דודו זקן: "חוסן פיננסי נובע מאחזקת מגוון עסקים"

"להגיע למצב שבה כל המערכת הבנקאית עובדת במודל אחד זה לא יהיה נכון", כך אמר היום המקפח על הבנקים בבנק ישראל, דודו זקן, בדיון בועדת הכספים באשר להפרדה בין הנכסים הפיננסיים והריאליים.

עיקר הדיון שהתקיים היום בוועדה התייחס למחלוקת על הסף הדרוש להפרדה בין נכסים ריאליים לפיננסיים. חברי הוועדה שמעו דעות רבות לכאן ולכאן הגורסים כי יש להפריד בין בעלות צולבת על בין שני הסוגים כבר מהשקל הראשון ולמעשה לאסור לחלוטין אחזקה צולבת שכזאת לבין דעה אחרת כי יש לאפשר אחזקה שכזאת עד סף מסוים. "ככל שהדיון מתקדם אני מבין שאין פה דרך אמצע", אמר רובי ריבלין. "זה או שאסור או שיהיה מותר להחזיק את שניהם".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בדיוני הוועדה השתתף כאמור הרגולטור מטעם בנק ישראל, דודו זקן: "אין כאן שחור ולבן, צריך כאן גם שליטה מבוזרת וגם בנק עם גרעין שליטה, אי אפשר להעסיק את כל המגזר על פי מודל אחד", אמר זקן. "אנחנו חושבים שצריך לקבוע סף מסוים, זה לא צריך להיות מהשקל הראשון כי אנחנו דורשים מבעלי בנקים חוסן פיננסי, וחוסן פיננסי זה מישהו שיש לו עוד עסקים אחרים".

דודו זקן, המפקח על הבנקים | צילום: יח"צ

"הפרדה מהשקל הראשון תביא את המערכת הבנקאית להעדר חוסן פיננסי. צריכה להיות מידתיות", הוא הוסיף.

מנגד, מייסד התנועה למען איכות השלטון שנכח בדיון אמר כי "השיח הוא על תופעות הלוואי של מה יקרה אם תהיה הפרדה בינארית, מספרים לנו פחדים וחששות אך כבר לא מדברים על התופעות הנוראיות שקורות מהמציאות היום, על תספורות ענק ועל קרבה למוקדי כח".

"אני מזכיר לכם את ועדת בכר, גם שם הפחידו אותנו שלא יהיו קונים לקופות הגמל והפנסיה ובסוף הם נמכרו בתשואות יתר"., הוסיף שרגא. "יש כאן הזדמנות שכמות ענקית של חברות וסחורות ייצאו לשוק, יש כאן הזדמנות ענקית למודל חדש, להכניס השקעה איכותית, ומשקיעים טובים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן