בדרך להמצאה הבאה: 10 דרכי חשיבה שיכולות להתניע חדשנות

חדשנות היא המפתח להצלחה עסקית ארוכת טווח, גם בסטארט-אפים וגם בארגונים מבוססים. ועדיין, כל עסק וכל יזם שאני מכיר מתמודדים עם האתגר הזה, ומתמקדים בגיוס האנשים הנכונים וביישום התהליך הנכון. למרות זאת, מהניסיון שלי המפתח להצלחה הזו הוא שעל כל העובדים לאמץ חשיבה חדשנית, כאשר זו מונעת מראש העסק או הארגון.

שמחתי לראות את נקודת המבט שלי מוצגת בספר חדש, "מתודות לחשיבה חדשנית עבור היזם המודרני", של היזם הוותיק ומומחה החדשנות אוסאמה א. האשמי. הוא מספק כמה רעיונות ודוגמאות כדי להראות כיצד התיאוריה הזו יכולה לעבוד, וכדי להראות איזה כוח היא יכולה להביא לכל ארגון שהוא.

1. השתמשו בעקרונות יסוד של חשיבה. הרעיון הוא לחפש אמיתות יסוד שתמיד יישארו נכונות, לאחר שהסרתם את כל הדברים שלא בהכרח חייבים להישאר נכונים. אחר כך, כשאתם כבר לא יכולים להסיר עוד שכבות, אתם יכולים לפתח את הדרך המהירה והיעילה ביותר לבצע את הדבר הבסיסי הזה. אילון מאסק (ממייסדי Paypal ו-SpaceX) ממליץ על הגישה הזו.

2. תרגלו את מתודת המשפט האחד. זיקוק תחום עבודה למשפט אחד שמתאר את היסודות הבסיסיים, עוזר לחדש ולשמור אתכם בראש המסלול. אם אתם שומרים על הנחת בסיס קבועה, ומגלים את השאר במהלך הדרך, יש לכם סיכוי טוב יותר לחדש ולנסות דברים חדשים. כך התעשייה ממציאה את עצמה מחדש.

3. גישת הערכת ההיסטוריה של העתיד. תתחילו את תהליך עיצוב המוצר בכך שתנסו לחשוב מה היסטוריון של העתיד יסתכל אחורה ויגיד שהיה הדבר הגדול ששינה את הכל. הרעיון הזה עוזר לזקק את מרבית הדברים החשובים ביותר ליצירת מוצר או למכירתו. אמזון משתמשת בטכניקה הזו בכל המאמצים לעיצוב המוצרים החדשים שלה.

4. אתגרו את הנחת היסוד. דלו את הנחות היסוד שכולם עושים כשהם יוצרים מוצר מהסוג שאתם רוצים ליצור. ערכו סיעור מוחות בכוונה לשנות את ההנחות האלה, וחדשנות רדיקלית בוודאי תגיע לאחר מכן. דוגמא לכך היא האבולוציה של שליטה במחשב לעבר מסכי מגע ותנועות יד, במקום מקלדת ועכבר.

התעקשו על חשיבה ממוקדת ומקורית | צילום: fotolia

5. העבירו חלק מפעילויות השירות חזרה ללקוח. גישה נרחבת לאינטרנט ולמדיה החברתית מאפשרת ללקוחות לקחת חלק פעיל בסיוע ללקוחות אחרים, יחד עם שירות הלקוחות, הגדרת הדרישות ופיתוח קוד פתוח. דבר זה מסייע לחדשנות במענה ללקוח, כמו גם בהעלאת הרווח. הטרנד הזה רק החל.

6. נתחו מחדש את ההקשר בו נעשה השינוי האחרון. אנחנו נוטים לראות את הפתרונות של ההווה והעתיד בהקשר של ימינו, במקום בהקשר של השינוי האחרון. דינמיקות של השוק משתנות מהר מאוד, ולכן חשיבה למה דברים השתנו מקודם יכולה לחולל גישות חדשות וחדשניות, על בסיס הקשר חדש של השוק וטכנולוגיות חדשות.

7. התעקשו על חשיבה ממוקדת ומקורית. כאשר אנשים חיים בסטטוס קוו מסוים מספיק זמן, הם מתחילים לשכוח את מה שהם במקור ניסו לעשות. המשפט "זה היה ככה תמיד" הופך לדרך חשיבה ומעכב חדשנות. כאשר אתם מספקים פיתרון שמקרב את הצרכנים לכוונה המקורית שלהם, הם יזנחו במהרה פתרונות קיימים.

8. כפו את דילמת הממציא על מתחרים. כאשר חברה מפתחת מוצר חדש בעל פוטנציאל גדול, המתחרים חייבים לבחון אותה, אך האם הם חייבים להיכנע לשינויים או שמדובר במוצר שזמנו יחלוף? מקדו את החשיבה במה שאתם יכולים לחדש, וכיצד אתם יכולים להעמיד את זה בשוק כדי שאחרים יוכלו לעקוב אחרי זה.

9. גלו את הצד השלילי של האפשרות שמונחת לפניכם. כדי לחשוב בצורה חדשנית, מה שאנשים עושים היום הוא אולי שאלה שלא מעניינת מספיק. מה שיותר מעניין, הוא מה אנשים לא עושים היום, או במה הם צריכים להשתמש כדי להפוך את החיים שלהם לטובים יותר משמעותית. אל תרדפו רק אחרי מה שכבר קיים.

10. בחרו מטרה בלתי אפשרית ועשו הכל כדי לממש אותה. האובססיה בפתרון בעיה פעם אחת ולתמיד, מראה על סוג של חשיבה – כזה שהתחלתם להרגיש בו שלאף מוצר או חברה בשוק אין את מה שיש לכם, ואף אחד לא היה מסוגל לסדוק את הביטחון הזה כי כל הפתרונות האחרים לא היו טובים. כך תהיה ברשותכם התפיסה הנכונה כדי לפרוץ גבולות.

יש עוד הרבה מתודות לחשיבה חדשנית, אבל אלו בהחלט מספיקות כדי להתחיל. כיזמים, זו האחריות שלכם והאתגר שלכם להיות המנהיגים והמודלים לחיקוי בטיפוח חשיבה חדשנית בעסק שלכם. יכולת ההישרדות לטווח הארוך והסיפוק שלכם תלויים בה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן