בנק ישראל מוריד את הריבית ב-0.25% – תעמוד על 2.25%

בנק ישראל הודיע על הפחתת הריבית במשק ב-0.25% לרמה של 2.25%. חטיבת המחקר של הבנק פרסמה גם תחזית מקרו-כלכלית לארבעת הרבעונים הבאים, לפיה צפוי שיעור האינפלציה להסתכם ב-2.4%. בנוסף צופה חטיבת המחקר כי המשק יצמח ב-3.1% ב-2012, וב-3.4% ב-2013. 

בבנק ישראל מציינים כי ההחלטה להוריד את הריבית עקבית עם מדיניות הריבית שנועדה לשמור על רמת האינפלציה בתוך היעד של 3%-1% ב-12 החודשים הקרובים. הפחתת הריבית בוצעה על מנת לאפשר למשק הישראלי להתמודד טוב יותר עם סימני ההאטה הניכרים בכלכלה העולמית. 

בשוק הדירות צפויה חולשה במחירי השכירות, דבר שעשוי להביא למדדים עתידיים נמוכים. בבנק ישראל בוחנים את שוק המשכנתאות בכדי ללמוד על שוק השכירויות. בחודשים האחרונים נרשמה התאוששות מסויימת בהיקף המשכנתאות – מה שמגדיל את הביקוש לרכישת דירות אצל זוגות צעירים, משחרר את הלחץ מהביקוש לדירות שכורות ובתמורה – עשוי להוריד את שכירויות הדירה במדדי המחירים הבאים.

בתגובה להורדת הריבית אמר האנליסט הבכיר, אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים כי "שוק המק"מ גילם את הפחתת הריבית רק באוגוסט, ומבחינתו ניתן לומר שמדובר בהפתעה נדירה. מבחינת בנק ישראל המרחב להורדת ריבית נפתח לאחר שציפיות האינפלציה ירדו משמעותית, עם פרסום מדד אפריל ובהמשך גם לאחר פרסום מדד מאי. ברקע, ירידה משמעותית במחירי הסחורות ובראשן הנפט. בנוסף, התגברו הציפיות בעולם להותרת הריביות בארה"ב ובאירופה נמוכות למשך זמן ממושך אף יותר, כולל הרחבת תוכנית טוויסט ע"י הפד".

אורי גרינפלד, ממחלקת המאקרו בפסגות הוסיף כי  "על פי הודעת בנק ישראל, "הפחתת הריבית תתרום לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם השלכות שליליות אפשריות במשק העולמי על המשק הישראלי". במילים אחרות, בבנק ישראל מנסים להקדים תרופה למכה וזאת על רקע המשך המשבר באירופה. עם זאת, אנו מעריכים כי בבנק ישראל ימשיכו לנהל מדיניות מוניטארית זהירה והדרגתית וזאת על מנת לשמור על תחמושת מוניטארית שתאפשר גם תגובה חדה יותר במידה ותחול הידרדרות נוספת באירופה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן