בלבולי ביצים: מדוע תבע תאגיד הענק את החברה שרוצה שנאכל מזון בריא יותר, וכיצד קשור ביל גייטס?

תביעות משפטיות ומאבקים בבתי משפט אינם דבר חריג, אך הפעם נדמה כי בהחלט מדובר בסיפור מעט יוצא דופן: יוניליוור, אחד מתאגידי המזון הגדולים והמשפיעים ביותר בעולם, הגיש תביעה מיוחדת לבית המשפט בארה"ב כנגד חברת האמפטון קאריק, אשר מחזיקה בשאיפות של ממש להפחית בכמות המזון המזיק אשר אנו צורכים, ואף גייסה בעבר את האיש העשיר בעולם, מייסד חברת מיקרוסופט ביל גייטס, כמשקיע עיקרי. והכל – בגלל ויכוח על ביצים.

"האמפטון קאריק" היא חברת מזון צעירה, אשר עיקר פעילותה בהפצת מוצרי מזון אפויים (כתחליף לאלו המטוגנים אשר נפוצים במיוחד בארה"ב ונחשבים למזיקים מאוד). לאחרונה השיקה החברה מוצר חדש ומסקרן במיוחד – מיונז טבעוני. החברה החלה לשווק את המוצר תחת השם "רק מיונז", כשהבשורה המרכזית מגיעה באופן טבעי מהיעדר הביצים, אשר "מככבות" בממרח הפופולרי באופן מסורתי.

כרגע מכירות החברה לא ממש מרקיעות שחקים, אך לאחרונה כבר החלו לשווק את המיונז החדש גם ברשתות המזון הגדולות בארה"ב, ובחברה מקווים להמשיך ולהרחיב את היקף המכירות של המותג החדש. אך דווקא היעדר הביצים, אשר בחברה כה מתגאים בו, הוא שהביא עליהם את זעמו של אחד התאגידים הגדולים בתחום.

לא מינוז אם אין ביצים? תלוי את מי תשאלו | צילום: thinkstock

שימוש מטעה בשם?

ארגון יוניליוור הוא, כאמור, אחד מתאגידי המזון הגדולים ביותר בעולם. הוא מחזיק בעשרות מותגי מזון במגוון אדיר של תחומים – החל מממתקים ועד למוצרי בשר ושימורים. וכן, גם ברטבים. בין היתר מחזיק הארגון במותג "הלמנ'ס" הפופולרי, אשר שולט כיום בנתח השוק הגדול ביותר למחיר ממרח המיונז. וגם בתאגיד הענק החלו לחשוש כי תופעת המזון הבריא תמשיך ותצבור תאוצה בשנים הקרובות – ותביא לפגיעה משמעותית בנתח השוק בו הם מחזיקים כיום. הפתרון, לראייתם, היה פשוט – תביעה אזרחית בבית המשפט, בטענה כי "האמפטון קאריק" מטעה את ציבור לקוחותיה לא פחות.

בבסיס טענותיהם של אנשי יוניליוור עומדת הטענה כי "מיונז" מחייב, לא פחות, את נוכחותן של ביצים במתכון. לטענתם, שימוש במונח "מיונז" כדי לתאר מוצר אשר אינו כולל ביצים מביא באופן ישיר להטעיית הציבור – ועל כן הם דורשים מהחברה לשנות את השם ולחדול משיווק המוצר תחת שם זה. "חברת הלמנ'ס פועלת בשוק כבר 100 שנים, מהן כ-60 שנה ללא תחרות כלל", העריך מנכ"ל האמפטון קאריק, ג'ושוע טטריק. "כנראה שגם החשיבה שלהם נותרה מאחור". ביוניליוור סירבו להגיב לפרשה.

אז האם שוק המיונז אכן שווה את כל הטירחה עבור תאגיד בסדר גודל כשל יוניליוור? על פי הערכות שונות, שוק המיונז בלבד שווה למעלה מ-11.3 מיליארד דולר בשנה ברחבי העולם. זו לבדה, כנראה, סיבה מספיק טובה עבור אנשי התאגיד בכדי לצאת למאבק. בנוסף, סביר להניח כי ביוניליוור חוששים מהרוח הבית אשר תצבור התופעה – ואשר עולה לשנות מן היסוד את שוק המזון המוכר לנו כיום. אם זה יקרה, הם יודעים, גם שליטתו המוחלטת של התאגיד בשוק תינתן בסכנה.

התביעה היא כנראה רגע המבחן המשמעותי ביותר עמו נאלצה האמפטון קאריק להתמודד עד כה. החברה הצעירה הוקמה רק לפני 3 שנים בסן פרנסיסקו, וכבר הספיקה לגייס כספים ותמיכה מאישים בולטים דוגמת ביל גייטס, אחד ממקימי יאהו ג'רי יאנג והאיש העשיר ביותר באסיה – המיליארדר הסיני לי קה-שינג. גם טטריק יודע כי למרות שמדובר בביצים בלבד, עליו להתמודד עם תביעה מתאגיד אשר שווה 116.5 מיליארד דולר. "בינתיים אנחנו מקבלים פידבקים מצוינים מלקוחות ושותפים", הוא מספר. "הם אומרים לנו שאם הצלחנו לעצבן תאגיד בסדר גודל כזה, כנראה שעשינו משהו נכון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן