איש השנה של מגזין "טיים": האפיפיור פרנציסקוס

האפיפיור פרנציסקוס הוכרז כאיש השנה של המגזין "טיים" לשנת 2013. בכותרת הכתבה הנרחבת שהוקדשה לו הגדירו עורכי המגזין את פרנציסקוס כ"אפיפיור העם": "הוא לקח את שמו של קדוש צנוע, הוא האפיפיור הראשון שאינו אירופאי ב-1,200 השנים האחרונות ושואף לשנות את המקום שמשתנה פעם במאה".

האב הקדוש גבר בדירוג של ה"טיים" על אדוארד סנודן (במקום השני), אדית וינזדור, קשישה אמריקאית שיזמה את המאבק למען נישואי זוגות חד מיניים בארה"ב (מקום שלישי) והרודן הידוע לשמצה בשאר אסד, שהגיע למקום הרביעי. בשנה שעברה עמד בראש הרשימה נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

כותבי המאמר ציינו את פעילותו של האפיפיור, עוד בטרם נבחר לתפקיד החשוב ביותר בכנסיה הקתולית, באזורים מוכי העוני של בואנוס איירס. הוא כיהן כקרדינל והארכיבישוף של בירת ארגנטינה בת 13.5 התושבים, ונהג לסייר לבדו, ברגל וברכבת התחתית, בשכונות הקשות של העיר.

צילום: רויטרס

האפיפיור נולד בשם חורחה מריו ברגוליו ובחר לאמץ את השם "פרנציסקוס" עם בחירתו – הראשון מתוך כל אלפי קודמיו בתפקיד שבוחר בשמו של הקדוש פרנסיס דה-אסיסי. בחירת השם לא הייתה מקרית: פרנסיס היה פטרונם של העניים במאה ה-13. על פי האגדה, הוא היה בן למשפחת סוחרי משי עשירים שהחל לעסוק בכמורה לאחר ששמע את ישו קורא לו לתקן את מחדלי העולם הזה.

הכותבים טענו כי הבחירה בשם זה, לאחר קודמיו בתפקיד – קלמנס, בנדיקטוס ויוחנן – מצביעה על מטרה ברורה. גם בראיונות שהעניק לתקשורת הפגין פרנציסקוס חזית חברתית: "אני מעדיף כנסיה חבולה, פצועה ומלוכלכת, משום שיצאה אל הרחובות, מאשר כנסיה שהפכה חולה מרוב הסתגרות בתוך עצמה ודאגה לביטחונה שלה", אמר.

הכתבה מציינת גם את החיבור של פרנציסקוס לאמצעי תקשורת ההמונים ההולכים ומשתכללים. הוא מחזיק בחשבון טוויטר פעיל, מרבה להגיב להתרחשויות אקטואליות ברחבי העולם ואף מצטלם ל"סלפי" עם מבקרים צעירים בוותיקן.

באופן יחסי לקודמיו, הוא מחזיק בגישה פתוחה: הוא צוטט בעבר ביחס לנשים הרות המבקשות להפיל בשל אונס או מצב כלכלי קשה – "מי יכול להישאר אדיש למצבים כואבים כאלו?", אמר. גם ביחס להומואים ולסביות הפתיע בעבר, כשאמר: "אי אפשר לדבר כל הזמן בגנות נישואים חד מיניים. עשיתי זאת בעבר וננזפתי".

 

לכתבה באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן