גורלה של אירופה עשוי להחרץ בעוד יומיים – ואיתו גם גורלה של הכלכלה הגלובלית

בעוד יומיים יערכו הבחירות הכלליות בבריטניה והתוצאות שצופים הסקרים מעלות אפשרות לתסריט מפחיד למדי: אף אחת משתי המפלגות הגדולות לא תזכה במספיק קולות כדי להקים ממשלה.

כפי שאנחנו מכירים היטב ממחוזותינו, מאזן הכוחות נוטה יותר ויותר לעבר מפלגות קטנות, בעלות אג'נדה לאומנית וסקטוריאלית. המציאות הפוליטית הזו עשויה להוביל לממשלת קואליציה, בה חברות מספר מפלגות כאלה, אשר מחזיקות בעמודות אנטי גלובליות, מתנגדות לאיחוד האירופי ומתנגדות להמשך קיומה של בריטניה הגדולה. ממשלה כזו יכולה לגרום ללא מעט צרות לכלכה העולמית.

ראשית, היא יכולה להחזיר את המומנטום לדרישה הסקוטית לעצמאות מבריטניה. שנית, היא יכולה להוביל למשאל עם על עתידה של בריטניה כחברה באיחוד האירופי. ולבסוף, היא יכולה לתמוך ולכפות מדיניות לאומנית בשאר אירופה (כמו למשל בספרד ובאיטליה).

גורלה של בריטנה וגורלה של אירופה תלויים זה בזה | צילום: thinkstock

לאומנות ומדיניות המתרכזת בענייניה המקומיים של כל מדינה על חשבון מדיניות גלובלית אחידה, כבר פרקו בעבר את אירופה ואת הכלכלה הגלובלית, זמן קצר לפני מלחמות העולם. כעת הם מאיימים לעשות זאת שוב.

כפי שהיה בעבר, גם הפעם, שבירתן של המפלגות המרכזיות ועלייתן של מפלגות קטנות עם אג'נדה קיצונית לא מתרחשת במקרה. זוהי תוצאה של המשבר הכלכלי המתמשך ותוכניות הצנע חסרות התקדים, שהגיעו לאחר המיתון הגדול של 2008-2009.

לכך יש להוסיף שנים של מדיניות הגירה ליברלית של האיחוד, מערכת רווחה גרועה, ותגובות לא נכונות לאירועים גאופוליטיים במזרח התיכון והמזרח אירופה. כל אלה בתוספת הריצה לעבר מטבע משותף, ללא איחוד פוליטי באירופה, הפכו את הרעיון של אירופה מאוחדת למאוד לא קוסם עבור תושבי היבשת.

בשורה התחתונה: הפוליטיקה הופכת להיות מפחידה באירופה. ביבשת הישנה שוב עולה הסיכוי להיווצרות זירה התגוששות בין איזורים ומדינות. אלה הן חדשות רעות לתאגידים הגדולים, שנהנים כיום משווקים פתוחים וסחר חופשי. השווקים הפיננסיים צריכים לרשום לפניהם: מריו דראגי ואנגלה מרקל אולי מוכנים לעשות כל שביכולתם על מנת לשמר את היורו ואת האיחוד האירופי, אך גם ליכולתם יש גבול.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן