערב לחדש את המסחר בזהב ומתכות שונות עם איראן תמורת השבתת פעילותו של המפעל התת קרקעי להעשרת אורניום פרודו. בתגובה להצעה זו, אמר ראש הועידה האיראנית לענייני בטחון פנים ויחסי חוץ בפרלמנט האיראני אלדין ברוג'רדי: "זכותנו להמשיך את תוכנית הגרעין וחובתנו להגן על מתקני האנרגיה והנכסים האסטרטגיים שלנו". עוד הוסיף ברוג'רדי כי "הצעת המערב נועדי להגן על האוייב הציוני". 

כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

המפעל בפרודו מדאיג במיוחד את ארה"ב ובנות בריתה משום שבו מתבצעת העשרת אורניום ב-20%, רמה המספיקה לייצור נשק גרעיני. אולם, איראן מתעקשת כי העשרת האורניום במפעל מתבצעת לצרכים רפואיים. 

בשבוע שעבר העריכו מקורות דיפלומטים בכירים כי חלק מן האורניום המועשר במפעלים הגרעיניים באיראן מומר לדלק. לטענתם מדובר בכ-15-16 ק"ג של אורניום מועשר ב-20% המומר מדי חודש. על פי המקורות עד כה המירה איראן כ-100 ק"ג אורניום מועשר לדלק אך כמות זו צריכה לגדול באופן משמעותי על מנת להוכיח לעולם כי היא אינה מייצרת פצצה גרעינית.

עוד אמרו הדיפלומטים כי תוכנית האנרגיה החדשה, במסגרתה יומר האורניום המועשר לדלק, עשויה "לקנות" לוושינגטון קצת זמן ולמנוע את המשבר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן