בארה"ב חוששים מהוריקן דומה לקתרינה – ומחירי הנפט מטפסים

החזאים עדיין עובדים שעות נוספות כדי להעריך את חומרת הפגיעה של הסופה הטרופית אייזק. אולם כשזו מתקרבת במהירות לחופי ארה"ב, נראה כי הסופה עלולה להיום בעלת השלכות לא פחות חמורות מהוריקן קתרינה הזכור לשמצה.

לפי מרכז החיזוי האמריקאי, הסופה שחלפה על פני פלורידה ומתקרבת לניו אורלינס צפויה להתחזק מעל המים החמים של מפרץ מקסיקו, להפוך להוריקן מדרגה 2 היום או מחר, ולהיכנס לחוף כשהיא נושאת רוחות של 169 קמ"ש. נכון לאתמול בלילה, אייזק הייתה במרחק של 120 ק"מ מחופי ארה"ב, כשעין הסופה הגיעה למהירויות של 100 קמ"ש, ונעה לכיוון החוף במהירות של 24 קמ"ש. היא צפויה לפגוע במפרץ מקסיקו מחר, יום אחד בלבד לפני יום השנה השביעי לפגיעת ההוריקן קתרינה בחופי ניו אורלינס.

הוריקן קתרינה פגעה בחופי ניו אורלינס ב-29 באוגוסט 2005. הנזק שגרמה לאזור מוערך ב-110 מיליארד דולר, מה שהעניק לה את התואר המפוקפק "ההוריקן היקר בהיסטוריה של ארה"ב".

צפוי להפוך להוריקן לפני שיגיע לחופי ארה"ב. אייזק | צילום: רויטרס

הפגיעה של קתרינה בלב מפרץ מקסיקו, המכיל אסדות נפט וגז רבות פגעה בקרוב ל-20% מייצור הנפט האמריקאי. ההוריקן השמיד 113 פלטפורמות הפקה ופגע ב-457 צינורות גז ונפט, מה שכמובן הקפיץ את המחירים. מחיר הנפט זינק מ-65 דולר למעל 70 דולר לחבית. בתגובה שחררה אז ממשלת ארה"ב נפט מרזרבות החירום שלה כדי למתן את העלייה.

שבע שנים לאחר מכן, הוריקן אייזק סוגר על מפרץ מקסיקו, המפרץ מספק כרגע 23% מהנפט ו-7% מהגז הטבעי בארה"ב. יותר מ-30% ממפעלי הגז הטבעי ו-44% מבתי הזיקוק בארה"ב ממוקמים לאורך המפרץ. תחזיות שפרסמה חברת תומסון רויטרס מראות כי 85% מהפקת הנפט הימית האמריקאית יופסקו לפחות לטווח קצר, כמו גם 68% מיכולת הפקת הגז.

אוהלים שהוקמו בהאיטי אחרי רעידת האדמה ב-2010 ונהרסו על ידי אייזק | צילום: רויטרס

כבר אתמול הודיעה יצרנית הנפט BP כי היא סוגרת את כל ההפקה באזור ומפנה משם את כל עובדיה. האיום גרם למחירי הנפט בארה"ב לעלות ב-75 סנטים במסחר ל-96.9 דולר לחבית, אולם כאמור, רק כשתגיע הסופה אל חופי ארה"ב נתוודע לנזק האמיתי שהיא עלולה לגרום, ולהשלכות ההיקפיות שלו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן