ארה"ב תובעת את S&P: פעולותיה הובילו למשבר הכלכלי ב-2008

ארצות הברית נגד סוכנות דירוג האשראי S&P: הממשל האמריקני הגיש תביעה כנגד הסוכנות על פעילותה בתקופה שקדמה למשבר הפיננסי הגדול ב-2008.  זוהי פעולת האכיפה הראשונה של ממשלת ארה"ב נגד סוכנות דירוג אשראי בשל עבירות שלטענתה הובילו למשבר הכלכלי האחרון.

"שיקולים לגבי עמלות, רווחים, ומערכות יחסים עם מנפיקים השפיעו שלא כדין על מודלי הדירוג של S&P", כתבה המדינה בתביעה כשהיא מתכוונת בעיקר לדירוגי אג"ח מגובות משכנתאות שהעניקה הסוכנות בשוק הנדל"ן האמריקני שהתרסק בשנת 2008.

מנית החברה McGraw-Hill, השותפה של S&P, התרסקה ב-13.8%, הנפילה הגדולה ביותר בערכה מאז נפילת שוק המניות ב-1987. גם המניה של מודי'ס – יריבתה של S&P – צללה ב-10.7% על רקע החדשות.

עדיין לא ברור מדוע בחרו הרגולטורים האמריקאים להתמקד דווקא בסוכנות הספציפית הזו בעוד שגם מודי'ס וגם פיץ' דירגו את ההשקעות המגובות משכנתאות ולקחו חלק בניפוח הבועה.

צילום: רויטרס

"התביעה הזו היא מאוד משמעותית כי היא יכולה לבשר על צעדי ממשלה עתידיים ואף גרוע יותר עבור אותן חברות – להביא לחקיקות כאלה ואחרות", אומר ג'פרי מנס, פרופ' למשפטים באוניברסיטת וושיגנטון. ואכן התביעה, שצפויה להגיע עוד השבוע, תהיה הפעולה המשמעותית הראשונה שנוקט הממשל האמריקני נגד ענף דירוגי האשראי, שבמהלך שנות הגיאות בנדל"ן גרף רווחי שיא בד בבד עם מתן דירוגים גבוהים לחבילות השקעות מגובות משכנתאות.

מאז המשבר הפיננסי ב-2008, נמתחה ביקורת רבה על התנהלות חברות דירוג האשראי ועל התעלמותן מכך שהדירוג שהן העניקו ניפח את בועת הנדל"ן האמריקנית.מצד גורמים רשמיים בארצות הברית הועלתה לא פעם הביקרות כי הסוכניות השתמשו במודלים לקויים ובמסדרת הדיון הציבורי עלתה לא פעם השאלה האם הניתוחים פיננסיים שצריכים להיות נטולי משוא פנים נפלו קרבן ללחץ מצד גופים בוול סטריט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן