בין "world of warcraft" לאנגלה מרקל: אחר מי עוד ריגלה ארה"ב?

פרסום המסמכים האחרון מבית המדליף אדוארד סנודן, אשר חשפו בסוף השבוע כי הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי (NSA) עקבה גם אחר לשכות ראשי ממשלת ישראל ושרי הביטחון בשנים האחרונות, עורר הדים רבים במערכת הפוליטית והביטחונית בישראל. אך לאור שלל הפרסומים אשר חשפו יעדי מעקב וזירות פעולה מגוונים למדי של אנשי סוכנות הביון הענקית, חשיפת מושאי המעקב הישראלים לא הפילה אף אחד מכיסאו מרוב תדהמה. אז מי היו היעדים והזירות המפתיעים ביותר אשר נחשפו בשנה החולפת?

לא רק ישראל: בני ברית על הכוונת

על פי הדלפות קודמות של סנודן, כבר שנים ארוכות ששירות הביון האמריקאי אינו מתמקד באויבי ארה"ב, אלא מקיים מעקבים שוטפים גם אחר מנהיגי בנות בריתה ברחבי העולם. אחד הדיווחים הבעייתיים ביותר עבור הממשל האמריקאי היה הדיווח בעיתון הגרמני "דר דפיגל", לפיו צותתו אנשי הסוכנות לטלפון האישי של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. על פי דיווחי המשך בכלי תקשורת מרכזיים במדינה, מרקל זעמה על הגילוי והתעמתה עם נשיא ארה"ב ברק אובאמה בנושא.

גם באמריקה הלטינית, אזור מורכב ורווי אינטרסים מבחינתה של ארה"ב, לא בחלו ב-NSA מלעקוב אחר מנהיגי המדינות החזקות. על פי מסמכים אשר פורסמו בכלי תקשורת בברזיל מוקדם יותר השנה, הסוכנים האמריקאים עקבו אחר מנהיגי המדינה, כמו גם אחר נשיא מקסיקו. מדובר בשתי המדינות הגדולות באמריקה הלטינית, ופרסום דבר המעקב הביא לרעש גדול באזור – כמו גם לביטול חתימת שורת הסכמים כלכליים בין ברזיל לבין ארה"ב.

לא מרגלים רק אחר אויבים | צילום: רויטרס

ואם לא די במדינות מרחבי העולם כולו, ה"דר שפיגל" המשיך ודיווח כי ארה"ב ריגלה גם אחר רשתות התקשורת של מטה האו"מ, כמו גם אחר שיחותיו האישיות של מזכ"ל הארגון באן קי-מון. מנהיגי העולם כולו התאחדו תחת מטריית המעקב והריגול האמריקאית.

גם ברשת

בעוד הגילויים בדבר מעקבים אחר ראש המדינות ברחבי העולם הפתיעו בכל פעם מחדש, פרסומים שונים חשפו את פעילותם של סוכני ה-NSA גם ברשת האינטרנט. הגילוי המשמעותי ביותר אשר עורר גלי ענק ברחבי ארה"ב היה כי אנשי הסוכנות משתמשים במאגרי המידע של ענקיות המחשבים בארה"ב ובהן חברות אפל, גוגל ופייסבוק – בכדי לעקוב ולאסוף מידע אחר גולשים שונים ברשתות הענק.

ואם כל זה לא הספיק, דיווח "טרי" יחסית חשף לאחרונה כי אנשי הסוכנות לא הסתפקו ברשתות החברתיות – וסוכנים מטעם ה-NSA "הושתלו" גם במרחבי עולמות וירטואליים פופולריים – הבולט שבהם הוא משחק הרשת הפופולרי "World of Warcraft".

המשחק "World of Warcraft" מדמה עולם וירטואלי שלם, במסגרתו כל משתמש בונה לעצמו דמות וירטואלית אשר הולכת ומתפתחת לאורך שנים של משחק. הגולשים מרחבי העולם מתארגנים יחדיו לקבוצות פעולה, ויחדיו מבצעים משימות שונות במסגרת המשחק. על פי הדיווח, אנשי ה-NSA חשדו כי קבוצות טרור שונות משתמשות במשחק ככלי להעברת מסרים – ולכן השתילו סוכנים מיוחדים, אשר בנו לעצמם דמויות וריטואליות ו"הסתובבו" במרחבי המשחק במעקב אחר דמויות חשודות.

סוכן אמריקאי מחופש? דוגמנית לבושה כדמות במשחק "world of warcraft" | צילום: רויטרס

לאחר הגילויים, חברות הענק הטכנולוגיות מיהרו להאשים את אנשי הסוכנות. בברזיל, כאמור, מיהרו לבטל חתימה על הסכמים כלכליים בין המדינות, וקנצלרית גרמניה תקפה בחריפות ובפומבי את מדיניות הריגול של המעצמה הגדולה בעולם. כעת תורם של ראש ממשלת ישראל ושל שחקני "World of Warcraft" להגיב על הגילויים האחרונים. ובעולם בו הכל אפשרי – לכו תדעו, אולי אפילו נהיה עדים לשיתוף פעולה היסטורי במהלכו יפתח נתניהו דמות ווירטואלית, בכדי לשתף פעולה עם שחקנים אחרים בעולם הרשת הפופולרי במחאה על מעשי הריגול האמריקאים. יהיה מעניין. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן