אל תמהרו לשלם במסעדה, תמיד העדיפו חליפה על פני טריקו: כך תשרדו נסיעת עסקים ביחד עם הבוס

כשדן רוץ' סיים את לימודיו בקולג', הוא מיד החל לעבוד בחברת שיווק גדולה אשר פועלת בניו יורק. במהרה, הוא נדרש להצטרף לאחד המנהלים הבכירים במשרד, אשר נסע לפגישה חשובה. כדי להגיע לאותה פגישה חשובה, נדרשו דן והבוס שלו להגיע לטיסה בת מספר שעות רוץ', אשר חשב כי הנוחות מקדימה את היצוגיות, התייצב בשדה התעופה כשהוא לבוש במכנסי טריקו ובחולצת טי-שירט פשוטה. להפתעתו, הבוס שלו הופיע כשהוא לבוש בחליפה ובעניבה, ורוץ' הצעיר למד במהרה את הלקח הראשון לנסיעת עסקים לצד הבוס: תמיד תגיע בלבוש הולם לטיסה.

מאז עבר כבר למעלה מעשור, ורוץ' הספיק להתלוות לעוד אי אילו מנהלים בכירים בטיסות עסקים. כעת, לאחר שלדבריו עשה כבר "כל טעות אפשרית", הוא מתפנה לסכם במיוחד את הטעויות הקריטיות ביותר ואת הצעדים המפתיעים והמצליחים במיוחד – אשר יוכלו למנוע גם מכם מבוכה, פגיעה בתדמית המקצועית או פשוט מערכת יחסים לא נעימה עם הבוס שלכם.

אחד הלקחים אשר רוץ' ממשיך ליישם עד היום הוא הימנעות מישיבה משותפת עם הבוס בטיסות ארוכות. לדבריו, בטיסות קצרות של מספר שעות בודדות ניתן לשוחח על נושאים מקצועיים, לערב מעט מהחיים האישיים, ולהתעסק איש איש בעיסוקו (צפייה בסרט, למשל) מבלי שתיווצר תחושת חוסר נעימות. אך בטיסות ארוכות יותר, הוא מספר, מצב הדברים משתנה. השיחות המקצועיות נמאסות די מהר, ובשלב מסוים תרגישו מחויבים לפתוח שיחות אישיות עמוקות עם הבוס שלכם. בנוסף, קיים החשש כי תרגישו "יותר מדי בנוח", ומערכת היחסים המקצועית עם הבוס שלכם עלולה להיפגע, ביחד עם התדמית המקצועית אשר טיפחתם לאורך תקופת עבודתכם המשותפת.

תמיד עם חליפה | צילום: thinkstockphotos

לקח נוסף עליו ממליץ רוץ' בחום הוא לצאת מהעיר מוקדם במיוחד, כדי להשאיר מרווח לפקקים או עומסים בכביש מבלי שתסתכנו בפספוס הטיסה. גם הפעם, רוץ' מספר כיצד למד את הלקח בדרך הקשה – לאחר שהחליט לעזוב את משרדו בניו יורק ימים בודדים לפני חג המולד שעה וחצי לפני הטיסה, אך לא הביא בחשבון את השפעתם של מזג האוויר החורפי ושל עומסי המבקרים בעיר. לאחר שהכניס "לחץ מיותר. מאוד מיותר" למערכת היחסים בינו לבין הבוס שלו, לבסוף השניים פספסו את הטיסה – והאשמה הוטלה, כמובן, על כתפיו שלו.

אך גם אם תגיעו בזמן לטיסה והטיסה עצמה תעבור בשלום – זיכרו להתכונן מראש ולאסוף מידע על עיר היעד אליה תגיעו. אמנם באופן טבעי היינו מצפים שהמנהל הבכיר ידע להוביל את הדרך אל בית המלון, אך לכל מקרה שלא יבוא – היו מוכנים, הכירו את הדרכים, אולי אפילו מילים בסיסיות בשפה המקומית, הכירו את שערי המרת המטבע, ועוד אי אלו פרטים אודות המדינה אליה תגיעו כשתנחתו. אמנם היעדר הידע לא יאיר אתכם בהכרח באור שלילי – אך מדובר בהזדמנות נהדרת לבלוט ולהדגיש את אופייכם המקצועי והמאורגן (אם אכן תזכרו לעשות זאת).

ואם כבר נגענו בהכנה מוקדמת, מומלץ כי תוודאו מראש מי נושא באחריות הזמנת חדר המלון. רוץ' זוכר היטב כיצד הגיע יחדיו עם הבוס ללובי של בית מלון גדול בלוס אנג'לס במהלך תקופת העומס – אז הסתבר כי כל אחד מהם היה משוכנע כי השני הוא שאחראי על הזמנת החדרים. כמובן שבשל התקופה המלון היה מלא עד אפס מקום, והשניים נאלצו להצטופף בדירה קטנה אשר הצליחו להשכיר ברשת.

אם גם צלחתם את מבחן המלון והגעתם כבר לפגישה המיוחלת, רוץ' חוזר לעצת הפתיחה שלו: תמיד תתלבשו באופן הולם. גם אם מדובר בפגישה "פשוטה" עם מכר מימי הלימודים שלכם, וגם אם מדובר בפגישה בבית קפה שכונתי – תמיד תבחרו בחליפה על פני הג'ינס. אם רוץ' הצעיר היה שומע לעצתו שלו לפני מספר שנים, כנראה שהוא לא היה מופיע לפגישה בג'ינס ובסוודר, רק בכדי לגלות את הבוס שלו, פעם נוספת (הוא מבהיר כי זהו אינו אותו בוס אשר הוזכר בתחילת הכתבה) הגיע לבוש בחליפה ובעניבה. גם אם "תפספסו" ותגיעו לבושים באופן מוגזם – הרי שהדבר עדיף על פני מצב הפוך אשר יאיר אתכם באור מזלזל ולגלגני.

נהוג שהמנהל הבכיר משלם | צילום: thinkstockphotos

לסיום, לרוץ' עצה לסיום גם באשר לארוחת ערב משותפת עם לקוחות. אם תגיעו לסעוד בחברת הבוס שלכם ולקוחות, שותפים עסקיים או לקוחות פוטנציאליים – זיכרו כי נהוג שבעל הדרגה הבכירה ביותר הוא שישלם (אלא אם סיכמתם אחרת מבעוד מועד). כמובן שהדבר משתנה בין מנהל למנהל, אך באופן כללי בהחלט נהוג להותיר בידיו של הבוס את "הכבוד" (כך תרוויחו גם נקודות זכות תדמיתיות, וגם ארוחת ערב). בנוסף, הוא מדגיש נקודה נוספת – אם כי מעט מובנת מאליה: הקפידו לא לשתות יתר על המידה במהלך הארוחה. גם אם האווירה היא ידידותית ועניינים מקצועיים נשארו מחוץ לשולחן ארוחת הערב, מעט אלכוהול עלול להפוך ערב מהנה למביך בעקבות פליטת פה מיותרת, וכן לסבך עסקאות שלמות בגלל חוסר שליטה עצמית. בקיצור, כוס יין זה טוב ויפה, אך הקפידו לעצור שם.

כיום, כאמור, רוץ' ממשיך לצאת למסעות שונים בחברת אנשי עסקים בכירים – אם כי כבר לא עם מנהלים ישירים, שכן הוא העומד בראש החברה שהקים לפני מספר שנים, אשר עוסקת בתחום נסיעות העסקים ומציאה שירותים מיוחדים לחיסכון העלויות של נסיעות אלו. אך למרות שהוא אינו כפוף לאף מנהל, הוא ממשיך לצאת למסעות עסקים בלווית מנהלים בכירים, חברי וועד מנהל ועוד אנשי מקצוע רבים ממגוון תחומי. כיום, הוא מספר, הוא מקפיד על חישוב זמנים נדיב במיוחד בטרם הנסיעה לשדה התעופה. הוא מקפיד לשבת בנפרד במהלך טיסות ארוכות. הוא לא שותה יתר על המידה בארוחות משותפות. והוא תמיד מופיע לטיסה כשהוא לבוש בחליפה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן