בשוק לא מופתעים מהודעת הריבית: "העובדה שאין נגיד מעכבת את ההורדה"

העדר נגיד בפועל היא הסיבה האמיתית להותרת ריבית אוגוסט על כנה ברמה של 1.25%, כך טוענים הערב האנליסטים. "הנתונים המאקרו כלכליים הצביעו על כך שיש צורך בהורדת ריבית נוספת" , כך מסביר מנהל מחקר שוק מקומי בפיוניר שמואל בן אריה. 

בבית ההשקעות הלמן אלדובי מוסיפים כי "מדובר רק בדחייה של החלטה אשר תמומש עד סוף השנה. דחיית ההחלטה על הורדה נוספת נותנת לבנק ישראל עוד זמן לראות את ההשפעה של שתי הורדות הריבית הרצופות שהיו בחודש מאי, זאת מכיוון שההשפעה של הורדת הריבית על הכלכלה מגיעה בדר"כ באיחור".

עוד אומרים בהלמן אלדובי כי "ההחלטה החודש לא הייתה פשוטה מכיוון שנתוני הרקע היו מעורבים: מצד אחד, הנתונים השוטפים מעידים אומנם על האטה אך בפועל הצמיחה עדיין סבירה ומחירי הדיור ברמות גבוהות בשל המשכנתאות הזולות. מנגד, השקל מוסיף להתחזק וסביבת האינפלציה נמוכה, למרות המדד האחרון. בעקבות הנתונים הנ"ל, כנראה שהבנק החליט להמתין להתפתחויות נוספות או להשאיר את ההחלטה לנגיד הבא פרנקל, במידה ומינויו יאושר".

קרנית פלוג, מ"מ נגיד בנק ישראל | צילום: מרק ישראל סלם

האנליסטים סבורים כי הורדת ריבית חיונית כעת למשק. נשיא להב – לשכת העצמאים והעסקים הקטנים אהוד רצאבי מסביר כי "המצוקה הגוברת של העסקים הקטנים והבינוניים המשתקפת מהאטה במשק, שצפויה אף להחריף כתוצאה מהעלאת נטל המס והקיצוצים בתקציב המדינה, מחייבת להוריד את הריבית במשק. הורדת הריבית תעודד את הצמיחה, תסייע בחיזוק הדולר אל מול השקל ותפחית את עלויות האשראי של עסקים, ובכך תאפשר למשק בכלל ולעסקים הקטנים והבינוניים בפרט, להחזיק את הראש מעל המים".

רצאבי מוסיף כי "נתוני המאקרו מצביעים על כך שמסתמנת האטה נוספת בפעילות במשק, לרבות התכווצות נוספת בהשקעות. כמו כן, החודש נרשם גידול בתביעות החדשות לדמי אבטלה. הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה נמצאות סמוך למרכז יעד האינפלציה, מה שמקל על הורדת ריבית".

אולם, לטענת מנהל מחלקת המאקרו בפסגות אורי גרינפלד, גם ההתפתחויות בשווקים הבינלאומיים תמכה בהחלטה להותיר את הריבית על כנה. "מה שבאמת חשוב לשווקים זה לא התזמון של ההפחתה אלא העובדה שבנק ישראל יתקשה מאוד להעלות את הריבית גם במידה וייווצרו לחצים אינפלציוניים קלים. בארה"ב הריבית תוותר נמוכה מאוד עמוק לתוך 2015. באירופה תתכן הפחתת ריבית נוספת והעלאת ריבית שם תבוא כנראה אפילו אחרי ארה"ב. לכן, שוק האג"ח המקומי עדיין מעניין למשקיעים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן