בנק ישראל: יש אינדיקציות לכך שהמצב בעולם הורע

ששת חברי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל היו בעד הורדת הריבית במשק לחודש יולי ב-0.25% ואחד היה בעד השארתה ברמה של 2.5% – כך עולה מפרוטוקול הדיונים שפרסם היום הבנק, דיונים שהביאו להורדתה של הריבית לחודש יולי.

על פי הפרוטוקול, בבנק ישראל מעריכים כי למרות שהסיכון ממשבר מיידי כתוצאה מיציאה של יוון מגוש היורו ירד, הצטברו אינדיקציות לכך שהמצב בעולם הורע. במסגרת זו, ירדו שיעורי הצמיחה בכמה מדינות בעולם, אף מחוץ לאירופה. בבנק מציינים כי הועדה המוניטארית הביעה חשש לפיו גם ללא החרפה משמעותית במשבר יתקשו חלק מהמשקים המפותחים לחזור לתוואי של צמיחה במהלך השנה או השנתיים הקרובות.

מן הפרוטוקול עולה גם כי בבנק ישראל הצליחו לחזות את הורדת הריבית בסין ובגוש היורו, והעריכו כי "המשך הירידה בשיעורי הצמיחה בעולם עלול לפגוע בצמיחת המשק הישראלי, בעיקר דרך פגיעה אפשרית ביצוא".

חברי הוועדה העריכו כי בחודשים האחרונים נמשכה צמיחת המשק בשיעור של כ-3% במונחים שנתיים. אחד מהחברים ציין שהחודש נוספו אינדיקטורים שקצב צמיחה זה נמשך גם ברבעון השני. עם זאת, הועלו חששות להמשך קצב הצמיחה הנוכחי בשל הירידה בקצבי בצמיחה של התוצר העסקי, והחששות להמשך גידול היצוא.

חברי הוועדה ציינו שהאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נמצאת מתחת למרכז יעד האינפלציה, העומד על 1-3% לשנה, וההפתעה במדד המחירים הצרכן לחודש מאי הובילה לירידה חדה יחסית בתחזיות לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים.

הוועדה דנה בעלייה בגירעון הממשלה לשנת 2012 ובצורך בצעדי צמצום לקראת תקציב 2013 כדי להבטיח את שימור האמינות של המדיניות הפיסקאלית ואת המשך ירידת משקל החוב בתוצר. במסגרת זו, הודגשה חשיבות העלאת שיעורי המס. במקביל, נדרשת הורדה בשיעורי הגידול של הוצאות הממשלה הנגזרים מה"טייס האוטומאטי" כדי לעמוד בכלל ההוצאה. הצעדים בצד המיסוי וההוצאה נדרשים כדי לשפר יכולת ההתמודדות עם התפתחויות משבריות אפשריות. עלייה במסים העקיפים עשויה, אמנם, להביא לעליית רמת המחירים במשק, אולם עלייה זו צפויה להיות חד פעמית.

לפי הפרוטוקול, הטיעון המרכזי בעד הפחתת הריבית היה תרומתה לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם השלכות שליליות אפשריות במשק העולמי על המשק הישראלי, וזאת תוך שמירה על האינפלציה בקרבת מרכז תחום היעד. חבר הוועדה שהצביע להותיר את הריבית ללא שינוי, נימק זאת בכך שלמרות הסיכונים הנשקפים לצמיחה מהתפתחויות מחוץ למשק, הצמיחה עדיין יציבה, בעוד שקיימים איומים משמעותיים ליציבות הצמיחה שמקורם במדיניות התקציבית. עד שלא תתבהר התמונה התקציבית, ראוי להמתין, לשיטתו, עם הורדת הריבית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן