בדרך לברזיל: האם ההעפלה למונדיאל תזניק את כלכלת הכדורגל של ארה"ב?

אתמול (רביעי) העפילה נבחרת ארה"ב בכדורגל למשחקי גביע העולם בברזיל, 2014, לאחר שגברה 0:2 על מקסיקו, ולאחר שהונדוראס ופנמה נפרדו בתיקו. "זהו תמיד הישג גדול להעפיל למונדיאל", אמר המאמן יורגן קלינסמן בתום המשחק.

להעפלה תהיינה כמובן השלכות חיוביות על הכדורגל במדינה, החל מהגילאים הצעירים ועד הליגות הבכירות. אחת העיקריות שבהן היא הפיננסית. על פי דיווח בדיילי טלגרף כל משתתפת במשחקים תבטיח לעצמה הכנסה של 12.5 מיליון דולר – המינימום עבור קבוצה שתודח כבר בסיבוב הראשון של הטורניר. הסכום יגדל ל-25 מיליון דולר לקבוצה שתעפיל לרבע הגמר.

עבור ליגות ה-NFL או ה-NBA מדובר בסכום זניח יחסית; עבור התאחדות הכדורגל האמריקאית, לעומת זאת, מדובר בסכום משמעותי. ב-2012 עמדה ההכנסה הכוללת של הפדרציה על 60 מיליון דולר, לעומת 66 מיליון דולר ב-2011. אותם 12.5 מיליון דולר לפחות יהוו דחיפה רצינית לענף. 


עומאר גונזאלס מארה"ב חוגג את הניצחון על מקסיקו | צילום: רויטרס

לאחר מכן ישנו גם הנושא השיווקי: הפדרציה חתמה ב-2004 על הסכם עם ארגון הנקרא SUM (Soccer United Marketing), אשר מכיל ומסדיר את נושא זכויות השידור בטלוויזיה ואת הסכמי החסויות עם פפסי, AT&T ומקדונלד'ס. רווחי הארגון עמדו ב-2012 על 8.5 מיליון דולר. ההסכם מסתיים ב-2014, אולם הופעה מכובדת במונדיאל עשויה להגדיל את תשלומי כמה מנותנות החסות.

בנוסף, ישנה נייק, אשר משמשת כנותנת החסות הרשמית של הנבחרת. הסכום שהרוויח הכדורגל האמריקאי עבור אותו הסכם הסתכם ב-2012 בכ-12 מיליון דולר. גם ההסכם עם נייק מסתיים ב-2014. הישגים בטורניר המונדיאל עשויים להמשיכו ואף להגדילו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן