בעקבות הגדלת יעד הגרעון: הגזירות הכלכליות והעלאות המסים שיידחו

העלאת יעד הגירעון ב-2013 ל-4.9% מהתוצר, עליה החליט שלשום בלילה שר האוצר יאיר לפיד, צפויה להביא לדחיית חלק מן הגזירות הצפויות בתקציב הקרוב ל-2014 – כך נודע לפורבס. על פי ההערכות, העלאת יעד הגירעון תביא לדחיית העלאת מס הכנסה ומס החברות לינואר 2014. גם הקיצוצים בתקציב הבטחון ובקצבאות הילדים יידחו לשנה הבאה.

ביום ראשון הקרוב תתבקש הממשלה לאשר את החלטת לפיד על העלאת יעד הגרעון, כמו גם על הרחבת מסגרת ההוצאה התקציבית ב-2.2%. שתי החלטות אלה יצמצמו ב-6.5 מיליארד שקל את הצורך בקיצוץ תקציב המדינה ל-2013.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

שבוע מאוחר יותר תידון הממשלה בתקציב המדינה ל-2013-2014. במקביל להעלאת יעד הגרעון והצמצום היקפי גביית המס, הוחלט באוצר להימנע מהטלת מע"מ על פירות וירקות ומביטול הפטור ממע"מ באילת. החלטות אלה אמורות היו להגדיל את שיעור גביית המס בכ-2.5 מיליארד שקל, אך על פי ההערכות, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להטיל עליהן וטו. מאידך, הוחלט לבטל את הפטור ממע"מ על שירותי תיירות. ההכנסות הצפויות מהמהלך יהיו נמוכות יחסית, ונאמדות ב-350 מיליון שקל. באוצר אומרים שרפורמת "השמיים הפתוחים" תפצה את המלונאים על הפגיעה שתגרם במהלך זה.

לפיד ופישר | צילום: ענת חממי

ההחלטה על הגדלת הגרעון בתקציב לא זכתה בשלב זה לגיבוי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר. הנגיד לא יצא פומבית כנגד המהלך, אך מנגד לא תמך בו, למרות פגישתו עם שר האוצר קודם לכן. עניין הגרעון לא עמד במרכז הפגישה, אלא נדונו נושאים נוספים כמו מיסוי הנדל"ן והאפשרות לשינויי כללי המיסוי במסחר במטבע חוץ.

בכל הופעותיו הפומביות האחרונות, ובכלל זה גם עם הגשת דו"ח בנק ישראל לפני חודש ימים, הזהיר הנגיד מפני הגדלת הגרעון והביע את חששו שהדבר עלול להשפיע לרעה על דירוג האשראי של המדינה. עם זאת, גורמים בבנק ישראל גילו הבנה למהלך האוצר והבהירו שבמציאות הפוליטית הנוכחית ובהתחשב בעובדה שהמדינה תפעל ללא תקציב במשך 8 חודשים, לא הייתה אפשרות מעשית לצמצם את הגרעון.

אנליסטים וגורמים פיננסיים בינלאומיים ומקומיים ממתינים לדברי ההסבר של הנגיד על ההחלטה עוד בטעם יחליטו כיצד להגיב להתפתחות מפתיעה זו. כאמור, עד אתמול נמנעו בבנק ישראל ממסירת תגובה רשמית וסביר להניח כי הנגיד לא יבקר את ההחלטה לפחות באופן פומבי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן