בנק ישראל: ההשכלה – הגורם הדומיננטי בגידול כוח העבודה

עליית רמת ההשכלה של האוכלוסייה היא הגורם הדומיננטי בעליית שיעורי ההשתתפות בכוח העבודה בישראל בעשור האחרון. כך על פי קטע מתוך דו"ח בנק ישראל לשנת 2012, שיפורסם בקרוב, ועוסק בהשפעת ההשכלה על שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בישראל.

"העצמת מדיניות התמריצים לעבודה של הממשלה חשובה לעידוד אוכלוסיות נוספות לעבוד", נאמר בדו"ח, "ולשם כך – גם לרכוש את ההשכלה המתאימה, שתאפשר להן ליהנות מתמורה גבוהה לתעסוקה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בישראל (אחוז העובדים ומחפשי העבודה מהאוכלוסייה בגילים 15 ומעלה) עלה בשנים 2002-2012 בכ-4%, ותרם לעלייה של שיעור התעסוקה במשק.

צילום: רויטרס

ההשתתפות בכוח העבודה מושפעת במידה רבה מרמת ההשכלה של האוכלוסייה בגיל העבודה: שיעור ההשתתפות בתוך כל קבוצת השכלה אינו עולה לאורך השנים, אולם שיעור ההשתתפות הכולל הולך ועולה. זאת משום שההשכלה הממוצעת של האוכלוסייה בגיל העבודה עולה עם השנים. שילוב עובדות אלו מלמד כי העלייה ברמת ההשכלה היא הסיבה העיקרית לעלייתו של שיעור ההשתתפות. 

העלייה ברמת ההשכלה של האוכלוסייה משקפת לדברי הבנק במידה רבה את העלייה בשיעור הסטודנטים הלומדים במוסדות האקדמיים החל משנות ה-90, וזאת בעיקר בזכות גידול ההיצע של מקומות הלימוד במכללות. עלייה זו התמתנה בשנים האחרונות, ובשנים 2009 עד 2011 שיעור הסטודנטים לתואר ראשון באוכלוסייה כמעט לא השתנה.

לדברי הבנק, החסם העיקרי להמשך עליית רמתה של השכלת הצעירים אינו היצע המקומות במערכת ההשכלה הגבוהה; לפיכך כיום יש לטענתו לפעול ביתר שאת להעלאת שיעור בוגרי התיכון המתאימים ללימודים אקדמיים בארץ, ובפרט – להעלאת השיעור של בעלי תעודת בגרות המתאימה ללימודים כאלה בקרב החרדים והערבים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן