אסד: ארה"ב נכשלה באינספור מלחמות – מוויטנאם ועד היום

נשיא סוריה בשאר אסד מכחיש הבוקר (ב') בראיון בלעדי לעיתון הרוסי "איזווסטיה" כי השתמש בנשק כימי נגד המורדים במתקפה בשבוע שעבר.

בראיון הזהיר אסד גם את ארה"ב כי כל התערבות צבאית מצידה תיכשל. "ארצות הברית רשמה כשלון בכל המלחמות הקודמות שיצאה אליהם, מוויטנאם ועד היום", אמר אסד לעיתונאים אלכסנדר פוטפוב ויורי מטסרסקי שהגיעו לדמשק לראיין אותו, "אמריקה השתתפה באינספור מלחמות, אבל מעולם לא השיגה את המטרות הפוליטיות שבגללן פתחה במלחמות".

אסד גם שלח עקיצות לעברו של אובמה ומנהיגי מדינות המערב: "בין ראשי המדינות בעת הנוכחית יש הרבה פוליטיקאים, אבל מעט מאד מנהיגים. העובדה היא שהם לא יודעים היסטוריה או לומדים ממנה. יש אנשים ששוכחים את העבר".

"האם הם למדו לקח ב-50 השנה האחרונות? האם הם הבינו שהמלחמות האלו לא הביאו דבר מלבד כאוס וחוסר יציבות במזרח התיכון ובאיזורים אחרים בעולם? אם מישהו רוצה להפוך את סוריה לבובה של המערב, הוא לא יצליח. אנחנו מדינה עצמאית, נילחם בטרור, נבנה יחסים באופן חופשי עם מדינות אחרות".

"שאלת ההתערבות הצבאית בסוריה לא עולה בפעם הראשונה. מתחילת המשבר, ארה"ב, בריטניה וצרפת ניסו להתערב, אבל לצערם, הענינים התפתחו בצורה שונה משחשבו. הם ניסו לשכנע את רוסיה וסין לשנות את עמדתם במועצת הביטחון, אבל לא הצליחו", המשיך אסד.

"הם יכולים להתחיל כל מלחמה, אבל לא יידעו כמה זמן היא תימשך. עוד מכשול להתערבות צבאית הוא שלא מדובר בסוריה במהפכה של העם ובדרישה לרפורמות. מדובר בטרור. זה המצב. המנהיגים המערביים לא יכולים לומר לאזרחים שלהם – "אנחנו נכסים לסוריה כדי לתמוך בטרור".

כבר אתמול הזהירה סוריה את ארה"ב מתקיפה בשטחה, אבל הפעם נשמעת האזהרה ישירות מפי המנהיג. אתמול אמר שר ההסברה הסורי עומרן זועבי: "התערבות צבאית אמריקאית בנעשה בסוריה, תוביל להידרדרות רצינית ולכדור אש שיבעיר את המזרח התיכון". הוא הבהיר כי התערבות כזו "לא תהיה פיקניק".

אסד. מסר מאיים לאמריקאים | צילום: רויטרס

"למה הטרוריסטים מעולם לא תקפו את ישראל?"

בראיון תקף אסד את המורדים. הוא כינה אותם "טרוריסטים" ואמר: "יש אויבים שכבשו את אדמותנו. אנחנו מתמודדים עם מחבלים שפולשים לכפרים ולפרברי הערים. הם פושעים שהורגים חפים מפשע והורסים תשתיות".

"הצבא, המשטרה וכוחות הבטחון", המשיך אסד, "פוגעים בהם, אבל מי שמצליח לברוח חובר לכנופיות פושעים אחרות באיזורים אחרים. הסיבה הראשית להמשך העוינות היא הצטרפותם של כמויות גדולות של טרוריסטים מחו"ל בעשרות אלפים. הם גם זוכים למימון מתמשך ולמשלוחי נשק".

אסד נשאל גם על ישראל, ועל טענות מצד משטרו כי היא מסייעת למורדים, למרות שהכוחות הלוחמים רואים בישראל אויב. "למה ישראל ירתה על החיילים שלנו כשניצחנו את הטרוריסטים בגבול?", ענה לעיתונאים אסד, "לא כדי למנוע מאיתנו? למה ישראל נותנת להם מחסה בשטחה? למה ישראל תקפה מספר פעמים בחודשים האחרונים חלקים מהצבא הסורי?".

אסד הוסיף: "ההוכחה הראשית היא שישראל אמרה כמה פעמים שבתי החולים שלה טיפלו בעשרות טרוריסטים. אם הקבוצות הקיצוניות האלו כל כך שונאות את ישראל ונכנסות להיסטריה מלשמוע את שמה, למה הקבוצות הללו מעולם לא הוציאו מתקפה נגד ישראל?"

"בואו נזכור מי יצר את הקבוצות הללו מלכתחילה. הטרוריסטים האלו גויסו ונתמכו על ידי האמריקאים והמערב. ערב הסעודית מימנה אותם מאז תחילת שנות ה-80, כדי להילחם בסובייטים באפגניסטן. איך יוכלו הקבוצות האלו, שנוצרו על ידי המערב, לתקוף את ישראל?".

אובמה. "יש מנהיגים שלא למדו מהעבר" | צילום: רויטרס

"הסכמי הנשק יכובדו"

אסד המשיך בקו שהציג משטרו בסוף השבוע האחרון ובהתייחסו לאפשרות שהתמש בנשק כימי, אמר: "זה שטויות. ביום רביעי האשימו אותנו בשימוש בנשק כימי, יומיים לאחר מכן ארה"ב הודיעה שהיא תתחיל לאסוף ראיות. איך הם מתכננים לעשות את זה מרחוק?".

"מאשימים את הצבא שלנו שהשתמש בנשק כימי באיזור שנמצא בשליטת החמושים הללו, אבל העובדה היא שבאיזורים הללו אין הבדלה ברורה בין הצבא לחמושים. זה נוגד כל הגיון. לכן ההאשמות הללו אין פוליטיות, בעקבות הנצחונות שהשיגו כוחות המשטר לאחרונה".

אסד הוסיף: "אנחנו הראשונים שדרשנו ועדה בינלאומית. כשהטרוריסטים ירו טיל עם גז רעיל בחלב מיד ביקשנו ביקור של מומחים זרים. רוסיה תמכה במהלך"

אסד נשאל גם על הסכמי נשק עם רוסיה. הוא סירב לפרט אילו מערכות אמורות להגיע לסוריה, אבל אמר כי "כל החוזים יבוצעו. שום משבר או לחץ מארה"ב, אירופה או מדינות המפרץ לא מנעו את יישומם. רוסיה תספק לסוריה הגנה.

"כל החוזים עם רוסיה יכובדו" | צילום: רויטרס

תמיכה מאיראן ומרוסיה

סוריה קיבלה גם גב מאיראן, שהעבירה מסר משלה והזהירה כי להתערבות אמריקאית יהיו "השלכות חמורות". "אמריקה יודעת את המגבלות של קו האדום בחזית הסורית וכל חציית הקו האדום של סוריה יוביל לתוצאות חמורות", אמר מסעוד גז'יירי, סגן הרמטכ"ל האיראני לסוכנות הידיעות פארס.

אל הקו הזה הצטרפה גם רוסיה, שחזרה על עמדתה הבוקר נגד התערבות והזהירה את האמריקאים מ"השלכות מסוכנות מאד".

שר ההגנה האמריקאי צ'אק הייגל אמר אתמול כי הפנטגון ערוך לבצע פעולה צבאית בסוריה, ועל נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לבחור באפשרויות שהוצגו בפניו . "הנשיא אובמה ביקש ממשרד ההגנה להכין מספר אפשרויות", סיפר היגל, "עשינו זאת ואנחנו מוכנים להוציא אל הפועל כל אחת מהן, אם הנשיא יבחר בה", אמר הייגל, המסייר במלזיה, בשיחה עם עיתונאים.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן