דיווחים ביוון: האזרחים אמרו "לא" לאירופה

רק לפני שעה קלה נסגרו הקלפיות במשאל העם המדובר אשר נערך ביוון, ועל פי מדגצי ערוצי הטלוויזיה השונים, נראה כי התמונה מתחילה להתבהר: כל ערוצי הטלוויזיה במדינה חוזים כי תושבי יוון בחרו להתנגד להצעה האירופאית – במהלך אשר עשוי לקדם את פרישתה של יוון מגוש היורו כבר בעתיד הקרוב.


כיכר סינטאגמה | צילום: ויקיפדיה, Kotsolis

כזכור, תושבי יוון הלכו היום לקלפיות בכדי לבחור האם לקבל או לסרב להצעת מדינות האיחוד האירופי. בשבוע שעבר נכנסה יוון למצב של חדלות פירעון – בעקבות חוסר יכולתה לשלם את חובה בן 1.6 מיליארד יורו לקרן המטבע הבינ"ל. בכדי שתוכל לשלם את החוב, יוון תהיה חייבת לקבל חבילת סיוע כספית נוספת ממדינותה איחוד, אך אלו מתנות את העברת הכספים בשורה ארוכה של צעדי צנע והגבלות על המשק היווני.

בשבוע שעבר לא הצליחו ראשי יוון, לרבות ראש הממשלה אלכסיס ציפראס, להגיע להסכמות עם מדינות האיחוד האירופאי. ראש הממשלה החליט להביא את ההחלטה לפתחו של העם – ולקיים משאל עם מהיר בו יוכל העם ביוון לקבוע את עתידו בעצמו.

בשבוע החולף העריכו מרבית המומחים והסקרים כי אזרח יוון יבחרו להסכים להצעה האירופאית ולהישאר בגוש הירוו – גם במחיר קבלת ההגבלות והצעדים אשר דורשות מדינות האיחוד. כעת, כאמור, נראה כי דווקא ההפך הוא הנכון – וכי אזרח יוון בוחרים להגיד "לא" ליבשת אירופה. צעד כזה עשוי לזרז את יציאתה של יוון לדרך עצמאית ולפרישתה מאיחוד היורו – בכדי שתוכל לנהל מדיניות מוניטרית עצמאית ללא הגבלות הבנק האירופאי.

מוקדם יותר היום הביעו אנליסטים שונים חשש באשר להשפעתה של פרישה אפשרית של יוון מגוש היורו על כלכלות האיחוד, כשגם נגיד הבנק המרכזי בגרמניה תוטט במדינה כאומר כי מהלך שכזה יביא לגירעון קשה במשק הגרמני. היום נשארו הבורסות ברחבי היבשת סגורות עקב יום א', ורק מחר בבוקר יפתח המסחר בבורסות השונות, שם יגיבו המשקיעים להחלטת העם היווני. אם זו אכן תהיה שלילית, מומחים רבים חוששים מטלטלה של ממש בשווקי יבשת אירופה בתקופה הקרובה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן