בעקבות הדרמה באירופה: מגמה שלילית במסחר בוול סטריט

המסחר בוול סטריט מתנהל היום בירידות שערים, על רקע המגמה באירופה. פוטין הזהיר את טורקיה כי יהיו השלכות קשות להפלת המטוס הרוסי, והבורסות הגיבו לכך בעוצמה. יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב הגיבה לקריאה להעלאת הריבית בחודש הבא, ומניות חברות התעופה במוקד לאחר שארה"ב פירסמה אזהרת מסע לחו"ל לתושביה.

ג'נט ילן, יו"ר הבנק המרכזי, הסבירה כי מצבם של החוסכים האמריקאים היה גרוע יותר אם הייתה מתבצעת בשבע השנים האחרונות העלאה של ריבית. כזכור, מאז 2008 עומדת הריבית בארה"ב על רמתה האפסית. דבריה של ג'לן נאמרו בתגובה למכתב הקורא להעלות את הריבית במדינה. לפי ילן, הצמיחה הכלכלית עלולה להיפגע מהעלאה אגרסיבית מדי של הריבית. לאחרונה התגברו ההערכות במשק כי הבנק המרכזי בארה"ב יעלה את הריבית לחודש דצמבר, וסגנה של ילן, סטנלי פישר, אף רמז על כך אתמול.

צילום: thinkstock

באסיה ננעלו הבוקר הבורסות במגמה חיובית, כאשר מדד שנגחאי בסין עלה ב-0.1% ומדד ניקיי ביפן התחזק ב-0.2%. באירופה לעומת זאת, מתנהל המסחר בירידות שערים, כאשר מדד פוטסי הבריטי יורד ב-0.6%, מדד קאק הצרפתי נופל ב-2% ומדד דאקס הגרמני נחלש ב-1.3%. המגמה השלילית באירופה הגיעה בעקבות דבריו הדרמטיים של פוטין בנוגע להפלת המטוס הרוסי בטורקיה. פוטין הבהיר כי טורקיה תקעה סכין בגבה של רוסיה, וכי היא שותפה לטרור, והזהיר כי הוא לא יעבור בשתיקה על הפלת המטוס, וכי ההשלכות של המעשה יהיו חמורות. טורקיה מצידה, ציינה כי הזהירה את המטוס עשר פעמים לפני הפלתו. הלילה ייפגשו בכירי נאט"ו כדי לדון במקרה.

מכה נוספת לאירופה הגיעה מצד ארה"ב, אשר פירסמה אזהרה לתושביה מפני נסיעות לחו"ל. בעקבות כך צונחות כעת מניות חברות התעופה והתיירות האירופאיות, ביניהן לופטהאנזה (4.4%) ואיזיג'ט (2.9%).

ההתפתחויות הגיאופוליטיות באירופה השפיעו לא רק על אירופה, והמגמה השלילית הגיעה, כאמור, גם לניו יורק. בשעה זו מדד הדאו ג'ונס נסחר סביב ערך הפתיחה, מדד ה-S&P 500 נחלש ב-0.2% ומדד הנאסד"ק יורד ב-0.3%.

היום פורסמו נתוני התמ"ג המעודכנים לרבעון השלישי, לפיהם הצמיחה בארה"ב עמדה על 2.1% (ולא 1.5% כפי שפורסם קודם לכן). נתוני מאקרו נוספים יפורסמו היום ובהמשך השבוע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן