אפקט קפריסין: היורו צנח לשפל של יותר משנתיים – 4.66 שקלים

המשבר בקפריסין ממשיך להכות במטבע האירופי. שערו היציג של היורו נקבע היום על 4.66 שקלים, שפל של למעלה משנתיים. גם הדולר נחלש באופן משמעותי ושערו היציג נקבע על 3.63 שקלים. במסחר במט"ח היום היה מקוצר לרגל חול המועד. 

ביום ראשון הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הותירה את ריבית אפריל ומאי ללא שינוי, על 1.75%, הבנק ביסס את החלטת הריבית על המצב בשווקי העולם. על פי תחזית הבנק, צפויה התאוששות הדרגתית בשווקים המפותחים. הריביות במדינות המפותחות צפויות להיוותר ברמתן הנמוכה והאינפלציה בשווקים אלה בשנה הקרובה תהיה 2%.

צילום: רויטרס

בתחזית הבנק נכתב כי "הסביבה העולמית ממשיכה להיות מקור לסיכונים משמעותיים כלפי מטה לפעילות הריאלית בשנה הקרובה. הסיכונים העיקריים ממשיכים להיות משבר החובות באירופה והאטה בצמיחה בארה"ב עקב צעדי ריסון פיסקאלי".

הסכם על החילוץ בקפריסין הוציא אתמול אלפי אנשים יצאו להפגין בבירת קפריסין ניקוסיה במחאה על גובה המס על הפיקדונות לאחר דיווחים כי בעלי הפיקדונות בבנקים עשויים להפסיד עד 40% מכספם.

בתוך כך, החליטה המדינה כי הבנקים ייפתחו מחר בבוקר יחד עם תקנות למניעת משיכה המונית של הפיקדונות מהבנקים. "אנחנו בודקים את הדרך הטובה ביותר להגביל את האפשרות שיוצאו סכומים גדולים מהבנקים, ללא הצבת תנאים עונשיים על הכלכלה, על עסקים ועל אנשים פרטיים", אמר שר האוצר מיכאל סאריס.

"היצעי מט"ח מצד פעילים זרים ויצואנים ישראלים תמכו בייסוף השקל. ומנגד, החששות מפני זעזועים מחודשים בגוש האירו על רקע תוכנית הסיוע בקפריסין ואי הוודאות באשר לעתיד הקואליציה הנרקמת באיטליה, מיתנו במעט את השפעת עודפי ההיצע על שער החליפין", הסביר מנכ"ל פריקו, יוסי פריימן את הסיבות להתחזקות השקל. "היציאה לחופשת החג תרמה לצמצום בהיקף הפעילים בשוק המט"ח ולירידה בהיקפי המסחר, דבר הגורר לירידת רף הרגישות ולתגובות יתר כל אימת שמתקבלות הוראות חריגות במסחר".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן