ברננקי: "נחושים לסגת מההרחבה הכמותית – אך זה עשוי להשתנות"

הבנק המרכזי של ארה"ב עדיין מצפה להאט את תוכנית רכישת הנכסים האגרסיבית שלו מאוחר יותר השנה, אך קיימת אפשרות שהתוכנית תשתנה אם התחזית הכלכלית תשתנה – כך אמר היום יו"ר הבנק הפדרלי בן ברננקי, בעדותו החצי שנתית בפני הקונגרס האמריקאי.

ברננקי חזר בדבריו על לוח הזמנים שנקבע בחודש שעבר על ידי הבנק המרכזי, לפיו תוכנית ההרחבה הכמותית תופסק עד אמצע 2014, אז שיעור האבטלה אמור להיות בסביבות 7%, אך יצא מגדרו כדי להדגיש שדבר לא חקוק בסלע. "תוכנית רכישת הנכסים תלויה בהתפתחויות הכלכליות, אך היא בשום אופן לא קבועה מראש", אמר לוועדת השירותים הכלכליים בבית הנבחרים האמריקאי.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

לאחר הצהרתו החצי שנתית בפני הקונגרס, אשר עשויה להיות האחרונה שלו אם יעזוב את תפקידו כמצופה בתום כהונתו בינואר, יחל שלב ארוך של שאלות ותשובות בפני הוועדה.


ברננקי | צילום: רויטרס

ברננקי אמר כי הבנק עשוי להפחית ברכישות האג"ח "מהר יותר" אם התנאים ישתפרו מהר מן המצופה. מאידך, התוכנית הנוכחית, במסגרתה רוכש הבנק נכסים בשווי 85 מיליארד דולר בחודש, "עשויה להימשך זמן רב יותר" אם תחזית האבטלה תהפוך גרועה יותר, או שהאינפלציה לא תעלה בחזרה לכיוון היעד שהציב הבנק הפדרלי – 2%.

"אם יידרש, הוועדה תהיה מוכנה להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה, כולל האצה בקצב הרכישות, כדי לקדם חזרה לתעסוקה גבוהה ולשמור על יציבות מחירים", אמר ברננקי, בהתייחסו לוועדת השוק הפתוח הקובעת את מדיניות הבנק.

הבנק שמר על שיעורי הריבית קרובים ל-0 מאז 2008, ורכש 3.3 טריליון דולר בשלושה סבבים אגרסיביים של רכישות אג"ח, שמטרתם הייתה להוריד את עלויות ההלוואה כדי לתמוך בשוק.

ברננקי הוסיף כי ההתאוששות הכלכלית נמשכת בקצב מתון הודות לשוק הדיור המתחזק, וחזר על הטענה כי הבנק הפדרלי חש כי הסיכונים לכלכלה פחתו מאז הנפילה. עם זאת, הוא אמר כי מסים גבוהים יותר על ההוצאה הפדרלית עשויים להכביד על הצמיחה בארה"ב, וכי הרעת התנאים מעבר לים עדיין יכולה לפגוע בשיפור שנרשם בארה"ב.

"כשההתאוששות עדיין נמשכת רק בקצב מתון, הכלכלה נותרת פגיעה לטלטלות בלתי צפויות, כולל האפשרות שצמיחת הכלכלה העולמית עשויה להיות איטית יותר מכפי שחשבנו קודם לכן", ציין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן