בלי תקציב לגלידה: המכתב המדהים ששלח יגאל אלון למשרד האוצר

לא אחת הוזכרו לאורך השנים האחרונות "המנהיגים של פעם" – אלו אשר שמרו על צניעות, הסתפקו במועט, ועשו כל שביכולתם בכדי להימנע מבזבוז כספי הקופה הציבורית לצרכיהם הפרטיים. הצריף הצנוע של בן גוריון בשדה בוקר, המטבח הביתי של גולדה בו אירחה ישיבות רגישות במיוחד והגישה קפה שחור לסובבים (מכאן, כידוע, הגיע המונח "המטבחון" אשר מלווה אותנו עד עצם היום הזה) או מנחם בגין אשר הסתפק במושב פשוט במהלך טיסותיו הארוכות לחו"ל עומדים כולם בניגוד מוחלט להתנהלות המנהיגים בשנים האחרונות אשר כוללת הוצאות עתק, דירות פאר, הסבת מטוסים לחדרי שינה ותקציבים מיוחדים לרכישת גלידה.

רגע לפני מערכת הבחירות הבאה אשר צפויה לעסוק לא מעט בנושא הכלכלי ובשימוש בכספי הציבור, אנחנו מציגים עדות נוספת להתנהלותם של מנהיגי העבר במדינה, אשר פעלו בחרדת קודש בכל הנוגע לשימוש בכספי הציבור. מדובר במכתב אשר שלח השר יגאל אלון בזמן כהונתו בממשלתה של גולדה מאיר, בו פנה לנציג משרד האוצר בטענה כי תקציב הריהוט לדירתו המיועדת גבוה מדי – וכי יש לפעול לצמצום ההוצאות ככל הניתן.

יגאל אלון, במהלך כהונתו כשר החינוך | צילום: מתוך ויקיפדיה

"הצעת התקציב לריהוט וציוד דירת השרד המיועדת לי חורג מהסכום שנראה לי סביר", כתב במסמך מיוחד, אשר נשמר בארכיון הקיבוץ המאוחד. "אבקשך, אפוא, לעבד מחדש תקציב קטן יותר, תוך שימוש מרבי ברהיטים ובציוד מדירתי במערב ירושלים". אלון התכוון לרהיטים אשר החזיק בדירתו הפרטית בהם ביקש להשתמש – בכדי שלא לרכוש ריהוט חדש לדירה מחשבון קופת המדינה. 

את המכתב שלח אלון בחודש אפריל 1969, כשהיה סגן ראש הממשלה והשר לקליטת עלייה. חודשים ספורים לפני כן אלון שימש כראש ממשלת ישראל בפועל למשך 19 יום, כשהחליף את ראש הממשלה המנוח לוי אשכול. הוא זכור במיוחד בזכות הקריירה הצבאית המרשימה שלו, כשהיה לאחד ממפקדיו המיתולוגיים של הפלמ"ח ולאחד מראשי צה"ל במהלך מלחמת העצמאות. כל זאת, כאמור, בנוסף לקריירה פוליטית ענפה וארוכת שנים, במהלכה שימש (בין היתר) כשר החינוך וכשר החוץ.

"התקציב חורג מהסביר". מכתבו של יגאל אלון 

מכתבו של אלון מעיד פעם נוספת על אופיים של מנהיגי המדינה בעבר, ובעיקר על החשש הממשי מפני שימוש בכל שקל מכספי הציבור. ניתן רק לתהות כיצד היה אלון מגיב, לדוגמא, לתקציב הגלידה בבית ראש הממשלה אשר עמד (לפני הפרסום בנושא) על 10,000 ₪ בשנה, על דירות הענק של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, או על דבריו של פרקליט משפחת נתניהו יוסי כהן בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות", כי "הוצאות של 64,000 על איפור ולבוש זה אפילו סימלי". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן