בנט: "הקיצוצים חיוניים, אבל אין בתקציב את הוויטמינים הדרושים"

"התקציב היה חיוני, אבל אין בו את הוויטמינים הנדרשים למשק. בלי שנעשה שורה של רפורמות – לא עשינו כלום", כך אמר היום שר הכלכלה נפתלי בנט בדיון שערכה ועדת הכלכלה בנושא התעשייה בישראל. לדברי בנט, "צריך להגדיל את שיעור ההשתתפות, לשלב את המגזר הערבי בתוך החברה הישראלית. צריך לפתוח את השוק דרך הנמלים. הנמלים הם חסם איום ונורא, 80% מהסחורות עוברות דרך הנמלים, וביום אחד מתוך כל שישיה ימים יש שביתה איטלקית. הנמל הוא בתת תפעול. זה מפיל עסקים".

לפני הדיון בנושא התעשייה ערכה הוועדה פרידה מנגיד בנק ישראל סטנלי פישר, אשר צפוי לסיים את תפקידו בסוף החודש. פישר התייחס בהרחבה לסכנות שעולות מתגליות הגז: "ההשפעה של הגז על התעשייה תהיה הורדת עלויות הייצור, האנרגיה תהיה זולה יותר, ומה שלא פחות חשוב הוא הגדלת הוודאות שלנו לגבי המחיר וגם לגבי מאין תגיע האנרגיה שלנו להרבה שנים. הגז יגרום לעודף בחשבון השוטף. היינו פחות או יותר עם חשבון שוטף מאוזן בשנה שעברה, מצפים שהשנה נהיה שוב בעודף, אבל השינוי הזה גורם ללחצים לייסוף שער החליפין, משום שיש פחות יציאת שקלים, השקלים נשארים במשק וזה לוחץ על שער החליפין. וזה גורם לסכנת המחלה ההולנדית".

פישר התייחס גם למסקנות ועדת צמח, לפיהן ניתן לייצא עד 53% מהגז הטבעי, ורמז כי יש לנקוט משנה זהירות באישור היצוא: "לטובת המשק, צריך להיות מאוד שמרניים ביחס להערכת כמות הגז שיש לנו. קל מאוד להגיד 'לא צריך לדאוג'. כדאי לנו לדאוג, כדאי לנו לחשוב על כמה ניתן לייצא, ולשמור על מספיק גז במשק הישראלי, ולא להשתמש בגז בקצב מהיר מדי".


בנט | צילום: מרק ישראל סלם

"בנק ישראל לא מתנגד ליצוא גז", הוסיף פישר. "אם אנחנו רוצים שיהיו לנו חברות גדולות לחיפוש גז נצטרך לתת להן להרוויח מזה, והן לא רוצות לחכות 50 שנה כדי להרוויח. הן לא ייכנסו לחיפוש בלי שהן יוכלו לייצא. אנחנו צריכים לחשוב על זה שאנחנו רוצים מספיק גז למשק ללא מעט שנים, להתחיל בכמות שתהיה מספיקה ל-25 שנים, להכיר בעובדה שההסתברות שנגלה עוד גז גבוהה מאוד, ויש פיתרון שיעשה את שני הדברי, יביא את האנשים שיש להם את הטכנולוגיה, ומצד שני שגם ייתן לנו את היכולת להיות בטוחים שיש לנו מספיק אנרגיה מגז לעתיד היחסית רחוק".

לפני דבריו של פישר בירך אותו יו"ר הוועדה, פרופ' אבישי ברוורמן, והביע תמיכה במינויה של המשנה לנגיד, ד"ר קרנית פלוג, למחליפתו. "בזמן שירותי בבנק העולמי זכיתי להכיר את המשנה לנגיד קרנית. אני לא מכיר כלכלנים רבים שיש להם עוצמה שקטה ואת הניסיון שיש לד"ר פלוג. אני מקווה שבקרוב היא תקבל את התפקיד שראוי לה ולנו למען עם ישראל", אמר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן