בעקבות מבצע "צוק איתן": המשק התכווץ ב-0.4% במהלך הרבעון השלישי של השנה

המשק הישראלי התכווץ ב-0.4% במהלך הרבעון השלישי של שנת 2014, כך על פי פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לפני שעה קלה. התמ"ג במשק עבר לירידה לאחר עליות של 2.2% ו-3.2% ברבעונים השני והראשון של השנה (בהתאמה).

הצמיחה השלילית במשק נחשבת למאורע חריג – ומתרחשת לראשונה מאז שנת 2009, אז הגיעו לשיאן השלכותיו של המשבר הכלכלי הגלובלי. מאז, כאמור, שמר המשק הישראלי על מגמת צמיחה – עד לרבעון השלישי של השנה. המגמה השלילית משויכת ברובה לנזקי מבצע "צוק איתן" אשר התרחש בקיץ האחרון, והביא לפגיעה קשה בסקטור התיירות ובהשקעות של משקיעים זרים בארץ. המבצע הצבאי כנגד החמאס ברצועת עזה הביא לפגיעה אנושה בתיירות הנכנסת לישראל בדיוק בעונת השיא (במהלך חודשי הקיץ) – פגיעה אשר השפיעה, כאמור, על המשק כולו. גם הנזק לתעשייה ולייצור הסחורות הורגש והשפיע על הצמיחה במשק.

הנתון המדאיג במיוחד אשר עולה מהדו"ח הנוכחי הוא זה המצביע על ירידה של 4.4% בייצוא הסחורות והשירותים מהמשק לחו"ל (בניקוי חברות יהלומים וסטרט-אפ). עוד עולה מדו"ח הלמ"ס כי דווקא הצריכה הפרטית במשק עלתה במהלך הרבעון, וטיפסה כמעט 4%. גם ההוצאות לצריכה פרטית לנפש גדול וטיפסו 1.8%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן