ברגע האחרון: תקרת החוב הועלתה – ההשבתה בארה"ב הסתיימה

לאחר יותר משבועיים של משבר והשבתה חלקית של שירותי הממשל בארה"ב, שעה אחת בלבד לפני ההכרזה על חדלות פירעון – הדמוקרטים והרפובליקנים הצליחו סוף סוף להגיע לפשרה אשר שמה סוף למשבר ותאפשר אולי לשוק האמריקני להתאושש.

על פי הפשרה תקציב הממשל יאושר עד 15 בינואר 2014, והעלאת תקרת החוב אושרה גם היא באופן זמני – עד 7 בפברואר 2014. עד אז ימשיכו הצדדים במו"מ כדי להגיע להסכם ארוך טווח. 

"אנחנו יכולים להתחיל לפזר את ענן אי-הוודאות וחוסר הנוחות הזה מעל העסקים שלנו ומעל העם האמריקאי", אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה. "אני מקווה שבפעם הבאה לא נאלץ לחכות עד הדקה ה-90. יש בפנינו עבודה רבה, כולל הצורך לזכות באמון מחדש של העם האמריקני, אמון שאבד בשבועות האחרונים. כעת יש לנו ההזדמנות להתמקד בתקציב הגיוני, אחראי והוגן המסייע לאנשים עובדים ברחבי המדינה. עלינו לצאת מההרגל של למשול דרך משברים".

יכול לחזור לחייך. נשיא ארה"ב, ברק אובמה | צילום: רויטרס

מנהיגי הדמוקרטים והרפובליקנים בסנאט הצליחו להגיע לפשרה המדוברת, ויו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, הביא את ההצעה להצבעה בקונגרס ממש בשעות האחרונות לפני שארה"ב הפכה לחדלת פרעון. ההצבעה זכתה באישור בית הנבחרים ועברה גם בסנאט, שם נתקבלה ברוב גדול.

הפשרה אמורה כאמור להביא את המשבר הנוכחי לסיומו – לאחר שנתקבלה שעה אחת בלבד לפני תום הזמן החוקי לאישור התקציב, ולפני הכרזה על "חדלות פירעון" במשק האמריקאי – מהלך אשר היה גורר לבטח השלכות רבות על המשק האמריקאי כולו (לרבות הורדת דירוג האשראי של ארה"ב) ועל הכלכלה העולמית. 

המשקיעים כמובן לא נותרו אדישים לדיווחים, והמדדים המרכזיים בוול סטריט זינקו אמש. מדד הדאו ג'ונס עלה ב-1.36%, מדד ה-S&P 500 עלה ב-1.38% ומדד הנאסד"ק נסק גם הוא והוסיף 1.2% לערכו – והגיע לשיא של למעלה מעשור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן