בגלל האלכוהול: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3% בחודש יולי

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש יולי ב-0.3%, נתון שתאם את ציפיות האנליסטים – כך פרסמה הערב הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

על פי נתוני הלמ"ס, עלייה משמעותית חלה בסעיפי בעיקר בסעיפי הירקות והפירות (עלייה של 3.3%), הדיור (1%) והתרבות והבידור (עלייה של 0.8%). לעומת זאת, ירידה משמעותית חלה בסעיפי ההלבשה וההנעלה (8%) ובריהוט וציוד לבית (ירידה של 0.5%). הזינוק במחירי האלכוהול בחודש יולי, בעקבות המיסוי הכבד שהוטל על אלכוהול, הביא לזינוק של 35% במחירי משקאות חריפים.

מתחילת השנה עלו המדד הכללי ב-1.6%, המדד ללא ירקות ופירות ב-1.4%, המדד ללא דיור ב-1.3% והמדד ללא אנרגיה עלה ב-1.7%. ב-12 החודשים האחרונים (יולי 2013 לעומת יולי 2012) עלו המדד הכללי ב-2.2%, המדד ללא ירקות ופירות והמדד ללא אנרגיה ב-2.1% כל אחד והמדד ללא דיור ב-2%.

עלייה משמעותית. ירקות ופירות | צילום: מרק ישראל סלם

בנוסף, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים על שוק הדיור, שאינם נכללים במדד המחירים. על פי הלמ"ס, מהשוואת העסקאות שבוצעו בחודשים מאי 2013-יוני 2013, לעומת העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל 2013-מאי 2013 עולה כי מחירי הדירות עלו ב-0.5%.

הנתון אינו סופי מאחר שקיימות עסקאות נוספות שבוצעו בתקופה זו וטרם דווחו. מהשוואת העסקאות בין מאי-יוני 2013 למאי-יוני 2012 נרשמה עלייה של 9.3% במחירים. בנוסף, פרסמה הלשכה את המחירים הממוצעים של דירות בבעלות: הממוצע הכלל-ארצי של עסקאות שבוצעו ברבעון השני של שנת 2013 עמד על 1.202 מיליון שקל, ירידה קלה של 1.3% בהשוואה למחיר של 1.217 מיליון שקל – מחיר עסקה ממוצעת ברבעון הראשון של השנה.

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בהלמן אלדובי הגיב לעליית המדד ואמר כי "לאחר עלייה חדה של מדד חודש יוני שהושפע מגורמים חיצוניים, העלייה במדד מדד חודש יולי לא צפויה להיות גורם משמעותי בהחלטת הריבית של בנק ישראל בסוף החודש".

ארצי העריך כי "תידרש ירידה נוספת בריבית בישראל, אבל סביר שההורדה תמתין למינוי הנגיד". לדבריו, "מרבית האינדיקטורים בחודשים האחרונים מצביעים על ירידה צפויה בסביבה האינפלציונית, כולל התחזקות השקל שאמורה למתן את קצב האינפלציה. לכן אנחנו מאמינים כי בשנה הקרובה האינפלציה תהיה נמוכה משמעותית ממרכז היעד של בנק ישראל, ונמוכה מציפיות האינפלציה כיום בשוק ההון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן