בעקבות שוקי אירופה ואסיה: גם וול סטריט ננעלה בירידות

יומו הראשון של שבוע המסחר בבורסות וול סטריט ננעל היום כצפוי בירידות, על רקע סוגיית תכנית החילוץ לקפריסין והירידות החדות בשוקי העולם.

מדד הדאו ג'ונס איבד 0.4% מערכו, מדד S&P 500 רשם ירידה של 0.5% ומדד הנאסד"ק נחלש ב-0.3%.

באירופה ננעל המסחר בירידות: בורסת לונדון איבדה 0.5% מערכה, בורסת פרנקפורט נחלשה ב-0.4% ובורסת פריס רשמה ירידה של 0.5%. בורסות אסיה ננעלו הבוקר בירידות חדות גם הן: בורסת שנחאי איבדה 1.7% מערכה, בורסת טוקיו נחלשה ב-2.7% ובורסת הונג קונג השילה 2%.

נושא היום בשווקים היה כמובן ההסכם בין האיחוד האירופי לממשלת קפריסין על חבילת סיוע בסך 10 מיליארד יורו, בניסיון להציל את כלכלת המדינה האירופית הנאבקת. כחלק מחבילת הסיוע, התחייבה קפריסין למסות את הפקדונות בבנקים ב-6.75% על פקדונות הנמוכים מ-100 אלף יורו, ומס של 10% על פקדונות הגבוהים מ-100 אלף יורו.

אחה"צ הסתמנה אולי תפנית כשממשלת קפריסין דנה בריכוך ההסכם, אשר עשוי לכלול הפחתה במס לפקדונות הנמוכים והעלתו עבור הפקדונות הגבוהים. ההצבעה בנושא צפויה להערך מחר. הבנקים, בכל מקרה, יהיו סגורים עד יום חמישי. הערב נדרש גם הבית הלבן לנושא כשהדובר ג'יי קרני הסכים למסור רק כי "ארה"ב עוקבת בדריכות אחר הנעשה בקפריסין". 

צילום: רויטרס

"יש למסים הללו השפעה מפריעה, משום שהם יוצרים אי ודאות, אולם גוש היורו צלח משברים קשים בהרבה מזה, וזה היה קצת תירוץ לשווקים למכור", אומר פיטר קרדיו, כלכלן ראשי בחברת רוקוול בניו יורק.

ועדת הריבית של הבנק הפדרלי צפויה להיפגש בהמשך השבוע. למרות קריאות מכמה מהחברים הניציים יותר בדירקטוריון להפחית את רכישות נכסים, צפוי הבנק להמשיך בתכניתו הנוכחית של רכישת אג"ח ממשלתיות ב-85 מיליארד דולר בחודש.

הנתונים האחרונים – החל מנתוני המכירות, דרך נתוני הייצור ועד נתוני התעסוקה – הראו כי הכלכלה נמצאת במומנטום. אבל שיעור האבטלה הגבוה בארה"ב (7.7%) מעניק לוועדת המדיניות להמשיך ולקנות אג"ח כדי לשמור על שיעורי ריבית נמוכים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן