בלתי נתפס: לא תאמינו בכמה תקליטים מחזיק האספן הגדול בעולם

יותר גדול מחזרתו של בני בגין לפוליטיקה או שובו של "פארק היורה" לחיינו, הקאמבק הגדול של השנים האחרונות שייך ללא צל של ספק לתקליט. התקליטים השחורים והעגולים, אלו אשר מכילים כמות כה מצומצמת של שירים, עד שלאחר מספר שירים תהיו חייבים להחליף צד. התקליטים המגושמים, גדולי המימדים, אשר תופסים מדפים שלמים רק בכדי לאפשר לכם את כמות המוזיקה שתוכלו לשמור על הטלפון הסלולרי שלכם. אלו שדורשים השקעה בכדי לשמור על מצבם, שעשויים להתקלקל בכל רגע נתון, שדורשים תפעול מורכב, ואפילו לא מאפשרים הורדה של שיר מסוים מהאינטרנט. דווקא בעידן הטכנולוגיה המתקדמת, בו כל ילד פוסע לגן עם מכשיר סמארטפון מתקדם וגישה לכל המוזיקה שנוצרה אי פעם, התקליטים חזרו ללב המשתמשים – ובגדול.

אם בשנים האחרונות הקאמבק של התקליטים עדיין נתפס כקוריוז בעיני רבים וכתחביב לאנשי שוליים בלבד, בשנת 2015 אף אחד כבר לא יכול להתווכח עם הקביעה הברורה כי "התקליט חזר". בשנה החולפת מכירות התקליטים ברחבי העולם היו הגבוהות ביותר מזה שנים ארוכות. בבריטניה, לשם הדגמה, מספר התקליטים שנמכרו בחנויות בלבד (לא כולל סחר בין משתמשים שהפך לנפוץ במיוחד) היה הגבוה ביותר מאז תחילת שנות ה-90 – ועמד על 1.3 מיליון עותקים. יותר ויותר משתמשים שבים להשתמש בטכנולוגיה המיושנת, ומצהירים כי אין תחליף לצליל החמים, לטיפול האישי בכל תקליט ותקליט – ולתחושת ההישג בהקמת אוסף תקליטים פרטי מרשים.

רוצה להמשיך ולגדול. פרייטס | צילום: מתוך ויקיפדיה

אך בשעה שמרבית המשתמשים עושים את צעדיהם הראשונים בכדי לבסס אוסף תקליטים ראוי לשמו, אזרח ברזילאי בשם זרו פרייטס מביט עליהם ומחייך. פרייטס מתפעל את אוסף התקליטים הפרטי שלו כבר עשרות שנים, וניצל את השנים בהן התקליטים יצאו מהאופנה כדי להרחיב ולהגדיל את האוסף שלו למימדי ענק. כיום, האוסף הפרטי של פרייטס מוגדר כאוסף התקליטים הגדול ביותר בעולם – והוא כולל לא פחות מ-6 מיליון תקליטים. כן, קראתם נכון: לאורך השנים פרייטס אסף 6 מיליון תקליטים מכל רחבי העולם, מכל סגנון מוזיקלי ומתקופות שונות. כל תקליט עובר מיון, טיפול מיוחד וקיטלוג – ומוצא את מקומו באוסף התקליטים האדיר.

פרייטס הוא לא אספן רגיל. בעוד אספנים המסורתיים ישקיעו זמן וכסף רב בכדי לרדוף אחר תקליט מסוים, פרייטס כבר לא מתעניין ברכישות בודדות. במקום זאת, הוא משקיע זמן וכסף רב בכדי לשים את ידו על אוספים שלמים – מידיהם של אספנים לשעבר אשר החליטו למכור את האוסף שלהם (או ילדיהם של אספנים אשר מוכרים את התקליטים לאחר מותם) או באמצעות רכישת חנויות שלמות אשר סגרו את שעריהן. היתרון הגדול של רכישת אוסף מידיו של אספן או חנות, הוא מספר, הוא שהאוסף מגיע ממוין ומקוטלג – וחוסך לפרייטס את הצורך למיין כל תקליט ותקליט. כל חיסכון בזמן מתקבל בברכה, שכן פרייטס משקיע כיום שעות ארוכות בכדי לתפעל את אוסף הענק שלו. מדי יום הוא משקיע כמה שעות בכדי לקטלג תקליטים חדשים, לסדר את המדפים, לטפל בחלק מהתקליטים, לנקות אבק, ושאר מטלות רגילות לכל אספן.

אך בניגוד לכל האספנים המסורתיים, אשר מסתפקים במספר מדפים בסלון הבית בכדי לאחסן את התקליטים, פרייטס נאלץ לשכור האנגר מיוחד בפאתי עיר מגוריו סאו פאולו. בהאנגר הענק פרייטס שומר את מיליוני התקליטים שלו, תוך שהוא מווסת את הלחות והטמפרטורה כל העת. לאחרונה הוא גייס גם מספר עובדים שעוזרים לו במשימות התפעול והשמירה על האוסף הענק.

בשנים האחרונות פרייטס זכה לתהילה ולפרסום, במיוחד בקרב חברי קהילת אספני התקליטים ברחבי העולם. מאז ביסס את שמו כאספן מפורסם, החלו לזרום אליו הצעות לרכישת אוספים וחנויות על סף סגירה. לדבריו, "עידן הזוהר" של האוסף שלו היה כשהתקליטים יצאו מן האופנה, וחנויות שלמות נסגרו בזו אחר זו. הצרכנים עברו לדיסקים או לקלטות, ופרייטס פתח את הכיס – ורכש אוספים על אוספים. לאחר למעלה משלושים שנה, הוא הצליח לחצות את רף 5 מיליון התקליטים באוסף. בסתיו שעבר, הוא מספר, הוא הצליח לשים את ידיו על אוסף פרטי ענק בן כמעט ממיליון תקליטים – ומספר התקליטים בידיו של פרייטס הגיע לנתון הבלתי נתפס – 6 מיליון תקליטים.

כעת הוא מעסיק, כאמור, מספר עובדים מקומיים לתפעול אוסף הענק בפאתי סאו פאולו, ובנוסף מפעיל רשת סוכנים ברחבי העולם, אשר מדווחים לו על אוספים מעניינים אשר צפויים לעמוד למכירה ומדווחים על איכות התקליטים הקיימים בהם. לדבריו, האוסף צפוי להמשיך ולגדול בקצב מרשים גם בשנים הקרובות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן