בהתאם לתחזיות: ריבית בנק ישראל נותרה על 2.5%

בנק ישראל הותיר הערב (יום ב') את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 2.5%, זו הפעם החמישית ברציפות. ההחלטה של בנק ישראל נועדה "לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1%-3% ב-12 החודשים הקרובים ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית" – נכתב בהודעת הבנק.

לפני כשלושה שבועות ציינו בבנק ישראל כי המצב הריאלי של המשק טוב ממה שהצטייר עד כה. למעשה, סקרים של בנק ישראל מעידים על האצה בפעילות המגזר העסקי, ועדכון צמיחת התוצר ברבעון האחרון של 2011 עמד על 3.4%, בדומה לרבעון הקודם לו.

בנק ישראל בוחן את התנאים שיכריעו בסופו של יום אם לשנות את הריבית במשק. במדד חודש מארס האחרון נרשמה עלייה של 0.4% במדד, והיה זה החודש השלישי ברציפות שעמד במרכז יעד האינפלציה של הבנק. כלומר, לשיטתו של בנק ישראל לא קיימים לחצים אינפלציוניים מובהקים שעשויים לגרור את פישר להעלות את הריבית, מה גם שהציפיות האינפלציוניות לשנה הקרובה ירדו – מהחודש שעבר ובימים האחרונים – מ-3% ל-2.3%.

עם זאת, בבנק ישראל מודעים לנתוני הכלכלה העולמית המוסיפים להיות חלשים – מה שהופך את האפשרות של העלאת ריבית בארץ למוקדמת מדי. קצב ההתאוששות של הכלכלה העולמית ממשיך להיות איטי, תוך האטה מסוימת בצמיחה בארה"ב ובסין. המשך התפתחויות חדשות בנוגע למשבר החוב מאירופה עשוי להקשות על היצוא ולכן על צמיחת המשק הישראלי (בחודשים פברואר-אפריל ירד היצוא התעשייתי ב-3.1%).

רמות הריבית במשקים אחרים בעולם נותרו נמוכות, ולמעשה השווקים לא מתמחרים העלאת ריבית בשנה הקרובה באחד מהבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות הגדולות.

שוק הדירות, המהווה בפני עצמו קריטריון החלטה באם להעלות את הריבית בכדי לצנן את מחירי הדיור, צפי לחולשה במחירי השכירויות במשק עשוי להוביל למדדי מחירים עתידיים נמוכים. בבנק ישראל בוחנים את שוק המשכנתאות בכדי ללמוד על שוק השכירויות. בחודשים האחרונים נרשמה התאוששות מסויימת בהיקף המשכנתאות – מה שמגדיל את הביקוש לרכישת דירות אצל זוגות צעירים, משחרר את הלחץ מהביקוש לדירות שכורות ובתמורה – עשוי להוריד את שכירויות הדירה במדדי המחירים הבאים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן